۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
مذاکره دولت با خارجی ها برای ساخت مسکن| فاینانس و یوزانس کوتاه مدت پیگیری می شود
دستیار ویژه وزیر راه در مسکن اعلام کرد

مذاکره دولت با خارجی ها برای ساخت مسکن| فاینانس و یوزانس کوتاه مدت پیگیری می شود

اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بحث مسکن از ادامه مذاکره دولت برای فاینانس و یوزانس کوتاه مدت برای ساخت مسکن خبر داد و گفت: مذاکرات با خارجی‌ها تنها در بحث تامین مالی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: امروز دوشنبه طی تفاهمنامه‌ای که میان سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران استان های یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و قزوین منعقد شد مقرر شده با واگذاری بیش از ۲ هزار و ۶۱۸ هکتار زمین، ۸۴ هزار واحد مسکونی برای کارکنان این شرکت‌ها ساخته شود.

موضوع فاینانس و یوزانس کوتاه مدت را برای بخش مسکن دنبال می‌کنیم و در این خصوص با چند کشور خارجی نیز مذاکراتی صورت گرفته است

روح‌الله اکبری در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه مشترک برای ساخت ٨۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امکان استفاده از تهاتری نفتی برای تمام پروژه‌های زیر بنایی وجود ندارد گفت: موضوع فاینانس و یوزانس کوتاه مدت را برای بخش مسکن دنبال می‌کنیم و در این خصوص با چند کشور خارجی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از چین با کشورهای دیگری نیز مذاکراتی برای بخش مسکن انجام شده؟ ادامه داد: تا امروز در بخش مسکن از ظرفیت های خارجی استفاده نشده است اما مذاکرات در این خصوص در حال انجام است.

یک شرکت چینی پیشتر برای بخش مسکن و ساخت و ساز وارد ایران شده بود اما به دنبال ساخت واحدهای ویلایی بود که این پیشنهاد از نظر ما و ساز و کاری که داشت مطلوب نبود

اکبری افزود: یک شرکت چینی پیشتر برای بخش مسکن و ساخت و ساز وارد ایران شده بود اما به دنبال ساخت واحدهای ویلایی بود که این پیشنهاد از نظر ما و ساز و کاری که داشت مطلوب نبود. به همین دلیل چون برای این اقدام می‌توانستیم از ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده کنیم نیازی نبود که از توان خارجی استفاده کنیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بحث مسکن اضافه کرد: باید موضوعی را متذکر شد و آن این است که بحث ساخت مسکن هیچ نیازی به ورود خدمات مهندسی ندارد و بحث ما در مذاکرات با خارجی‌ها فقط بحث تامین مالی است. با کشورهای آفریقایی هم مذاکراتی داشتیم البته در بحث خدمات فنی مهندسی ایران به کشورهای آفریقایی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ٢٨ هزار و ۵٠٠ هکتار زمین برای پروژه نهضت ملی مسکن تخصیص یافته و دغدغه تامین زمین برای اجرای این پروژه را نداریم ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی در اجرای نهضت ملی مسکن ساخت خانه‌های یک طبقه‌ای و ویلایی در شهرهای زیر ٢۵ هزار نفر است و در شهر های بالای ٢۵ هزار نفر هم در صورت تامین زمین این سیاست به اجرا می‌رسد اما اگر در تامین زمین با محدودیت مواجه شویم ساخت در طبقات انجام خواهد بود. سازمان ملی زمین و مسکن آمادگی ارایه اراضی را دارد اما باید توجه داشت که شرایط جغرافیایی و توپوگرافی هر استانی متفاوت از استان دیگر است.

وقتی دولتی به مردم تعهد می‌دهند یعنی تعهد جمهوری اسلامی ایران به مردم است و دولت سیزدهم در حال حاضر تعهدات دو دولت قبل را در بخش به اجرا می‌رساند و امروز هم در شرایط افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم که بر روی مسکن هم تاثیرگذار بوده است

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بحث مسکن با یادآوری اینکه برای اهمیت عدد الحاق ٢٨ هزار و ۵٠٠ هکتار زمین به پروژه باید یادآور شوم که به تمام پروژه مسکن مهر ٨ هزار زمین الحاق شده بود گفت: وقتی دولتی به مردم تعهد می‌دهند یعنی تعهد جمهوری اسلامی ایران به مردم است و دولت سیزدهم در حال حاضر تعهدات دو دولت قبل را در بخش به اجرا می‌رساند و امروز هم در شرایط افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم که بر روی مسکن هم تاثیرگذار بوده است.

اکبری در پاسخ به این سوال که درباره تامین مالی نهضت ملی مسکن و اعلام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه سهم بانک‌ها در تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن قرار نیست در سقف ٣۶٠ هزار میلیارد تومان باشد، گفت: با توجه به تاکید رییس جمهوری و معاون اول به سرعت بخشی به تامین مالی این پروژه در سه ماه گذشته روند تامین مالی سرعت پیدا کرده است.

سال گذشته سهم بانک‌ها در تامین مالی در قالب تسهیلات ٣۶٠ هزار میلیارد تومان بود که کمتر از ۵ درصد آن محقق شد و امسال هم سهم بانک ها به ۴٨۵ همت رسید که امسال هم تا قبل از سه ماه گذشته کُند بود و در مجموع تامین مالی از طریق شبکه بانکی کمتر از ١٠ درصد بوده است

وی ادامه داد: سال گذشته سهم بانک‌ها در تامین مالی در قالب تسهیلات ٣۶٠ هزار میلیارد تومان بود که کمتر از ۵ درصد آن محقق شد و امسال هم سهم بانک ها به ۴٨۵ همت رسید که امسال هم تا قبل از سه ماه گذشته کُند بود و در مجموع تامین مالی از طریق شبکه بانکی کمتر از ١٠ درصد بوده است البته می‌دانیم که تامین مالی برای بانک‌ها هم دشوار است.

وی درباره پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن افزود: باید توجه داشت که در ابتدای شروع به کار با ٢٠٠ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام و آماده نشده مواجه بودیم که برخی از این واحدها پیشرفت ١٠ درصدی و ٢٠ درصدی داشتند، در حالی که متقاضیان در همان سالهای اول مسکن مهر حدود ۵٠ میلیون تومان پرداخته بودند و دولت اول روحانی هم هیچ مداخله‌ای در مسکن نداشت و پولهای باقیمانده مسکن مهر را در پروژه‌های دیگری استفاده کرده بودند و ما با همان پول آورده متقاضیان در حال اجرای مسکن مهر باقیمانده هستیم و تامین مالی این پروژه ها برای دولت هم مشکل است.

اکبری خاطر نشان کرد: در دولت دوم روحانی هم اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی اقداماتی برای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی اقدام ملی برنامه‌ریزی کرد که ٢٠ تا ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و مابقی آن در مرحله تامین زمین بودند.

بر اساس این تفاهم نامه سازمان ملی زمین و مسکن در راستای مولدسازی و مشارکت بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های پیشران صنعت‌شهرها می کند.

سازمان ملی زمین و مسکن همچنین یک هزار و ۶۹۴ هکتار زمین را در استان یزد به شرکت‌های چادرملو، جهان آباد میبد، سنگ آهن مرکزی و سنگ آهن کویر واگذار خواهد کرد تا به ساخت ۴۴ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی در شهرهای اردکان، میبد، بافق و مروست اقدام کنند.

میزان اراضی در نطر گرفته شده برای شهر اردکان ۴۰۰ هکتار معادل ۱۲ هزار واحد مسکونی و برای شهر میبد و بافق نیز هر کدام ۶۰۰ هکتار معادل ۱۵ هزار واحد مسکونی است.

سازمان ملی زمین و مسکن در شهر مروست نیز ۹۴ هکتار زمین معادل ساخت ۲ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی واگذار خواهد کرد.

دو شهر بم و هرات در استان کرمان دیگر مناطق این تفاهمنامه هستند که با واگذاری ۸۰۰ هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت عمران ارگ جدید بم، ساخت ۳۷ هزار واحد مسکونی در آن‌ها آغاز خواهد شد.

بر اساس این تفاهمنامه ۱۲۰ هکتار زمین در استان آذربایجان شرقی، به شرکت مس مونگون واگذار خواهد شد که ۱۱۰ هکتار آن در تبریز و ۱۰ هکتار آن در شهر ورزقان قرار دارد.
این اراضی ظرفیت ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی را دارد.

قزوین، دیگر صنعت شهر این تفاهمنامه است که با واگذاری ۴.۲ هکتار زمین در محدوده توسط سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت الماس الموت، شاهد ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی خواهد بود.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha