۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
بیمه ۴۰۰ هزار قالیباف، در انتظار تامین بودجه

بیمه ۴۰۰ هزار قالیباف، در انتظار تامین بودجه

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران گفت: تامین نشدن بودجه مورد نیاز برای قالیبافان، سبب کاهش قابل توجه بیمه این افراد شده است.

به گزارش بازار، یاسر حنیفی با بیان این مطلب افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در مورد وضعیت نیروی انسانی قالیباف، نزدیک به دو میلیون نفر در کشور مشغول کار قالی بافی و بافندگی هستند.

وی ادامه داد: طبق اقداماتی که برای شناسایی قالیبافان مشمول صدور کارت شناسایی قالیبافی انجام شد، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مجموعه صنفی و اتحادیه‌های تعاونی، کارت شناسایی قالیبافی دریافت کرده اند.

به گفته معاون تولید مرکز ملی فرش ایران، تعدادی هم که کارت شناسایی ندارند یا شناسایی نشده‌اند، معمولاً فعالیت آن‌ها به صورت فصلی است و دارای مشاغل دیگری مانند کشاورزی و دامداری دارند و کار بافندگی برای آن‌ها به صورت سالانه و دائم نیست.

حنیفی افزود: هم اکنون از یک میلیون و ۴۰۰ هزار قالیباف دارای شناسنامه؛ حدود ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش قانون بیمه اجتماعی قالیبافی و صنایع دستی شناسه دار هستند.

وی با اشاره به سابقه اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار مصوب ۱۳۸۸ ادامه داد: از تصویب، ابلاغ و اجرای این قانون در سال ۹۳ بیش از ۶۰۰ هزار نفر قالیباف را تحت پوشش این بیمه داشتیم که به مرور با توجه به کاهش میزان تخصیص بودجه ای، به تدریج از میزان بیمه شدگان کاسته شده که هم اکنون به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.

حنیفی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که طبق برآوردها و برنامه ها، ۷۰۰ هزار نفر از قالیبافان واجد شرایط شناسایی شده در صف تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی هستند و برای باقی افراد شناسایی شده که حتی به صورت فصلی کار می‌کنند ظرفیت‌های اجتماعی در بیمه‌های دیگر مانند صندوق بیمه روستائیان و عشایر وجود دارد.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: مرکز ملی فرش تفاهم نامه‌ای را با صندوق بیمه روستائیان و عشایر امضا کرد و حتی بر اساس طرحی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ توسط این صندوق و معاونت روستایی ریاست جمهوری که بخش زیادی از افرادی که نیازمند این بیمه هستند تحت پوشش قرار بگیرند که عدد ۴۰۰ هزار نفری سهمیه قالیبافان بود.

حنیفی گفت: افراد مشمول بیمه را به صندوق روستائیان و عشایر معرفی کردیم، اما متاسفانه این طرح هم به دلیل تخصیص نیافتن بودجه مورد نظر ابتر باقی ماند و هم اکنون سهمیه بیمه ۴۰۰ هزار نفر مشمول به تامین بودجه دولت در آن صندوق، بستگی دارد.

کد خبر: ۲۱۰٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha