۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
اینجا لیقوان؛ دیار پنیر/ چمدانها برای صاردات پر می شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

اینجا لیقوان؛ دیار پنیر/ چمدانها برای صاردات پر می شوند

تبریز- پنیر لیقوان، بهترین پنیر سنتی آذربایجان است که عواملی نظیر آب و هوا، علوفه مناسب و روش مخصوص دوشیدن شیر توسط تولیدکنندگان ماهر در این روستا و طعم و کیفیت بی نظیر آن نیز موجب شده است تا به برندی مشهور در تولید پنیر برسد.

بازار، آناهیتا رحیمی؛ روستای لیقوان در تبریز، یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است که در ۳۶ کیلومتری شرق تبریز و ۲۴ کیلومتری جنوب شهرستان باسمنج در دامنه کوه سهند قرار گرفته است. این روستا یکی از پرجمعیت و بزرگ‌ترین روستای آذربایجان شرقی است که در زبان محلی لوان یا لیوان نیز گفته می‌شود.

گذشته از بیان موقعیت جغرافیایی روستای لیقوان، بیشتر اهالی این روستا در زمینه تولید پنیر لیقوان، دستی توانا دارند تا جایی که این پنیر، جایگاه خوبی در سطح کشور یافته و به یک برند تبدیل گشته است. دامپروری و تولید پنیر، اصلی‌ترین شغل روستاییان در این روستا است که گفته می‌شود بیشتر افراد با مصرف پنیر لیقوان، به دلیل موغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خاص، طرفدار پر و با قرص این پنیر شده‌اند.

پنیر مخصوص لیقوان با روش‌های خاص و منحصر به فردی توسط تولیدکنندگان ماهر تهیه می‌شود که نسب به سایر پنیرها، طعم، رنگ و عطر دلچسبی دارد و مورد استفاده افراد بسیاری در سطح کشور قرار می‌گیرد.

حال به سراغ یکی از تولیدکنندگان پنیر لیقوان رفتیم که علاوه بر تولید پنیر لیقوان در این شهرستان، شعبه‌ای نیز در شهر تبریز دارد که محصولات خود اعم از پنیر، کره، تخم مرغ، شیر و دوغ محلی نیز در اختیار خریداران قرار می‌دهد.  

حبیبی، از تولید کنندگان پنیر لیقوان است که ۴۵ سال در تولید این پنیر، دستی توانا دارد و شغل پدر خود را ادامه داده است.  

علوفه خوب تاثیر بالایی در کیفیت پنیر دارد

تولید کننده پنیر لیقوان می‌گوید : اگر بخواهیم عواملی که موجب برند شدن و کیفیت بهتر پنیر لیقوان نسبت به سایر پنیرها شده را برشمریم باید گفت روش صحیح و مناسب دوشیدن شیر گوسفندان و علوفه خوب در این روستا است.

وی در ادامه بیان می‌کند : دوشیدن شیر با روش صحیح، علوفه مناسب و افرادی که ماهرانه در زمینه تولید پنیر لیقوان فعالیت دارند، این پنیر را به یکی از بهترین پنیرها تبدیل کرده است.  

حبیبی از طولانی بودن مراحل دریافت تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان پنیر لیقوان گلایه کرده و اضافه می‌کند : از حمایت دولت برخوردار هستیم اما کسی در رابطه با تهیه حلب و مایه پنیر رسیدگی نمی‌کند و گران بودن این دو قدری فعالیت ما را با مشکل روبرو می‌کند.

وی اضافه می‌کند : بیشتر افراد در روستای لیقوان در زمینه تولید پنیر فعالیت دارند و همین موجب شده است تا برای چند نفر هم که شده اشتغالزایی صورت گیرد. در حال حاضر تولید این پنیر برای سه خانواده در بین خودمان، موجب اشتغال‌زایی شده که حدودا ۸ نفر در این زمینه فعالیت دارند که صادرات این پنیر نیز به شهرهای تهران، تبریز و ارومیه نیز انجام می‌گیرد.

گرانی مواد اولیه برای تولید کنندگان پنیر لیقوان 

تولیدکننده پنیر لیقوان، اشاره ای به گرانی مواد اولیه کرده و می گوید : گرانی مواد اولیه یکی از مشکلاتی است که در این حوزه می‌توان از آن یاد کرد؛ این در حالی است که شیر گوسفندی که ۶ هزار تومان می خریدیم اکنون مجبور هستیم ۱۱ هزارتومان بخریم‌. 

آقای حبیبی در پایان نیز، قدری هم از نحوه تولید پنیر لیقوان می‌گوید که بعد از خرید و تصفیه شیر گوسفند، شیر را در بشکه‌های ۵۰ کیلویی ریخته و به آن مایه پنیر اضافه می‌کنیم و چند ساعتی به همان حالت می‌ماند البته باید گفت تمام مراحل تولید پنیر لیقوان، ۸ ساعت طول می کشد که به مدت سه ماه نیز قرنطینه شده و بعد از آزمایش غذا و دارو و هم چنین سازمان بهداشت آذربایجان شرقی، اجازه فروش پنیر داده می‌شود.    

فعالیت ۴۰ واحد تولیدی در زمینه تولید پنیر لیقوان  

مدیر صنایع کشاورزی  سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری  بازار، بر وجود ۴۰ واحد تولیدی پنیر لیقوان در این شهرستان تأکید و ادامه می‌دهد : موقعیت اقلیمی لیقوان، علوفه‌های منحصر به فرد و مناسب موجود در منطقه و در نهایت روش مخصوص دوشیدن شیر اهالی لیقوان، این پنیر را منحصر به فرد ساخته است.  

پنیر لیقوان یک برند جا افتاده است 

ایاز برنو، پنیر لیقوان را یک برند جا افتاده معرفی کرده و بیان می‌کند : پنیر لیقوان از شیر گوسفند نژاد بومی آذربایجان تهیه می‌شود و این پنیر شیوه‌ای از تولید است که به صورت مخصوص دوشیده شده و بعد از اضافه کردن مایه پنیر، سایر مراحل تولید را طی می‌کند.  

صادارات چمدانی پنیر لیقوان به خارج از کشور 

وی به صادرات چندانی پنیر لیقوان، اشاره و می‌گوید : صادرات پنیر لیقوان به ایرانیان مقیم خارج از کشور به صورت چمدانی صادر می‌شود اما باید گفت این محصول در داخل ایران نیز مصرف کنندگان زیادی دارد.

برنو با اشاره بر تخصیص یافتن تسهیلات بانکی و کمک‌های تسهیلاتی در برخی از مواقع به تولیدکنندگان پنیر لیقوان، خاطرنشان می‌کند : برخی از تولیدکنندگان پنیر لیقوان به این شیوه تولید، اقدام به تولید پنیر می‌کنند اما طعم و مزه آن متفاوت است؛ هم چنین بافت و رنگ آن نیز با پنیر لیقوان تفاوت دارد.

ارزش غذایی بالای پنیر لیقوان 

وی در پایان می‌گوید : ارزش غذایی پنیر لیقوان با سایر پنیرهای تولید شده برابری می‌کند و مصرف آن برای جلوگیری از پوکی استخوان ضروری می‌باشد.

آب و هوای خوب این منطقه، علوفه‌های مناسب و روش خاص دوشیدن شیر گوسفند توسط افراد ماهر در روستای لیقوان، پنیری را به بازار عرضه می‌کند که کیفیت، مرغوبیت و طعم خاص آن با سایر پنیرها قابل مقایسه نمی‌باشد؛ اما همواره وجود مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان، فعالیت آنان را قدری سخت می‌کند که اگر بخواهیم به مشکلات تولیدکنندگان پنیر لیقوان اشاره کنیم باید گرانی مواد اولیه و فرصت طلبی برخی از سودجویان برای تولید و فروش سایر پنیر به نام پنیر لیقوان اشاره کرد.

کد خبر: ۲٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha