۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶
انجمن خودروسازان مخالف طرح فروش وزارت صمت| چرا فولاد مبارکه را انحصاری نمی دانند؟
دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با بازار

انجمن خودروسازان مخالف طرح فروش وزارت صمت| چرا فولاد مبارکه را انحصاری نمی دانند؟

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گوی اختصاصی به «بازار» گفت: معتقد هستم خودروسازان باید خودشان قیمت گذاری را انجام و برنامه فروش داشته باشند، طرح فروش خودرو وزارت صمت مورد پسند ما نیست.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو روز گذشته با ریزش ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی برخی از خودروهای داخلی مواجه شد، ریزشی که طی ماه های گذشته کم سابقه بود. همزمان با این موضوع شنیده ها حکایت از آن دارد که قیمت خودرو سال آتی در کارخانه ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت. اگر این موضوع صحت داشته باشد، قیمت خودرو سال آینده در بازار فقط مسیر صعودی را دنبال می کند. این درحالی است که با ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو منجربه کاهش عرضه محصولات خودروسازان به بورس شده است، «اختلاف» میان وزارتخانه های صمت و اقتصاد فقط به ضرر مشتریان است، برای بررسی این موضوع با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به گفت و گو پرداختیم:

شنیده ها حاکیت از افزایش قیمت ۳۰ تا ۸۰ درصدی خودرو در کارخانه از ابتدای سال آینده دارد، ولی این موضوع تاکنون تایید نشده است

* شنیده ها حاکی از آن است که خودرو سال آینده ۳۰ تا ۸۰ درصد در کارخانه افزایش قیمت خواهد داشت، این موضوع صحت دارد؟

بله، شنیده ها حاکی از افزایش قیمت ۳۰ تا ۸۰ درصدی خودرو در کارخانه از ابتدای سال آینده دارد، ولی این موضوع تاکنون تایید نشده است. شورای رقابت پیشنهاد افزایش قیمت را به سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ارسال کرده است، اکنون این سازمان باید در خصوص مقدار افزایش قیمت خودرو در سال آینده تصمیم گیری کند.

* اگر فرض کنیم این مقدار افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان تایید شود، زیان خودروسازان کاهش خواهد یافت؟

اگر افزایش قیمت مذکور اجرایی شود، خودروسازان نباید زیان کنند. شورای رقابت مدعی بود که هزینه های جانبی تولید را در قیمت گذاری خودرو لحاظ کرده تا خودروسازان زیان نکنند.

* آیا افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه مورد تایید و با مشورت انجمن خودروسازان بوده است؟

مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون عرضه خودرو در بورس به دنبال حفظ منافع مشتریان و کاهش زیان خودروسازان بود. ولی کمیسیون تلفیق با مخالفت در خصوص قانون مذکور مانع از عرضه خودرو در بورس شد. در تاریخ کشورمان چنین موضوعی وجود ندارد که قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب و مجدد در مجلس شورای اسلامی همان قانون لغو شود.

انجمن خودروسازان مخالف طرح فروش وزارت صمت| چرا فولاد مبارکه را انحصاری نمی دانند؟

* علاوه بر مجلس شورای اسلامی آیا وزارتخانه های صمت و اقتصاد نسبت به عرضه خودرو در بورس اختلاف نظر دارند؟

در حال حاضر اختلاف نظر میان وزرای اقتصاد و صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس وجود دارد، وزیر اقتصاد معتقد به عرضه خودرو در بورس است، ولی وزیر صمت به عکس این موضوع عقیده دارد. متاسفانه نظر مخالف انجمن خودروسازان نسبت به موضوع ورود شورای رقابت برای وزارت صمت چندان اهمیت ندارد.

فولاد مبارکه و مس سرچمه که تنها تولیدکنندگان مس و فولاد در کشور هستند، انحصاری نیستند، اما ۳۶ خودروساز بازار انحصاری دارند؟

* به نظر شما افزایش قیمت ۸۰ درصدی خودرو یا عرضه این محصول در بورس، کدام یک به نفع خودروسازان و مشتریان است؟

معتقدم بورس منجربه حرکت بازار به سمت خودرو تک نرخی در دراز مدت می شود. هرچند عرضه خودرو در بورس راهکار اساسی حل معضل قیمت گذاری نیست، چرا که دولت باید اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار را بدهد. متاسفانه دولت ها تاکنون شهامت آزاد سازی قیمت خودرو را نداشتند، انجمن خودروسازان با کمک دو انجمن قطعه سازان پیشنهاد مشخصی به شورای رقابت اعلام کرد، در پیشنهاد مطروحه خواستار عرضه خودرو جهت کشف قیمت در بورس و فروش با نرخ به دست آمده شدیم. متاسفانه می گویند بسیاری از مشتریان آگاهی نسبت به خرید خودرو در بورس ندارند. همچنین مدعی هستند بازار خودرو انحصاری است، انجمن خودروسازان حدود ۳۶ عضو دارد، این بازار با وجود ۳۶ تولید کننده آیا انحصاری است؟ فولاد مبارکه و مس سرچمه که تنها تولیدکنندگان مس و فولاد در کشور هستند، انحصاری نیستند، اما ۳۶ خودروساز بازار انحصاری دارند؟ فولاد سازان به هر شیوه و قیمتی که می خواهند، محصولات شان را در بورس عرضه می کنند، اما خودروسازان نباید به بورس ورود کنند؟ شاهد هستید که قیمت فولاد طی چند روز گذشته صد در صد گران شده است، آیا شورای رقابت به این مساله نمی خواهد ورود کند؟

معتقد هستم خودروسازان باید خودشان تعیین قیمت و برنامه فروش داشته باشند، طرح وزارت صمت مورد پسند ما نیست

* به عنوان پرسش پایانی، اخیرا وزارت صمت طرح فروش ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو را اعلام کرده است، با این طرح به عنوان دبیر انجمن خودروسازان موافق هستید؟

معتقد هستم خودروسازان باید خودشان تعیین قیمت و برنامه فروش داشته باشند، طرح وزارت صمت مورد پسند ما نیست.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      اینا فکر میکنن مردم متوجه بازیشون نیستن!! بابا، خودروهایی داره فروش میره ک چار صباح دیگه با استانداردهای جدید، باید همه رو پرس کنن و به قیمت آهن قراضه بفروشن. خودروسازها دارن انبارهای پر از زباله شون رو با قیمت خون، به جماعت محروم میفروشن. الانم این انجمنیا بازی درآوردن ک واسه خودروهای بعد این دورریزها، دوباره کنترل رو دست بگیرن.
    • رضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      6 1
      این انسان همیشه از قیمت خودرو رنج میبرد و همش دم از متضرر شدن خودرو سازها میگه والا نمیدونم چقدر باید بالا بره قیمت که این ضرر نکنه
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      اگه بخواد 80 درصد خودرو گران شود.خوبه دیگه اسم حمایت ازخانواده وجمعیت رو بردارن .اگه اینجوری بشه دیگه چه حمایتی وجود داره.