۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
ابطال یک مصوبه مالیاتی درباره پنیر و ماست

ابطال یک مصوبه مالیاتی درباره پنیر و ماست

یک مصوبه مالیاتی درباره پنیر و ماست از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد.

به گزارش بازار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک مصوبه سازمان امور مالیاتی کشور که معافیت قانونی عرضه شیر، پنیر و ماست از پرداخت مالیات و عوارض را قابل تسری به پنیر و ماست «طعم‌دار» ندانسته و در «اطلاق» قانون محدودیت ایجاد کرده بود را غیر قانونی اعلام کرد.

رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این باره به شرح زیر است:

اولاً براساس جزء ۵ ـ۱ قسمت ۵ بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ عرضه شیر، پنیر و ماست علی‌الاطلاق و بدون قید و شرط و صرف نظر از طعم و اوصاف دیگر این محصولات از پرداخت مالیات و عوارض معاف اعلام شده است.

ثانیاً هیأت عمومی دیوان عدالت اداری براساس آرای شماره ۹۵۳ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۵ و شماره ۱۲۶۳ مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۲ حکم به ابطال مقرراتی صادر کرده است که بر اساس آن‌ها معافیت‌های مقرر در ماده ۹ قانون مزبور غیرقابل تسری به پنیر و ماست طعم‌دار اعلام شده بود. بنا به مراتب فوق، عبارات "شیر" و "ماست" در نامه شماره ۲۳۲/۱۲۲۴۴/ص مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی کشور از جهت آنکه معافیت قانونی مذکور را قابل تسری به موارد یادشده از نوع طعم‌دار ندانسته و در اطلاق قانون محدودیت ایجاد کرده است، با حکم مقرر در جزء ۵ ـ۱ قسمت ۵ بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ مغایرت دارد و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. با اعمال ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقررات مزبور به زمان تصویب آن‌ها موافقت نشد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

کد خبر: ۲۳۶٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha