۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
جهت گیری نهایی بورس را دولت تعیین می کند یا حقوقی ها؟
بازار گزارش می دهد؛

جهت گیری نهایی بورس را دولت تعیین می کند یا حقوقی ها؟

با وجود اینکه شاخص هم وزن بورس رشدی بیش از ۴۰ درصد تجربه کرده اما برخی نمادها رشد کمتری را تجربه کرده اند و در ادامه متناسب با سیاست دولت یا حقوقی ها عقب ماندگی خود را جبران می کنند.

بازار؛ گروه بورس: هفته اخیر مجلس شورای اسلامی مصوباتی درباره عدم گرانی قیمت پایه کالاهای بالادستی صنایع و ... داشت که بر مبنای آن شرکت های فولادی، سیمانی و غیر می توانند محصولات خود را با نرخ قبلی بخرند در حالی که ارز صادراتی این شرکت با ۴۰ درصد گرانتر از قیمت چند ماه پیش به فروش می رود و همین موضوع باعث شد که صف های خرید برای سهام گروه های فلزی و سیمانی شکل بگیرد، هرچند این دو گروه نسبت به سایر گروه ها رشد قابل توجهی داشته اند و این مسأله نشان می دهد رشد نمادها بیشتر متاثر از سیاست های کلان است و قطعا در بورس ایران که بخش عمده ی از شرکت های تشکیل دهنده بورس دولتی هستند در مسیر سیاست و منافع دولت حرکت می کنند.

در شرایط کنونی حقوقی ها یک اتاق فکر دارند و به نسبت وضعیت اقتصادی در معاملات عمل می کنند به همین دلیل در تورم کنونی موضوع فروش سهام توسط حقوقی ها برای تامین مالی پایان سال منطقی نیست، از این رو برخلاف سال های گذشته روند صعودی در اسفندماه ادامه دارد

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی حقوقی ها یک اتاق فکر دارند و می دانند که وقتی ارزش پول به قدری پایین آمده که مردم هر سهامی را می خرند سهام را با قیمت بالا عرضه می کنند، گفت: به همین دلیل موضوع فروش سهام توسط حقوقی ها برای تامین مالی پایان سال منطقی نیست و بر همین اساس برخلاف سال های گذشته روند صعودی اسفندماه آغاز شده است.

او با تاکید بر اینکه بخشی از عرضه سهام شرکت ها قبلا برای گشایش ال سی بود، تصریح کرد: شرکت های دولتی به دلیل اینکه ارز کافی در کشور وجود ندارد تا نقدینگی ریالی خود را به آن تبدیل کنند به همین دلیل بخشی از این نقدینگی را در بازار سهام بکار می گیرند، از این رو پیش بینی می شود که سال آینده قیمت سهام بالاتر برود.

نقدینگی سرگردان می تواند بازار سرمایه را متحول کند

یکی از دلایلی که باعث شده بازار مالی تحت تاثیر قرار بگیرند ادامه افزایش نقدینگی در کشور است و دولت برای مهار آن نتوانست طرح جذابی در بازار پول ارائه دهد، به همین دلیل بازار سرمایه تنها ابزاری است که می تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب و در خدمت اقتصاد مولد قرار دهد. از سوی دیگر موضوع واگذاری سهام دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مطرح شده و بر مبنای همان تئوری سال ۹۸ دولت شاخص بورس را تا سطحی بالا می برد که عرضه سهام شرکت های دولتی در آن سطح سود بالایی برای خزانه به ارمغان بیاورند.

شاخص کل به یک میلیون و هشتصد هزار واحدی رسیده بازار یکپارچه عمل نکرده و عمدتا برخی گروه ها و نمادها رشد بسیار بالایی را تجربه کرده اند و این موضوع نشان می دهد برخی از نمادهای بازار با پروژه سازی رشد کرده اند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار بیش از اینکه تحت تاثیر سیاست های دولت باشد متاثر از عملکرد حقوقی های بورس و بازار گردان هاست، تصریح کرد: در حال حاضر بازار یکپارچه عمل نکرده و عمدتا برخی گروه ها و نمادها رشد بسیار بالایی را تجربه کرده اند و این موضوع نشان می دهد برخی از نمادهای بازار با پروژه سازی رشد کرده اند.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه بازار سرمایه به نظارت بیشتری نیاز دارد، تصریح کرد: ناظران بازار باید نسبت به انتشار اطلاعات به موقع شرکت ها در کدال حساس باشند و همچنین معاملات آنها را زیر نظر داشته باشند تا مانع از تخلفات احتمالی شوند.

سیاست های کلان در ادامه به تناسب شرایط اقتصادی عمل می کنند و اگر دولت قصد داشته باشد بازار را همچنان متعادل حفظ کند که نقدینگی وارد بازار ارز و... نشود سایر نمادها و گروه ها هم رشد خواهند کرد

او با تاکید بر اینکه شاخص کل بورس در چند ماه اخیر رشد خوبی داشته اما برخی گروه ها و نمادهای بازار رشد چندانی نداشته اند، تصریح کرد: وضعیت معاملات نشان می دهد که جریان نقدینگی در برخی نمادها و گروه ها در چرخش بوده به همین دلیل رشد بازار هم یکنواخت نبوده است، از این رو در ادامه احتمالا نقدینگی وارد نمادهای دیگر می شود.

براساس این گزارش، رشد بازار سرمایه در ماه های اخیر به معنای این نیست که همه نمادها به صورت یکسان رشد کرده اند، بلکه در مرحله اول برخی نمادها و گروه ها به بهانه قیمت ارز رشد بالایی را تجربه کردند و در این بین عده ی سوار بر موج های خبری نمادهایی را پروژه کردند و بیش از صد درصد بازدهی کسب کردند و حالا در ادامه به تناسب شرایط بازار عمل می کنند و اگر دولت قصد داشته باشد بازار را همچنان متعادل حفظ کند که نقدینگی وارد بازار ارز و... نشود سایر نمادها و گروه ها هم رشد خواهند کرد و باز روند پروژه سازی ادامه پیدا می کند. از این رو سهامداران خردی که سهام آنها رشد چندانی نداشته باید صبور باشند و نوبت آنها برای رشد خواهد رسید، هرچند برخی کارشناسان معتقدند سهمی که در ابتدای روند صعودی رشد نکرد نشانه ارزندگی پایین سهم است، اما سابقه بازار تایید می کند که همیشه اینطور نیست و برخی نمادها در روند نزولی شاخص رشد کرده اند

کد خبر: ۲۱۰٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha