۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
صف فروش ارز شلوغ است؛ دلارصرافی۴۴۰۰۰ | سرمایه گذاران ارزی با رشد هیجانی قیمت ضرر کردند
گزارش «بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار ارز

صف فروش ارز شلوغ است؛ دلارصرافی۴۴۰۰۰ | سرمایه گذاران ارزی با رشد هیجانی قیمت ضرر کردند

ریزش قیمت ها در بازار ارز در حالی ادامه دارد که با شروع معاملات در نخستین روز هفته دلار به کانال ۴۴ هزار تومان برگشته است و خیلی از سرمایه گذارانی که ارز را با قیمت غیر واقعی خریده بودند متضرر شدند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: عواملی چون برقراری ارتباط دیپلماتیک با عربستان، آزاد سازی بخشی از ارزهای بلوکه شده در عراق، در کنار کاهش میزان تقاضای ارز در بازار همچنین ادامه مذاکرات برجام، موجب شده تا نرخ دلار و انواع ارز طی این روزها بخصوص امروز درسراشیبی تندی قرارگیرد. کاهش قیمتی که با بازارسازی بانک مرکزی در کشف قیمت ارز با نرخ پایین شروع شده به گونه ای که بازار آزاد نیز به تبع آن نرخ ها را پایین آورده است، آنطور که قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون در حال ورود به کانال ۴۵ هزارتومان است اما در مقابل صرافی ها همین کالا را با کارت ملی در کانال ۴۴ هزار تومان به متقاضیان می فروشند.

سرمایه گذاران ارزی پس از رکورد زنی قیمت ها در بازار ارز باید متوجه می شدند دلار آزادی که بدون هیچ اتفاق خاصی و فقط از سر هیجان بهای آن از ۵۰ هزار تومان عبور کرد و حتی به ۶۰ هزار تومان رسید غیر واقعی است

سرمایه گذاران ارزی فروشنده شدند؛ تقاضای آنچنانی برای خرید نیست

افت قیمت ها پس از رشد هیجانی آن در هفته های گذشته در حالی شروع شده است که هم اکنون اغلب سرمایه گذاران ارزی فروشنده شده اند اما خریدار چندانی در بازار نیست. کارشناسان می گویند؛ سرمایه گذاران ارزی پس از رکورد زنی قیمت ها در بازار ارز باید متوجه می شدند دلار آزادی که بدون هیچ اتفاق خاصی و فقط از سر هیجان بهای آن از ۵۰ هزار تومان عبور کرد و حتی به ۶۰ هزار تومان رسید غیر واقعی است.

حال در شرایطی که نیاز متقاضیان واقعی به ارز در بازار توسط بانک مرکزی در حال تامین است و از طرفی خبرهای امیدوار کننده ای از دستیابی ایران منابع ارزی بلوکه شده با آزاد سازی بخشی از آن در عراق به گوش می رسد، بنابراین این موضوع می تواند روزنه امیدی برای آزادسازی سایر ارزهای بلوکه شده ایران در دیگر کشورها باشد آن هم در شرایطی که درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریم های ناجوانمردانه همچون سنوات گذشته نیست.

طبق گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق، آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی را داده است. علاوه بر این بحث توافق ایران با عربستان و از سرگیری مذاکرات برجام که این روزها گرم است بی تردید می تواند تحول خاصی در اقتصاد کشور ایجاد  کند زیرا ایران دارای منابع ارزی فراوانی در برخی کشورهای دنیاست که در صورت آزاد سازی آن بنیه ارزی کشور به خوبی تقویت خواهد شد.

از طرفی با فروکش التهاب بازار ارز در هفته های اخیر خیلی از سرمایه گذاران دیگر چون گذشته اقدام به خرید ارز و سکه نمی کنند و چه بسا فروشنده نیز شده اند، رویکردی که موجب شده قیمت ها در این بازار ریزشی شود و دلار آزاد برای ورود به کانال ۴۵ هزار تومان خیز بردارد. حال با توجه به انجام توافق بین ایران و عراق در آزاد سازی منابع بلوکه شده همراه با از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، پیش بینی ها حکایت از بازگشت منابع ارزی بیشتری از کشورهای مختلف به ایران و کاهش نرخ ارز دارد.

با آنکه قیمت ها در بازار ارز طی یک هفته گذشته بر مدار نزول قرار گرفته اما این افت قیمت به معنای آن نیست که قیمت ارز اصولی افزایش یافته وهم اکنون مسیر عقب گرد را می پیماید، زیرا قیمت ها در بازار ارز طی هفته های گذشته غیرواقعی بالارفته بود که اکنون در حال ریزش و رسیدن به نرخ واقعی است

قیمت ارز غیر اصولی بالارفته بود و افت آن طبیعی است

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار ارز و آینده آن گفت: با آنکه قیمت ها در بازار ارز طی یک هفته گذشته بر مدار نزول قرار گرفته اما این افت قیمت به معنای آن نیست که قیمت ارز اصولی افزایش یافته وهم اکنون مسیر عقب گرد را می پیماید، زیرا قیمت ها در بازار ارز طی هفته های گذشته غیرواقعی بالارفته و اکنون نیز که ۱۵ هزار تومان نرخ دلار نسبت به هفته های گذشته افت کرده است در مقابل رشد فورانی آن، باز هم رقم مناسبی نیست. به هر حال بنده دلار بالای ۴۵ هزارتومانی را قبول ندارم و می توان گفت؛ نرخ آن غیر واقعی یا به نوعی من درآوری است زیرا اتفاق اقتصادی خاصی در کشور رخ نداده است که نرخ ها در بازار ارز به این شکل غیراصولی و بی منطق افزایش یابند.

وی با بیان اینکه التهاب آفرینی در بازار ارز ناشی از عوامل متعددی است که مهمترین آن نیاز برخی سرمایه گذاران برای تهیه اسکناس ارز است، اظهار داشت: انتظارات تورمی جامعه از وضعیت اقتصادی کشور از یک طرف و ترس از گران شدن ارز از طرف دیگر طی هفته های گذشته خیلی ها را به بازار ارز کشانده تا خریدار این کالا با رقمی بالا و غیر واقعی روبرو شوند. البته بخش عمده رشد قیمت ها در چنین بازاری حاصل کم کاری و بی توجهی مسئولان طی یک دهه گذشته نسبت به ساماندهی وضعیت شاخص های کلان اقتصادی چون رشد نقدینگی و تورم است که اکنون مهار آن برای سیاست گذاران خیلی نمی تواند به سهولت انجام گیرد در چنین شرایطی است که این وضعیت به یکباره خود را در گرانی ارز در مواقعی نشان می دهد.

رفتار تعاملانه با دنیا و ارتباطی که هم اکنون با کشور عربستان برقرار شده است، نوید بخش روزهای خوش اقتصادی است که البته با رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا، اقتصاد شکوفا و بازارهای سرمایه گذاری پررونق می شوند

چاپ پول موتور تورم را روش کرده و زمینه ساز رشد نرخ ارز می شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ادامه افزود: طی سالیان گذشته مسئولان به جای حل مشکلات اقتصادی کشور با اصول و برنامه های خاص معمولا برای جبران کسری بودجه، تامین نیازهای پولی و رفع ناترازیها هر موقع دچار مشکل مالی و ... می شدند متاسفانه با چاپ پول سعی کرده اند که قضیه را سرهم کنند، اقدام مسکنی که اگر چه در آن مواقع کارساز بوده است اما چنین روندی زمینه ساز انباشت مشکلات در آینده شده تا بیماری اقتصاد کشور روز به روز حادتر شود.

حریری، ادامه داد رفتار تعاملانه با دنیا و ارتباطی که هم اکنون با کشور عربستان برقرار شده است، نوید بخش روزهای خوش اقتصادی است که البته با رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا، اقتصاد شکوفا و بازارهای سرمایه گذاری پررونق می شوند. اینکه الان نرخ ارز غیر واقعی است و در برخی مواقع به یکباره افزایش می یابد بیانگر انتظارات تورمی از آینده اقتصاد کشور و وضعیت نامناسب سرمایه گذاری است حال اگر تعامل با دنیا بیشتر شود با توجه به ظرفیت های کم نظیر اقتصادی کشور تحول خاصی در اقتصاد ایجاد خواهد شد.

هر نوع ارتباط در چارچوب خاص با دنیا از حیث اقتصادی می تواند موثر واقع شود چرا که تعامل با دنیا در قالب روابط تجاری و بازرگانی منجر به رونق صادرات و واردات شده و این مسئله تاثیر بسزایی بر کسب درآمدهای ارزی کشور به جای می گذارد

کاهش ریسک سرمایه گذاری با تعامل با دنیا

حجت الله فرزانی، کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر توافق ایران با عربستان بر اقتصاد کشور گفت: بی تردید هر نوع ارتباط در چارچوب خاص با دنیا از حیث اقتصادی می تواند موثر واقع شود چرا که تعامل با دنیا در قالب روابط تجاری و بازرگانی منجر به رونق صادرات و واردات شده و این مسئله تاثیر بسزایی بر کسب درآمدهای ارزی کشور به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه ارتباط با دنیا ریسک سرمایه گذاری را در کشور کاهش می دهد افزود: در بحث توافق با عربستان باید گفت؛ از آنجایی که این کشور داری منابع نفت و گاز و مشتقات آن است و ایران نیز از این منابع برخوردار می باشد، بنابراین شاید خیلی نتواند از حیث تجاری موثر باشد اما ایجاد روابط سیاسی با کاهش تنش ها، بی تردید ریسک سرمایه گذاری را کاهش داده و این موضوع می تواند در رونق اقتصاد کشور اثر بخش باشد آنطور که چنین ارتباطی موجب شد تا قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر و روندی کاهشی به خود گیرند.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز چند روزی است کاهشی شده است، افت قیمتی که ادامه دار بوده آنطور که هم اکنون خریدار آنچنانی در بازار وجود ندارد و چه بسا خیلی ها فروشنده ارز شده اند چنین موضوع باعث شده تا دلار آزادی که هفته گذشته در کانال ۶۰ هزار تومان قرار گرفت اکنون برای ورود به کانال ۴۵ هزار تومان خیز بردارد.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha