۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بازار نوروزی مازندران زیر طبل نظارت
بازار گزارش می دهد؛

بازار نوروزی مازندران زیر طبل نظارت

ساری - روند نظارت و بازرسی بر بازار مازندران در آستانه نوروز شتاب گرفت تا ترمز گرانی و گرانفروشی را در بین اصناف و کسبه ها بکشد.

بازار؛ گروه استان ها: فرایند نظارت و بازرسی بر بازار شب عید مازندران با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی شدت یافت و دستگاه های مختلف با هم افزایی تلاش دارند تا آرامش و ثبات را به بازار برگردانند.

توزیع اقلام و کالاهای اساسی، برپایی نمایشگاه های مختلف عرضه مستقیم کالاهای اساسی و کشاورزی، توزیع گوشت گرم و منجمد از جمله طرح هایی است که روی میز قرار گرفته است. در این راستا نرخ اقلام پرمصرف نظیر مرغ، گوشت، شکر، سیب و پرتقال تعیین و اعلام شد طی روزهای گذشته نیز کالاهای مورد نیاز نظیر سیب و پرتقال و گوشت به استان منتقل شده است.

تعزیر متخلفان در بازار مازندران

سید شبر موسوی سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر بازار محصولات اساسی جهاد کشاورزی مازندران از شناسایی هزار و ۷۴۰ مورد تخلف از ابتدای دی ماه تاکنون در استان خبر داد و گفت: ۳۳۵ پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد که برای ۲۲۳ پرونده حکم صادر شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که متخلفان ۱۱ میلیارد ریال جریمه شدند، افزود: ۷۳ پرونده نیز آماده ارسال به تعزیرات حکومتی است.

طی روزهای گذشته برای تنظیم بازار استان ۴۵۴ تن مرغ منجمد با قیمت ۴۴ هزار تومانی در مازندران توزیع شد و عرضه این قلم کالا توانست ترمز گرانی در بازار مرغ را بکشد و خرده فروشان و مرغ فروشان ملزم به رعایت نرخنامه مصوب هستند.

بازار نوروزی مازندران زیر طبل نظارت

نرخ مرغ گرم اگرچه در کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین شده است اما برخی خرده فروش ها پای روی قیمت و مصوبات تنیم بازار می گذارند و گرانی و بالابودن هزینه را دلیل گرانفروشی مطرح می کنند. هفته جاری و مانده به عید در مازندران و همه مناطق کشور حساس بوده و برای جلوگیری از سودجویی ها، نظارت ها در استان بیشتر شده است اما همچنان برخی سودجویان به کارهای غیرقانونی خود ادامه می دهند.

توزیع روزانه ۲۰ تن گوشت گرم در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: روزانه ۲۰ تن گوشت گرم با نرخ مصوب برای تنظیم بازار در استان عرضه می‌شود.

حسن عنایتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که تاکنون ۴۷۰ تن مرغ منجمد با کیلویی ۴۳ هزار تومان به بازار تزریق شده است، افزود: بیش از نیاز استان مرغ منجمد ذخیره سازی شده است.

وی با عنوان این که مازندران تامین کننده مرغ منجمد ۱۱ استان کشور است، از ذخیره سازی ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن مرغ منجمد در استان خبر داد و گفت: این میزان ۳۰ درصد فراتر از برنامه است.

وی با بیان این که کسری مرغ منجمد در استان وجود ندارد، گفت: همچنین در حال ارسال مرغ منجمد به استان های دیگر هستیم تا کسری آنان جبران شود.

عنایتی گفت: روزانه ۳۳۰ تن مرغ گرم و ۳۰ تن مرغ قطعه بندی در بازار استان عرضه شد و به اندازه نیاز استان مرغ گرم و منجمد وجود دارد و باید مرغ با نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان عرضه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به توزیع ۳۳۰ تن شکر برای مصارف خانوار و صنف در استان گفت: شکر با نرخ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در حال توزیع است و کسری نیز در زمینه شکر نداریم.

وی با اظهار اینکه یک هزار و ۶۳۰ تن گوشت منجمد سال جاری در استان توزیع شده است، گفت: روزانه ۲۰ تن گوشت گرم نیز از فردا با قیمت مصوب توزیع می شود.

وی قیمت گوشت گرم و گوساله را کیلویی ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان ذکر کرد.

برپایی نمایشگاه های نوروزی

برپایی نمایشگاه های عرضه مسقیم کالا و خدمات نیز از دیگر طرح ها برای کنتترل بازار در مازندران است و تاکنون این طرح در بیشتر شهرستان ها اجرا شده است. رضا غلامی مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: از بهمن ماه امسال تاکنون ۴۴۷ تن مرغ منجمد و ۲۳۹ تن گوشت قرمز منجمد در استان مازندران عرضه شد.

بازار نوروزی مازندران زیر طبل نظارت

وی گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزارتن گوشت مرغ و ۱۷۰۰ تن گوشت قرمز در مازندران توزیع شده است..

همزمان با ماه پایانی سال طرح های نظارت نوروزی نیز به صورت ویژه از سوی دستگاه های متولی در دست اقدام است تا طعم نوروز را در کام مردم شیرین کند با این حالا روند روبه رشد قیمت ها در پی نوسانات ارز و تورم، توان مردم را برای خرید کاسته است. معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران با اشاره به آغاز طرح نظارت نوروزی در بازارهای استان گفت: نرخ مصوب کالاها به اصناف ابلاغ شده است.

مصیب موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار حفظ آرامش در بازار را هدف کنترل و نظارت ها ذکر کرد و گفت: اصناف و فروشندگان موظف به رعایت مقررات و نرخ های مصوب هستند و هرگونه فروش بالاتر از قیمت تعیین شده تخلف است.

وی قیمت مصوب مرغ را ۶۳ هزار تومان ذکر کرد و عرضه بالاتر از آن را تخلف دانست و گفت: نرخ سایر کالاها باید پس از مصوب شدن و ابلاغ نسبت به اجرای آن اقدام شود.

وی با بیان این که اگر در مسیر نظارت با گرانفروشی و کم فروشی روبرور شویم با آن برخورد می شود، ادامه داد: عدم صدور فاکتور و گرانفروشی از جمله مصادق تخلفات است.

موسوی با اشاره به اینکه ۴۹ عنوان بازرسی را در دستور کار قرار دادیم از متصدیان واحدهای صنفی تقاضا کرد همراهی مطلوبی با مردم داشته باشند و افزود: با هرگونه تخلف برخورد می شود.

با آن که چند روز به عید نوروز مانده شور و نشاط بهاری و نوروزی در بازارهای مازندران مشهود نیست و بسیاری از اصناف و کسبه از فروش های بازار شب عید و کسادی گلایمند هستند. در عین حال مردم نیز بالابودن قیمت ها و نداشتن توان لازم برای خرید را از جمله دغدغه ها مطرح کرده اند.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha