۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
۴۴ هزار دارنده خودرو متقاضی دوگانه سوز شدن/ حذف سهمیه عملکردی عمومی‌ها تا شهریور
آخرین وضعیت دوگانه سوز کردن خودروها

۴۴ هزار دارنده خودرو متقاضی دوگانه سوز شدن/ حذف سهمیه عملکردی عمومی‌ها تا شهریور

قاسمی‌ده‌چمشه، قائم مقام شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی از ثبت ۴۴ هزار درخواست برای دوگانه سوز کردن خودرو خبر داد و گفت: سهمه عملکردی خودروهای عمومی تا شهریور حذف می شود.

بازار؛ گروه انرژی: حمید قاسمی ده‌چشمه قائم مقام شرکت پخش و پالایش از نهایی شدن قرارداد دوگانه سوز کردن خودروها با ۶ شرکت و دو خودروساز کشور خبر داد و افزود: خط تولید این مجموعه‌ها شروع به کار کردند. متقاضیان از جمله مالکان خودروهای تاکسی عمومی و وانت‌بارها، نیسان و کامیونت می‌توانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی به آدرس https://gcr.niopdc.ir ثبت‌نام خود را نهایی و نوبت‌گیری کنند.

به گفته این مقام مسئول در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، مردم با اولین مراجعه و درج کد ملی یا شماره موبایلی که به این کد متصل است فرآینده ثبت نام را انجام دهند. بعد بر اساس نوبت‌دهی که به آنها اعلام خواهد شد، به کارگاه‌های مشخص شده برای انجام فرآیند دوگانه سوز کردن مراجعه می‌کنند.

قاسمی ده‌چشمه همچنین تاکید کرد: متقاضیان یک هفته تا یک ماه بعد از ثبت نام در سامانه فرصت دارند تا کارگاه مورد نظر را انتخاب کرده و برای انجام عملیات تبدیل به این کارگاه‌ها مراجعه کنند.

او همچنین از ثبت نام ۴۴ هزار متقاضی دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی خبر داد و گفت: ۴ هزار متقاضی برای انجام کار به کارگاه‌ها هدایت شده‌ و فرآینده تبدیل از بنزین سوز به دوگانه سوز هم اکنون در حال انجام است. ۲۰ هزار تا از درخواست‌های ثبت شده مربوط به خودروهای شخصی بوده و انجام کارهای آنها به نوبت بعدی موکول شده‌ است. همچنین اطلاعات ۱۰ هزار خودرو هم مورد تایید سامانه ناجی قرار نگرفته‌اند. به این معنا که این افراد یا یک بار از تسهیلات پرداختی برای دوگانه سوز کردن خودروها استفاده کرده‌اند یا اینکه متقاضی صاحب اصلی خودرو یکی نبوده است.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت پخش، پیش از این یکبار ۹۲۰ هزار خودروی عمومی دیگر به دوگانه سوز تبدیل شده اند و کسانی که یک بار از این تسهیلات استفاده کرده، دیگر امکان استفاده مجدد برای آنها وجود ندارد.

کوتاهی وزارت صمت در پایش اطلاعات
قائم مقام شرکت پخش و پالایش همچنین در پاسخ به این سوال که چرا روند گاز سوز کردن خودروها تا این اندازه به کندی صورت می‌گیرد، گفت: طبق مصوبه جلو رفتیم. اما بخشی از کار که قرار بود توسط وزارت صمت انجام شود با تاخیر صورت گرفت و اطلاعاتی که این وزارتخانه در اختیار ما قرار داده بود، اطلاعات پایش نشده‌ای بود که منجر به بروز مشکلاتی در روند اجرای این طرح شده است.

او همچنین در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود، کارگاه‌های تبدیل خودروهای شخصی را در اولویت کاری قرار داده‌اند، گفت: در حال حاضر ۶ کارگاه کار تولید مخزن را انجام می‌دهند و روزانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه مخزن در این کارگاه‌ها تولید می‌شود.

هزینه دو گانه سوز کردن خودروها حدود ۴۳۰ دلار است که  دارندگان خودروهای شخصی حدود ۱۲۰ دلار آن را خود  پرداخت کرده و مابقی را در قالب تسهیلات بلاعوض دریافت می کنند. البته اجرای این طرح برای خودروهای عمومی و باری رایگان است

به گفته قاسمی، به طور متوسط روزانه چیزی حدود ۴ هزار دستگاه مخزن در این گارگاه‌ها تولید می‌شود که تمام آن هم برای دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی اختصاص پیدا می‌کند. البته تعدادی مخزن هم توسط خود خودروسازها تولید می‌شود که معمولا در خطوط تولید در جاده مخصوص مصرف می‌شود.

تسهیلات ۲۴۰ دلاری برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی
او با بیان اینکه این طرح یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو را در بر می‌گیرد که شامل تمامی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی باری و مسافری است، ادامه داد: اجرای این طرح برای وانت‌ها، کامیونت‌هاو ون‌ها صد درصد رایگان است. البته دارندگان خودروهای شخصی که که متقاضی دو گانه سوز کردن خودروهای خود هستند، بخشی از هزینه باید توسط خود افراد پرداخت شود.

قاسمی هزینه دو گانه سوز کردن خودروها را حدود ۴۳۰ دلار اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس طرحی به به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده، دارندگان خودروهای شخصی برای دوگانه سوز کردن چیزی حدود ۲۴۰ دلار وام بلاعوض دریافت می‌کند و مابقی آن یعنی چیزی حدود ۱۲۰ دلار باید توسط خود متقاضی پرداخت شود.

آنگونه که این مقام مسئول در شرکت پخش و پالایش اعلام کرده، تسهیلات لازم برای اجرای این طرح توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

بعد از فعال شدن طرح گاز سوز شدن خودروهای عمومی و باری، از شهریور دیگر هیچ سهمیه عملکردی اختصاص داده نمی شود

حذف سهمیه عملکردی خودروها از شهریور
او با تاکید بر اینکه افرادی که شامل این طرح می‌شوند، یعنی خودروهای عمومی وانت بارها و تاکسی‌ها باید زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کنند، گفت: اگر فرایند ثبت نام زودتر صورت گیرد، مراحل آن نیز زودتر انجام می‌شود و افراد در انتهای طرح دچار مشکل نخواهند شد.

قائم مقام شرکت پخش با بیان اینکه همه سهمیه‌ها از شهریور به سهمیه پایه باز می‌گردد، گفت: بعد از فعال شدن طرح گاز سوز شدن خودروهای عمومی و باری دیگر هیچ سهمیه عملکردی هم که قرار بوده به صورت مازاد پرداخت شود، اختصاص داده نمی شود. بنابر این دارندگان این خودروها بهتر از هم اکنون برای انجام این کار در سامانه اعلامی مراجعه کنند.

با دوگانه سوز کردن خودروها  روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. ضمن اینکه پیش بینی می شود میزان مصرف سی‌ان‌جی به ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کند

صرفه جویی روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین
 او همچنین در رابطه با میزان کاهش مصرف بنزین با دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی گفت: تجربه نشان داده که صاحبان اتومبیل به ازای هر ۳ باک سی‌ان‌جی یک باک هم بنزین استفاده می‌کنند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که به دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شود.

قائم مقام شرکت پخش و پالایش همچنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زیرساخت‌ها برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها و توزیع روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، مقدار توزیع سی‌ان‌جی از روزانه حدود ۲۱ میلیون مترمکب کنونی تا روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

قاسمی همچنین اعلام کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تا سال ۱۴۰۲ دیگر هیچ خودروی عمومی و باری تک سوزی در کشور وجود نداشته باشد مگر اینکه صاحبان خودرو چنین درخواستی را داشته باشند.

کد خبر: ۲۱٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha