۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
نگاهی به «صنعت پوشاک» در سیستان؛ به رنگ نیمه شب در نیمروز
بازار گزارش می دهد؛

نگاهی به «صنعت پوشاک» در سیستان؛ به رنگ نیمه شب در نیمروز

سیستان- صنعت پوشاک نقش تعیین کننده ای در رشد و شکوفایی صنعتی در یک منطقه دارد و می تواند به عنوان یک راهکار برای ایجاد اشتغال در منطقه سیستان مطرح شود.

فرشته بامری، بازار: از دیر باز اقتصاد منطقه سیستان بر پایه دامپروری و کشاورزی شکل گرفته است اما خشکسالی هایی که طی دو دهه اخیر در منطقه رخ داده است اقتصاد منطقه را با چالش جدی مواجه کرده و پدیده بیکاری و مهاجرت را تشدید کرده است.

این موضوع سبب شده تا کارشناسان با راهکارهایی جایگزین به دنبال حل مشکلات ایجاد شده باشند. کارشناسان معتقدند در سیستان این قابلیت وجود دارد که صنعت پوشاک ایجاد و تقویت شود.

صنعت پوشاک مهمترین و قدیمی‌ترین صنعت کم آب بر و پربازده جهان است که نقش تعیین کننده ای در رشد و شکوفایی صنعتی کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا دارد. صنعتی که افت و خیزهای زیادی را پشت سر گذاشته و روزگاری در اوج و روزی هم در سراشیبی سیر کرده است اما جایگاه صنعت پوشاک در سیستان چگونه است.

اینجا اثری از صنعت پوشاک نیست

رضا سرگزی یکی از فروشندگان پوشاک در شهر زابل در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اینجا اثری از صنعت پوشاک نیست بنابراین مشکلاتی که تولیدکنندگان عمده پوشاک با آن دست و پنجه نرم می کنند در اینجا وجود ندارد.

وی گفت: جنس این لباس دقیقاً چیست؟ با دست شسته شود یا ماشین لباسشویی؟ چروک می شود یا نه؟ با چه درجه‌ای اتو شود؟ این‌ سوالات که مخصوص خریداران پوشاک است؛ سهم ما از صنعت پوشاک در سیستان را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: خریداران آقا و خانم هر کدام در حین خرید سلیقه و معیارهای خو را دارند، بسیاری از خانم ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید لباس زنانه و محصولات مرتبط با مد می‌کنند.

وی بیان کرد: برای برخی ها خراب شدن یک شلوار، یک تیشرت و پیراهن اهمیت ندارد و برای برخی ها مهم است و حالا با افزایش قیمتها مشتریان سعی می کنند خریدی هوشمندانه متناسب با درآمدشان انجام می دهند.

وضعیت بازار پوشاک در سیستان

حمید برزگر یکی دیگر از فروشندگان پوشاک در سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در بازارهای منطقه سیستان فروشگاه های کوچک و متوسط به فروش لباس می پردازند اما در این فروشگاه ها لباسی وجود ندارد که در منطقه سیستان تولید شده باشد.

وی گفت: لباس هایی که در بازار زابل وجود دارد اعم از بچه گانه و بزرگسال در دیگر استانها تولید می شوند و هم اکنون البسه ای که در فروشگاههای سیستان وجود دارد در کارگاههای خیاطی مشهد، اصفهان، قم، و تهران تولید می شود.

در برخی فروشگاههای منطقه سیستان لباس های خارجی که از کیش قشم و بندر عباس وارد کشور می شود به فروش می رسد در حقیقت بازار پوشاک سیستان در دست تولیدکننده خارج استان است

وی با اشاره به افزایش قیمتها در بازار، افزود: با توجه به قیمت‌های موجود و سایر مخارج زندگی خرید کردن برای خانواده ها سخت شده است.

وی تصریح کرد: در برخی فروشگاهها هم لباس های خارجی که از کیش، قشم و بندر عباس وارد کشور می شود به فروش می رسد در حقیقت بازار پوشاک سیستان در دست تولیدکننده خارج استان است.

ظرفیت ایجاد صنعت پوشاک در سیستان وجود دارد

مهین جاودان، کارشناس صنعت پوشاک در سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنعت پوشاک به عنوان صنعتی کم آب بر دارای ویژگی‌ هایی است که می ‌توان از آن ‌ها به عنوان فرصتی برای اشتغالزایی و تولید در سیستان یاد کرد.

وی گفت: ظرفیت بالای اشتغال ‌زایی، سرمایه کم برای ایجاد شغل، آثار فرهنگی پوشاک و مد و عدم نیاز به سرمایه ‌گذاری جدید از جمله مزایای صنعت پوشاک است.

وی تصریح کرد: صنعت پوشاک می‌تواند مشکل اشتغال منطقه را در سریعترین زمان ممکن حل کند، چرا که نیاز به سرمایه گذاری کلان ندارد و می‌تواند سیستان را از واردات پوشاک بی نیاز کند.

کارشناس صنعت پوشاک، گفت: این طرح حتی در روستاها نیز قابل اجرا است و با آموزش می‌توان این صنعت را ایجاد کرد و در کمترین زمان به آن رونق بخشید.

جاودان افزود: در حال حاضر فروشندگان پوشاک در سیستان البسه مورد نیاز را از تهران، مشهد یا اصفهان خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات مشاهده می شود که حتی فرم مدارس هم از استان و شهرهای دیگری تهیه می شود.

کارشناس حوزه پوشاک در سیستان، گفت: مسئولان می توانند برنامه ریزی کنند تا البسه و فرم مدارس از طریق کارگاههای خیاطی در سیستان تامین شود.

یک تیر و دو نشان

جاودان افزود: چنانچه فروشگاههای پوشاک البسه از تولید کننده های سیستان خریداری کنند می توان به احیای صنعت پوشاک در سیستان امیدوار شد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه صنعت پوشاک در سیستان احیا شود صنعت نساجی هم ایجاد می شود.

حمایت اصولی از صنعت پوشاک باید به گونه‌ای باشد که منافع هر دو بخش تولیدکنندگان واقعی و صنعت، همزمان تامین شود و منفعت یک بخش قربانی منفعت بخش دیگر نشود

کارشناس حوزه پوشاک با بیان این مطلب که ما می توانیم با استفاده از نزدیکی مرز به واردات پارچه اقدام می کنیم و سپس در کارگاههای خیاطی به دوخت انواع البسه بپردازیم، گفت: حمایت اصولی از صنعت پوشاک باید به گونه‌ای باشد که منافع هر دو بخش تولیدکنندگان واقعی و صنعت، همزمان تامین شود و منفعت یک بخش قربانی منفعت بخش دیگر نشود.

جاودان افزود: آنچه که در سیستان ضروری جلوه می کند این است که چرخکاران خانگی هم باید عمده فروشان و خرده فروشان را شناسایی کنند و ارتباط خود را با آنها قوی تر کنند تا بتوانند سفارش پوشاک و البسه از آنها دریافت کنند.

وی با اشاره به نقش مصرف کننده گان بر صنعت پوشاک، تصریح کرد: مصرف کنندگان با در نظر گرفتن فرهنگ، معیارها، سبک زندگی، جمعیت و تغییرات آن نوع پوشش و لباس خود را انتخاب می کنند.

کارشناس حوزه پوشاک، گفت: افرادی که با ایده ها و خلاقیت هنری خود می توانند لباس هایی در مدل های متمایز خلق کنند و در این مسیر با طراحی های منحصر به فردشان وارد رقابتی پرهیجان و زیبا در عرصه ترندهای مطرح و معروف شوند.

جاودان افزود: بازار پر رقابت پوشاک نیاز به حضوری پر قدرت در شبکه های اجتماعی هم دارد اینگونه نرم افزار ها، موقعیت ارتباطی مستقیم و معرفی رایگان کسب و کارها فراهم می کند.

بدون شک صنعت پوشاک می تواند یکی از راهکارهای جایگزین برای مشاغل از دست رفته سیستان آن هم بر اثر خشکسالی باشد؛ از طرفی پوشاک، صنعتی است که به تنهایی دارای همه مزیتهای موجود در سایر صنایع است. مزیت هایی از قبیل ایجاد ارزش افزوده بالا، ارز آوری، اشتغال‌زایی به عبارتی از طریق پوشاک می‌توان ارزش‌های یک جامعه را تعالی بخشید و از طریق صادرات آن می‌توان این ارزش‌ها را به دیگر ملل و اقوام در سایر کشورها نیز تسری داد.

کد خبر: ۲۱۱٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر US ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      بله دولت نگاه ویژه به سیستان داره فکر کنم قراره پایتخت جابجا بشه اما افسوس از بلوچستان فکر کنم یه تیکه از آفریقا باشه