۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بادبان ها را بکشید؛ مازندران آماده ورود به بازار کشتیرانی در کریدور شمال - جنوب
بازار گزارش می دهد؛

بادبان ها را بکشید؛ مازندران آماده ورود به بازار کشتیرانی در کریدور شمال - جنوب

بهشهر- احیای کارخانه کشتی سازی صدرا پس از چندسال رکود با همت دولت سیزدهم، مازندران را به گردونه کشتیرانی در کریدور شمال – جنوب و دریای کاسپین برگرداند و ناخداها، بادبان ها را برای تجارت برافراشتند.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر سهم دریای کاسپین و شمال از ۱۴۰ فروند کشتی تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران ۲۶ فروند است و برای ارتقای سهم در کریدور شمال – جنوب، توققسعه ناوگان در دستور کار قرار دارد.

حجم و ظرفیت کشتی های ایران در شمال و دریای کاسپین ۱۰۵ هزار تن است و این میزان در مقایسه با ظرفیت پنج میلیون تنی ناوگان دریایی ایران در جنوب بسیار ناچیز است.

آغاز ساخت دو فروند کشتی چندمنظوره در کارخانه کشتی سازی صدرا، مازندران را در مسیر کشتی سازی و حرکت در کریدور شمال – جنوب قرار داد تا این ایستان از اقتصاد دریاپایه، سهمی داشته باشد.

همچنین طی سالیان سال به دلیل غفلت از ساخت و تعمیرات کشتی در استان های شمالی، کشورهای حاشیه برای تامین نیاز روبه سمت کشورهای دیگر سوق داد و تقویت کارخانه های کشتی سازی در شمال می تواند درآمدهای ارزی کشور را در این بخش افزایش دهد.

تقویت مسیر کشتیرانی در شمال

محمدرضا مدرس خیابانی با اظهار این که ۱۴۰ فروند شناور با پنج میلیون تن طرفیت در کشور فعال است، افزود: ایران با داشتن این شناورها می تواند در کریدور شمال جنوب نقش آفرینی کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در راستای تقویت مسیر کشتیرانی در شمال برنامه ریزی گسترده ای صورت گرفته است، افزود: ایران می تواند در حوزه کریدور شمال جنوب نقش بسزایی داشته باشد و برای تقویت مسیر کشتیرانی در شمال کشور در یکی از بناددر روسیه به مبلغ ۱۰ میلیون دلار معادل ۷۲۳ هزار روبل سرمایه گذاری صورت گرفت.

وی با عنوان این که سال قبل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در شمال و ۲۶ میلیون تن کالا در جنوب با ناوگان حمل ونقل دریایی جابجا شد، افزود: این میزان امسال با رشد پنج درصدی به مرز ۳۰ میلیون تن رسیده است و در راستای توسعه حمل ونقل دریایی ناوگان شناورهای ایران در شمال کشور به ۲۶ فروند و به ظرفیت ۱۰۵ هزار تن رسیده درحالی که این میزان سال قبل ۹۵ هزار تن بوده است.

بادبان ها را بکشید؛ ورود مازندران به بازار کشتیرانی در کریدور شمال - جنوب

مدرس خیابانی از عقد قرارداد با روسیه برای ساخت شناور هفت هزار تنی برای اضافه شدن به ناوگان کشتیرانی خزر خبر داد و گفت: در صنایع کشتیرانی سازی صدرا نیز برای ساخت چهار فروند شناور قرارداد بستیم و عملیات اجرایی ساخت آن شروع شده است و امیدواریم به جای آن که کشتی ها را از خارج خریداری کنیم ساخت آن را در داخل شروع کردیم.

مدیرعامل کشتیرانی ایران میزان رقم پرداختی به شرکت کشتیرانی صدرا را تاکنون ۳۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: مبا آن که نظام ساخت کشتی بر مبنای اخذ تسهیلات شکل می گیرد تاکنون نتوانستیم از این امکانات برای ساخت استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ساخت دو فروند کشتی با ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در صدرا شروع شد و طراحی و مهندسی دو فروند کشتی رو- رو کانتینری نیز در صدرا انجام شده است که ساخت هر یک ۱۸ میلیون دلار هزینه دارد.

مدرس خیابانی با اظهار این که سالانه حداقل یک فروند شناور به ظرفیت ناوگان حمل ونقل دریایی افزوده می شود، افزود: توسعه باید همسان و متوازن باشد و طبق برنامه ریزی خطوط و نمایندگی ها را در حاشیه و بنادر دریای خزر شکل دادیم تا بتوانیم لجستیک را از هند و چین به سمت کشورهای حاشیه خزر سوق دهیم.

استان مازندران دارای سه بندر فعال در امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار است و توسعه ناوگان حمل ونقل دریایی، تامین کشتی های کانتینری و مجهز از جمله مطالبات و خواست بازرگانان و تجار به شمار می رود و در حال حاضر بیشتر محصولات استان به صورت زمینی و از طریق استان های دیگر به خارج صادر می شود درحالی که حمل ونقل دریایی فرصت طلایی را برای تبادلات تجاری ایجاد می کند.

مازندران وارد صنعت کشتی سازی شد

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز با اشاره به احیای کارخانه کشتی سازی صدرا گفت:مازندران به برکت جوانان و مهندسان وارد عرصه کشتی سازی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در فضای جنگ اقتصادی با توجه به ظرفیت های داخلی مازندران برای توسعه صنعت گام برداشته است، گفت: به دست توانای جوانان برای توسعه پایدار گام برداشته می شود.

وی یادآور شد: ساخت شناورهای چندمنظوره برای توسعه تبادلات تجاری برای رونق بازار صادرات کشاورزی و رساندن محصولات به بازارهای هدف تاثیر بسزایی دارد.

کارخانه ای که زنگ اشتغال را به صدا درآورد

بالابودن نرخ بیکاری در شرق مازندران و وجود بیش از ۶۰ هزار بیکار ضرورت ایجاد کارخانه و صنایع بزرگ را در منطقه الزامی می سازد و با احیای دوباره کارخانه صدرا، هزار فرصت شغلی برای جوانان منطقه فراهم می شود.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم منطقه در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به احیای دوباره کارخانه صدرا با همت دولت گفتکنرخ بیکاری در شرق مازندران معادل مناطق کم برخوردار کشور و ۱۸ درصد بوده و این درحالی که نرخ بیکاری استان زیر ۹ درصد است و راه اندازی مجتمع هایی نظیر صدرا می تواند به رونق اشتغال کمک کند.

وی خواستار ورود شرکت های بزرگ نظیر شستا برای سرمایه گذاری در استان شد و گفت: تاکنون شرکت شستا در استان مازندران سرمایه گذاری نکرده است و با توجه به این که در شرق استان هزاران هکتار باغ و سیاه ریشه داریم و در بخش صنایع تبدیلی با عقب افتادگی روبرو هستیم، لازم است هلدینگ های بزرگ ورود پیدا کنند.

سال های سال ایران از ظرفیت کشتی سازی در استان های شمالی برای جذب سرمایه های کشورهای حاشیه غفلت کرده است و احیای کارخانه هایی نظیر صدرا دوباره ایران و شمال را به گردونه ساخت و تعمیر شناورها در حاشیه دریای کاسپین برمی گرداند.

غفلت از کشتی سازی در شمال

علی زارعی عضو هیئت مدیره شرکت کشتی سازی صدرا با اشاره به غفلت از شناورسازی در داخل گفت: ایران می تواند با ساخت شناور برای کشورهای مختلف ارزآوری کند.

وی در گفتگو با اشاره به ساخت دو فروند کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی چندمنظوره در این شرکت، نقش آفرینی در تجارت و کریدور شمال - جنوب برای انتقال کالاها و انرژی به چین و اروپا را از جمله برنامه ها ذکر کرد و گفت: کریدورهای شمال - جنوب در حال تکمیل است.

بادبان ها را بکشید؛ ورود مازندران به بازار کشتیرانی در کریدور شمال - جنوب

وی با اظهار این که اتصال مسیر ریلی رشت - منطقه آزاد کاسپین و تکمیل اسکله رو - رو می تواند بخشی از نیازها و اهداف کریدور شمال - جنوب را تکمیل کند، بهره گیری از ظرفیت بنادر را از دیگر طرح ها برشمرد و گفت: بنادر امیرآباد نیز دارای ظرفیت های خوبی است و می تواند زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و درآمدهای ارزی را فراهم کند.

وی بر ضرورت ساخت کشتی های جدید برای توسعه ناوگان در دریای کاسپین تاکید کرد و گفت: تعداد کشتی های ایران در برابر آذربایجان و روسیه ناچیز است و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم.

زارعی به بازار درآمدزای شناورسازی اشاره کرد و گفت: ایران می تواند با ساخت شناور و نفتکش برای کشورهایی نظیر ترکمنستان و قزاقستان ۶۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند و باید نسبت به تکمیل کریدور شمال - جنوب اقدام کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت کشتی سازی صدرا یادآور شد: در حال حاضر به دلیل غفلت از ساخت کشتی و شناور، نیاز کشورهای سواحل کاسپین برای تعمیر و ساخت کشتی توسط کشورهای دیگر تامین می شود.

وی با اظهار این که در سال های اخیر بخشی از نیازها و سفارش های ساخت کشتی به شرکت صدرا سپرده شده است، گفت: ساخت دو فروند کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی در مازندران برای هزار نفر شغل ایجاد می کند.

همسایگی مازندران با کشورهای حاشیه خزر و اروسیا، توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری، ضرورت توسعه ناوگان حمل ونقل دریایی را برای بازاررسانی محصولات در شمال ایران الزامی می سازد و تقویت زیرساخت ها و توسعه شناورها در منطقه، اقتصاد ایران در شمال را بیش از گذشته با دریا آشتی می دهد.

کد خبر: ۲۱۱٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha