۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
سهم پدر و مادر از دیه فرزند متاهل

سهم پدر و مادر از دیه فرزند متاهل

برخی از افراد به دلیل بیماری یا حوادث طبیعی فوت می‌کنند، اما عده‌ای ممکن است بر اثر حادثه‌ای فوت کنند که منجر به پرداخت دیه می‌شود.

به گزارش بازار، برخی از افراد به دلیل بیماری یا حوادث طبیعی فوت می‌کنند، اما عده‌ای ممکن است بر اثر حادثه‌ای فوت کنند که منجر به پرداخت دیه می‌شود. اگر فردی که بر اثر حادثه‌ای فوت کرده است، دیه به او تعلق می‌گیرد، به دلیل در قید حیات نبودن فرد، دیه به وراث او می‌رسد. توجه داشته باشید، برای مشخص شدن سهم هر یک از وراث از دیه فرد متوفی، باید مراحل انحصار وراثت صورت گیرد.

پرداخت دیه برای فرد متوفی

طبق قانون، دیه برای جنایت‌های عمدی یا غیر عمدی که منجر به نقص عضو یا فوت فرد می‌شود، تعیین شده است و باید توسط فرد محکوم شده، به ذینفع پرداخت شود. در واقع دیه نوعی پرداخت خسارت محسوب می‌شود و فردی که خسارت را وارد کرده است، باید نسبت به پرداخت آن به فرد آسیب دیده، اقدام کند.

اگر در پی یک حادثه غیر عمدی فرد فوت کند، وراث متوفی تنها می‌توانند نسبت به دریافت دیه اقدام کنند. اما اگر فرد بر اثر حادثه عمدی فوت کند، وراث متوفی می‌توانند تقاضای قصاص کنند و در صورت گذشت از قصاص می‌توانند دیه فرد فوت شده را دریافت کنند. کسانی که می‌توانند شکایت کیفری را علیه فرد محکوم، تنظیم کنند، اولیای دم متوفی هستند.

طبقه‌بندی وراث متوفی

تقسیم دیه مانند سهم الارث است و همانطور که سهم الارث یک متوفی تقسیم می‌شود دیه نیز به همان صورت تقسیم می‌شود. ابتدا طبقات بالا مورد احراز هویت قرار می‌گیرند و اگر کسی در طبقه اول نباشد، دیه به طبقه دوم و سپس به طبقه سوم تعلق خواهد گرفت. افرادی که می‌توانند دیه متوفی را دریافت کنند، طبق قانون طبقه‌بندی شده اند.

  • در طبقه اول، پدر و مادر، فرزند و نوه متوفی حضور دارند.
  • در طبقه دوم، برادر و خواهر، برادرزاده و خواهرزاده، پدربزرگ و مادربزرگ متوفی هستند.
  • در طبقه سوم، خاله و دایی، عمه و عمو، خاله زاده، دایی زاده، عموزاده و عمه زاده متوفی تعیین شده اند.

بدین ترتیب، اگر در هر طبقه‌ای افراد احراز هویت شوند، به آن‌ها دیه تعلق خواهد گرفت و به طبقات دیگر دیه تعلق نمی‌گیرد.

در برخی از پرونده‌ها مشاهده شده است که یکی از وراث در طبقه اول، دوم یا سوم کسی است که عامل فوت فرد متوفی است. در این صورت به دلیل اینکه این ورثه منجر به حادثه و فوت فرد شده است، در تقسیم دیه، نادیده گرفته می‌شود و دیه به او تعلق نخواهد گرفت.

همچنین در پی حادثه عمدی و غیر عمدی، اگر فردی که دچار جراحت شده است، زنده باشد، دیه به خود فرد مجروح تعلق می‌گیرد. اما اگر فرد آسیب دیده در پی حادثه عمدی و غیر عمدی فوت کند، دیه به وراث او تعلق می‌گیرد.

تقسیم دیه فرزند مجرد

پس از انجام مراحل انحصار وراثت و دریافت گواهی انحصار وراثت، دیه فرد متوفی بین اعضای خانواده او تقسیم می‎شود.

اگر متوفی مجرد و فرزند یک خانواده است، دیه متوفی تنها به پدر و مادر او تعلق می‌گیرد. اگر مادر فرد متوفی مجرد، در قید حیات باشد یک سوم دیه را دریافت خواهد کرد و به پدر دو سوم دیه تعلق می‌گیرد.

اگر مادر فرد متوفی مجرد، در قید حیات نباشد، به طور کامل دیه فرزند مجرد به پدر تعلق خواهد گرفت.

اگر فرد متوفی مجرد است، پدر و مادر او در قید حیات هستند، خواهر و برادر نیز دارد، همچنان تمام دیه به پدر و مادر او تعلق می‌گیرد. در صورتی که پدر و مادر در قید حیات نباشند، دیه متوفی به خواهر و برادر او می‌رسد.

سهم پدر و مادر از دیه فرزند متاهل

تقسیم دیه فرزند متاهل

اگر فرد متوفی متاهل و فرزند یک خانواده است، تقسیم دیه او کمی متفاوت خواهد بود.

اگر فرد متوفی مرد متاهل بوده است و همسر او در قید حیات است، یک هشتم دیه به همسر متوفی تعلق می‌گیرد.  در صورتی که فرد متوفی مرد متاهل باشد اما فرزند نداشته باشد، میزان تقسیم دیه متفاوت خواهد بود. در این صورت همسر متوفی یک چهارم دیه را دریافت می‌کند و مابقی دیه به پدر و مادر متوفی می‌رسد.  و اگر متوفی مرد باشد و فرزند داشته باشد، ابتدا سهم همسر که یک هشتم است مشخص، سپس سهم پدر و مادر مشخص می‌شود. اگر پدر و مادر فرد متاهل متوفی در قید حیات باشند، یک ششم از دیه به پدر و یک ششم دیه به مادر متوفی تعلق خواهد گرفت. در نهایت مابقی دیه بین فرزندان او تقسیم می‌شود. طبق قانون میزان سهم فرزندان به این صورت تعیین شده است که پسر، دو برابر دختر می‎تواند ارث و دیه دریافت کند. اگر همسر فرد متوفی باردار باشد، جنین نیز از دیه سهم خواهد برد.

اگر فرد متوفی یک خانم متاهل است و فرزند دارد، یک چهارم از دیه خانم متاهل به همسر دائمی او می‌رسد. اما اگر فرد متوفی یک خانم متاهل است و فرزندی ندارد، یک دوم دیه به شوهر او تعلق خواهد گرفت.

دریافت انحصار وراثت

برای دریافت دیه ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید، سپس با در دست داشتن گواهی می‌توانید نسبت به تقسیم‌بندی دیه اقدام و سهم هر یک از وراث مشخص شود. مراحل انحصار وراثت، چندان سخت و پیچیده نیست. تنها باید مدارک لازم از جمله گواهی فوت، شناسنامه متوفی، شناسنامه وراث، عقدنامه، وصیت نامه رسمی شخص فوت شده و استشهادیه محضری را تکمیل و به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. با ارائه دادخواست انحصار وراثت، سهم الارث وارث مشخص و در شورای حل اختلاف اگر مورد تایید قرار گرفت، گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد.

اگر فرزند خانواده، بر اثر یک حادثه عمدی یا غیر عمدی فوت شده است و دیه به او تعلق گرفته است، برای دریافت دیه باید یک پروسه کاری را طی کنید. برای انجام مراحل دریافت دیه می‌توانید به گروه وکلای پارسای مراجعه کنید، این مجموعه با در اختیار داشتن وکلای درجه یک و خبره در امور دیه، می‌توانند در زمان کوتاهی تمام مشکلات و مسائل را رفع کنند. این گروه فعال و متعهد، تمام مراحل انحصار وراثت را انجام می‌دهند، سهم هر یک از وراث را از دیه به طور کامل مشخص می‌کنند و تا پایان مراحل اداری و دریافت دیه در کنار شما می‌مانند. با مراجعه به سایت وکلای پارسای، می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه در حوزه دیه فرد متوفی بهره‌مند شوید.

کد خبر: ۲۱۱٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha