در سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» برای دانش‌بنیان‌ها چه کردیم؟

در سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» برای دانش‌بنیان‌ها چه کردیم؟

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به ظرفیت‌های قانونی برای شکل‌گیری همکاری‌ مؤثر بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این تغییر نگاه در تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان تجلی یافته است.

به گزارش بازار، افشین کلاهی با بیان اینکه از ابتدای تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان از آن حمایت و تلاش کردیم در تدوین آیین نامه‌های مرتبط با قانون اثرگذار باشیم، گفت: از ابتدای این دوره اتاق بازرگانی، یکی از اهداف ما تغییر نگاه سیاستگذاران بخش اقتصاد نوآوری، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای وارد کردن صنایع و شرکت‌های بزرگ به این حوزه و همکاری با شرکت‌های صاحب ایده و فناوری بوده است که در این راستا تعامل خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم.

کلاهی ادامه داد: این تغییر نگاه در تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان تجلی یافته و اجرایی شدن آن فرصت بزرگی را برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور فراهم خواهد کرد؛ از این رو ما یکی از ماموریت‌های مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران را کمک به همین سیاستگذاری تعریف کرده‌ایم.

وی یادآور شد: بسترهای قانونی برای شکل‌گیری همکاری‌های مؤثر بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان، آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که اقدامات مؤثری در اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در این خصوص صورت گرفت.

به گفته وی، چهار آیین‌نامه ماده ۵، بند «ت» ماده ۶، بند «ب» و «ت» ماده ۱۱ که توسط بخش خصوصی تدوین و پیشنهاد شده است، مهمترین بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای بخش خصوصی است.

کلاهی، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تدوین بخشی از آیین‌نامه‌های بخش خصوصی با همکاری مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان ایران و کمیسیون اقتصاد و تحول دیجیتال اتاق تهران، خاطر نشان کرد: جلسات زیادی با هدف هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم برگزار شد تا به جمع‌بندی مناسبی جهت تدوین آیین‌نامه‌های پیشنهادی برسیم؛ چراکه بر اساس مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دولت موظف است نظرات مشورتی بخش خصوصی را مد نظر قرار دهد.

وی تاکید کرد: در فرآیند تدوین آیین‌نامه‌های پیشنهادی با نمایندگان مجلس نیز در کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران جلساتی برگزار کردیم و به‌عنوان نماینده اتاق ایران در جلسات مجلس و کمیسیون‌های مرتبط هیأت دولت هم حضور داشتیم. معمولا گوش شنوایی برای نظرات بخش خصوصی در مورد چنین طرح‌هایی در دولت وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که از آیین‌نامه‌های پیشنهادی ما در نسخ نهایی استفاده زیاد و مؤثری شده است.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با هدف کاهش چالش‌های شرکت‌های بخش خصوصی در اکوسیستم نوآوری، خدماتی را برای کسب‌وکارهای فعال در بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب میز خدمت سرفصل‌هایی از قبیل “مشاوره دانش‌بنیانی”، “تحقیق و توسعه”، “عارضه‌یابی سازمانی”، “جذب سرمایه” و “ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود” ارائه کرده است. این خدمت با هدف کاهش مشکلات کسب‌وکارها با ارائه مشاوره‌های تخصصی صورت می‌گیرد که مهمترین آنها مشاوره دانش‌بنیانی و توسعه عضویت در اتاق بازرگانی است.

طرح مشکلات دانش‌بنیان‌ها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی
وی طرح مشکلات دانش‌بنیان‌ها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را از دیگر دستاوردهای مرکز نوآوری و تحول دیجیتال دانست و عنوان کرد: در جلسات مختلف شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های‌دانش‌بنیان طرح و بررسی شد و در پی مطرح شدن موضوعات، رئیس اتاق تهران مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهوری داشت و رفع این مشکلات با همفکری بخش خصوصی را خواستار شد. بعد از این اقدام، تکالیف پنج‌گانه‌ای برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعیین و به رؤسای سازمان‌های تامین اجتماعی، بانک مرکزی و گمرک نیز ابلاغ شد.

کلاهی، ارائه تسهیلات برای بیمه کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک، استفاده از ظرفیت تشکل‌های تخصصی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد، ایجاد کریدور سبز واردات برای مواد اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان پس از تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، کوتاه کردن زمان فرآیند تایید گواهی ثبت آماری در بانک مرکزی و استفاده از ابزارهای ماده ۷ گمرکی به جای سپرده ۳۵ درصدی و در نهایت استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و به طور مشخص در تدوین آیین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان را از موضوعاتی ذکر کرد که در اتاق تهران و توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، ارائه تسهیلات در مورد بیمه کارکنان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری سازمان تامین‌اجتماعی، استفاده از تشکل‌های اتاق بازرگانی جهت ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تخصصی مربوط، ایجاد کریدور سبز واردات برای مواد اولیه محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان، حذف و کوتاه‌سازی فرآیندهای زمان‌بر تایید گواهی ثبت آماری به جای سپرده ۳۵ درصدی و اخذ نظرات و پیشنهادات بخش‌خصوصی و اتاق‌ بازرگانی (مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران) وفق مواد (۲) و (۳) قانون بهبود محیط کسب‌وکار در تهیه آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون جهش تولید دانش‌بنیان از موضوعاتی بود که توسط معاون اول رئیس‌جمهور تاکید شد.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایران، در خصوص سایر فعالیت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیانی صورت گرفته است، گفت: با تلاش و پیگیری مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایران و کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ظرفیت سربازی تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان دو برابر شد.

کلاهی با بیان اینکه نیروی انسانی همواره به‌عنوان یکی از مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح بوده است، خاطر نشان کرد: طرح سرباز دانش‌بنیان ابزار مناسبی برای جذب نیروهای متخصص است و با توجه به تقاضای شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت امریه سربازی و پیگیری موضوع، این مطالبه جمعی به نتیجه رسید.

رئیس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های مختلف فعال در حوزه اقتصاد نوآوری در اتاق بازرگانی، کمک به تغییر آیین‌نامه صندوق‌ها و همین طور افزایش اعتبارات صندوق نوآوری، اخذ کرسی و حضور در کارگروه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ و تمرکز دولت بر این موضوع، به خصوص در ماه‌های ابتدایی سال، تلاش ما این بود که موضوعات و مسائلی که اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را با کمک سایر همکاران و دست‌اندرکاران پیگیری و حل کنیم تا فضای کسب و کار مناسب‌تری برای فعالان اقتصادی این حوزه فراهم شود. در بعضی از موارد موفق بودیم و البته در مواردی هم توفیق زیادی نداشتیم.

این عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال، سلسله نشست‌ها و جلساتی که در راستای تلاش برای بازگرداندن وضعیت اینترنت به شرایط عادی در اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران برگزار شد را از دیگر اقدامات بخش خصوصی در راستای رفع فیلترینگ دانست و گفت: البته این تلاش‌ها متأسفانه تا کنون بی‌نتیجه مانده است. این موضوع باعث شده که فضای امیدبخش ناشی از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان تا حد زیادی به محاق برود.

کد خبر: ۲۱۰٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha