۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
برخی غول‌های صنعتی قزوین هزینه برق و گاز نمی‌دهند
بخشنده به بازار گفت:

برخی غول‌های صنعتی قزوین هزینه برق و گاز نمی‌دهند

قزوین- بخشنده، رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: برخی غول‌های صنعتی در هزینه برق و گاز نمی‌دهند در صورتی که این واحدها باید هزینه‌های خود را بپردازند تا از این طریق به واحدهای تولیدی کوچم نفس بکشند.

مهدی بخشنده در گفتگو با خبرنگار بازار در جواب سؤالی درباره نقش یارانه‌ها در افول صادرات و ایجاد تراز تجاری منفی گفت: اقتصاد یارانه‌ای راهی به جز سقوط ندارد و در کشورهای سوسیالیستی اقتصاد یارانه‌محور و دستوری یک روز قفل شد و فروپاشید در کشور هم یعنی اگر کارفرما به نیروی کار ۶ میلیون تومان دستمزد می‌دهد، آن نیروی کار برای اقتصاد کشور بیش از ۴۵ میلیون تومان هزینه دارد. یعنی هر چه تعداد بیشتری نیروی کار در اختیار داشته باشید، از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوید.

وی افزود: در نتیجه آن قشری که بیشتر از یارانه‌ها استفاده می‌کنند، ثروت بیشتری به دست می‌آورند و هر کسی بتواند در این اقتصاد دستوری وام بیشتری از بانک‌ها بگیرد، سود بیشتری نصیبش می‌شود. چرا که اقتصاد ما بیش از ۴۰ درصد تورم دارد و سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است که البته این روزها خبری از پرداخت این تسهیلات نیست.

شاهد واردات به اسم تولید هستیم

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین همچنین از محدودیت‌های دولت برای واردات برخی کالاها انتقاد کرد و گفت: با این محدودیت‌ها به جای اینکه دستگاه کامل را وارد کنیم، همان دستگاه را در قالب قطعات به صورت CKD از کشور چین وارد می‌کنیم و به این ترتیب رقابت در بازار حذف خواهد شد امروز که که کشور را پر از خودروهای چینی کردند، باید ببینیم چند درصد این خودرها در داخل تولید شده و چند درصد به صورت CKD وارد می‌شود؟ تعداد خودروهای چینی که در داخل تولید می‌شود، تقریباً صفر است و چون بازار خالی از رقیب است، مونتاژکاران خودروهای چینی سود سرشاری می‌برند.

بخشنده با بیان اینکه در تولید لوازم‌خانگی هم وضع به همین منوال است؛ یعنی قطعات را از چین می‌آورند و فقط اینجا سر هم می‌کنند و از آنجایی که بازار هم بازار خالی است، مارک خارجی روی آن می‌زنند. بنابراین این حق از مصرف کننده گرفته شده که کالای باکیفیت داشته باشد و از آنسو هم سود زیادی را در جیب عده‌ای ریختیم و تازه ارز یارانه‌ای هم به او می‌دهیم تصریح کرد: در این شرایط چرا یک فعال اقتصادی خودش را به زحمت بیندازد که صادرات کند؟ بنابراین به طرف واردات می‌رود و به همین خاطر امروز شاهد واردات به اسم تولید هستیم و در این شرایط وقتی وقتی تولید واقعی نداریم، صادراتی هم نداریم.

وی راهکار حل اساسی مشکلات حوزه صادرات را واقعی شدن نرخ ارز و شفاف‌سازی مبادلات مالی کشور دانست و افزود: منظور از واقعی شدن مبادلات مالی کشور رصد پول‌شویی‌ها و جلوگیری از این اتفاق مخرب است.

۷۰ درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده را به‌روزرسانی کردیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در ادامه این گفتگو درباره اهم اقدامات اتاق قزوین در راستای توسعه اقتصادی کشور گفت: دارم با توجه به رشد سریع اقتصاد در دنیا تمام قوانین مرتبط با موضوعات اقتصادی باید هر ۲ سال یک‌بار بازنگری و به‌روزرسانی شوند. در همین راستا اعتقاد در اتاق بازرگانی کل قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد بازنگری قرار دادیم و خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد مواد قانونی بازنگری‌شده توسط ما در مجلس مصوب شد و امروز در حال اجراست.

بخشنده افزود: در حوزه قوانین گمرکی هم استان قزوین نخستین استانی بود که موانع زیادی در حوزه رسوب کالا، ورود مواد اولیه کارخانجات و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها را برداشت یکی از مسئولیت‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی احصای قوانین مزاحم و ناکارآمد است و می‌توانیم بر این اساس پیشنهاد تصویب قوانین جدیدی که متناسب با شرایط اقتصادی روز ایران و دنیا باشند را ارائه دهیم تا مدیران ما قوانین را مثل فال حافظ تفسیر نکنند. یکی از مشکلاتی که داریم، این است که مدیران ما قوانین ما را مثل فال حافظ تفسیر می‌کنند و به همین خاطر باید به تفسیرهای سلیقه‌ای پایان داد.

غول‌های صنعتی قزوین پول برق و گاز نمی‌دهند

نماینده پارلمان بخش خصوصی در استان قزوین روشنگری درباره واقعیت‌های اقتصادی استان را یکی از کارهای مهم اتاق قزوین در دوره اخیر دانست و گفت: تلاش کردیم در کمال شجاعت و بدون ترس حرف‌هایمان را در مجامع اقتصادی بزنیم. برای مثال وقتی وزیر اقتصاد آمد، از شرکت‌های دانش‌بنیان جعلی انتقاد کردم و مورد مؤاخذه خیلی از کسانی که پروانه دانش‌بنیان داشتند، قرار گرفتم منظور من آن دسته از افرادی است که با امضای طلایی مجوز راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان گرفتند و با این مجوز از معافیت‌های مختلف استفاده می‌کنند و هیچ‌کس هم به آنها حرفی نمی‌زند.

بخشنده ادامه داد: یکی دیگر از روشنگری‌ها ما درباره غول‌های صنعتی در استان قزوین است که هزینه برق و گاز نمی‌دهند؛ در صورتی که این واحدها باید هزینه‌های خود را سروقت بپردازند تا از این طریق به و واحدهای تولیدی کوچک فرصت تنفس داده شود. اما چون زور دارند، هزینه برق و گاز را نمی‌دهند و این ادارات هم هم جرئت نمی‌کنند که انشعاب آنها را قطع کنند؛ چون مدیران این واحدها تهدید می‌کنند که چند هزار کارگر را جلوی استانداری می‌آورند. آن هم در حالی که پرداخت ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برای آنها پول خرد است.

فعالان اقتصادی‌نما به دنبال ماهی‌گیری از برکه حمایت‌های دولتی هستند

رئیس اتاق بازرگانی قزوین حمایت از فعالان اقتصادی واقعی و مقابله با «فعالان اقتصادی‌نما» را از اقدامات مهم اتاق قزوین در دوره اخیر برشمرد و گفت: منظور از فعالان اقتصادی‌نما کسانی هستند که از دولت وام می‌گیرند و نمی‌خواهند این وام را پس بدهند. کسانی که در ستادهای مختلف اقتصادی می‌آیند تا ببینند از برکه بخشنامه‌های حمایتی دولتی چه ماهی‌ می‌توانند بگیرند.

بخشنده افزود: چنین افرادی دنبال شناسایی سهمیه‌های دولتی هستند تا آن را گرفته و و در بازار آزاد بفروشند. از آن طرف هم چند سند قلابی درست می‌کنند و به این ترتیب پول از خزانه دولت برداشته و بعد هم ادای آدم‌های خدمتگزار را درمی‌آورند. بالطبع این افراد امروز دشمن ما شدند.

وی ادامه داد: در همین راستا یکی از کارهای ما همکاری با نهادهای نظارتی و قضائی است تا نهادهای یادشده با قوانین روز و فعالان اقتصادی واقعی آشنا باشند و تا فعالان اقتصادی غیرواقعی را خوب بشناسند.

هوشمندسازی و توسعه صنایع دوستدار محیط زیست ۲ رویکرد جدید

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین هوشمندسازی امور نظارتی و توسعه صنایع دوستدار محیط زیست را ۲ رویکرد اصلی خود در دوره آینده مدیریت اتاق بازرگانی قزوین دانست و گفت: اقتصاد ما هر روز گسترده‌تر می‌شود، به طوری که هر روز صبح ۵ هزار میلیارد تومان به پایه پولی ما افزوده می‌شود و این حجم از اقتصاد را انسان‌ها نمی‌توانند کنترل کنند، بنابراین ناگزیر به استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی هستیم.

بخشنده با تأکید بر حمایت بی‌قید و شرط اتاق قزوین از صنایع دوستدار محیط زیست تصریح کرد: در این حوزه به چالش سلامت عمومی برخورده‌ایم و اگر زود برای رفع این چالش اقدام نکنیم، که اتفاقات به مراتب بدتر و غیرقابل جبران‌تری را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: امروز با آلودگی آب و باقی‌ماندگی سموم غیرمجاز روی مواد غذایی روبه‌رو هستیم که می‌تواند در آینده فرزندان ما را به مرگ زودرس دچار کند. بنابراین چون وظیفه اتاق بازرگانی مشورت دادن به ۳ قوه کشور است و در این حوزه هم محدودیت دستگاه‌های دولتی را نداریم، در کنار دستگاه‌های متولی حضور پیدا خواهیم کرد تا چالش‌های زیست‌محیطی تولید را به حداقل برسانیم.

بخشنده در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه امروز سازوکاری در کشور به راه افتاده که امید را از مردم کشور ما بگیرند، یادآور شد: ، اگر امید را از مردم و فعالان اقتصادی را بگیرید، همه چیز را از گرفتید. بنابراین باید واقعیت‌های اقتصادی را به مردم بگوییم و با توجه به اقدامات فعلی دولت به آینده اقتصاد کشور امیدوار هستیم و باید امیدآفرینی در این حوزه را در دستور کار قرار دهیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha