۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

معرفی منبع تحت فشار

منبع تحت فشار متشکل از یک پوسته فلزی یا تیوپ، فلنج و والف میباشد.

یکی از مشکلات رایج و امروزی، تامین آب و یا فشار کم آب میباشد. که تقریبا اغلب مردم با آن سر و کار داریم. استفاده از تجهیزات و قطعات مناسب یکی از راهکار ها برای مقابله با این مشکل میباشد. ما در این مطلب قصد داریم که یکی از این تجهیزات یعنی منبع تحت فشار را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید.

منبع تحت فشار متشکل از یک پوسته ی فلزی یا تیوپ، فلنج و والف میباشد. و از اجتماع این چهار قطعه با یکدیگر، یک منبع تحت فشار تشکیل می شود. و بدین صورت عمل میکنند که این منابع بوسیله آن تیوپ، به همراه هوای تحت فشار، آب را به سمت داخل لوله ها هدایت می کنند. زمانی که یک فرد شیر آب را باز می کند، فشارهوا در منبع تحت فشار در تمام لوله کشی افزایش می یابد. ( این فشار تقریبا بین 20 تا 40PSI می باشد. ) و هنگامی که شیر آب مسدود می شود پمپ آب از طریق کاهش فشار آب در منبع شروع به شارژ کردن منبع می کند.

انواع منبع تحت فشار

به طور کلی منبع تحت فشار را به سه نوع تقسیم میکنیم.

منبع تحت فشار گالوانیزه

یکی از قدیمی ترین انواع منبع های تحت فشار نوع گالوانیزه میباشد. که در این منبع آب و همچنین هوا را در یک محفظه بزرگ نگه میدارند. به علت اینکه حجم این تانک ها بزرگ میباشد، مصرف آب در این منابع زیاد میباشدو همچنین سبب کندی جریان آب میشود که طبیعتا مورد پسند مصرف کنندگان و کاربران قرار نمیگیرد.

منبع تحت فشار دیافراگم یا تیوب فشرده

در این نوع منبع تحت فشار، یک تیوب پلاستیکی یا دیافراگم مشاهده میکنیم. که به خوبی در سر جای خود در این منابع قرار دارد، و توانسته قسمت تحتانی آب را از هوای فشرده بالا جدا کنند. هنگامی که آب وارد تانک می شود. دیافراگم به سوی هوای فشرده، فشار می آورد، تا وقتی که فشار آب متعادل شود و دیافراگم پایین کشیده شود. این امر سبب فشار آب در حد متعادل در خانه شما می شود. زمان مصرف آب، دیافراگم به عقب فشار می آورد تا کلیه فشار آب به نقطه ای برسد که پمپ مجددا جهت ایجاد فشار به حالت اولیه برگردد.

تانک های فشار کیسه ای یا منابع تحت فشار

تانک های فشار کیسه ای به لحاظ کاربرد شبیه به منبع تحت فشار دیافراگم میباشند. با این تفاوت که آنها یک بالون یا یک بخش مثانه ای در انتها تانک دارند که تیوب نام دارد. و آب را تحت فشار قرار می دهد. هنگامی که پمپ، فشار آب را افزایش میدهد، بالون به سمت داخل قسمت هوای فشرده منبسط می شود. تا بیشترین حد فشار را ایجاد کند، سپس به نقطه برگشت می رسد.

کاربرد پمپ آب تحت فشار

برای پمپ آب سانتریفیوژی میبایست از آب تمیز و یا مایعاتی که از نظر شیمیایی برای جنس لوله آن ضرری نداشته باشد استفاده شود. در نتیجه ی سازگاری مایعات با لوله و به علت راحتی استفاده از این پمپ ها، این پمپ آب در ترکیب با ست کنترل های کوچک و متوسط به منظور انتقال مایعات و آبیاری باغ ها و جالیزها به شکل عمده به مصارف خانگی و شهری همچون توزیع آب رسیده است. پمپ آب میبایست در یک محیط بسته یا حداقل سقف شده باشد که از هوای بد حفظ شود.

مکانیسم پمپ آب تحت فشار

اغلب سیستم های هیدرولیکی، به منظور منتقل کردن مایع بوسیله سیستم های لوله کشی، از پمپ آب سانتریفیوژی استفاده می کنند. این پمپ آب که متکی بر نیروی سانتریفیوژی است به عنوان منشا اصلی عمل می کند. تاثیرات نیروی سانتریفیوژی بر یک جسم یا ماده با الگوی حرکت چرخشی، سبب دور شدن آن ماده از محور مرکزی یا نقطه مرکزی مسیر عبور آن ماده می شود. این نیرو می تواند به منظور تنظیم فشار و حرکت در دستگاه پمپاژ استفاده شود و وقتی با اضافه کردن تعدادی دیگر از منابع پمپاژ سانتریفیوژی به کار گرفته می شود، قسمت کاملی از مکانیسم هیدرولیکی را تشکیل می دهند.
به صورت کلی یک پمپ آب سانتریفیوژی، حول یک کاسه پرشده از مایع (معمولا آب) قرار می گیرد. دستگاه مخصوص داخل کاسه سبب حرکت سریع چرخشی می شود که در نتیجه موجب میشود، آب بچرخد و نیروی سانتریفیوژی تولید کند و آب را از خروجی تخلیه، بیرون بفرستد. آب تخلیه شده، یک خلا برای فشار اتمسفری ایجاد می کند که سبب می شود آب با فشار بیشتری از کاسه خارج شود. این یک روندی است که تکرار میشود. که اکثرا بستگی به حرکت چرخشی مکرر و تامین دائمی آب دارد. اغلب پمپ های آب سانتریفیوژی به گردش پروانه (ایمپلر)ها یا پره ها به منظور حرکت چرخشی احتیاج دارند. البته طراحی و کار این سیستم ها، بسته به گنجایش و ملزومات پروژه، می توانند گوناگون باشند.

نکات مهم و اساسی درباره نگهداری از منبع تحت فشار پمپ آب

  1. شیوه ی نصب منبع تحت فشار پمپ آب یکی از مهمترین عواملی است که در زمان استفاده از منبع تحت فشار پمپ آب میبایست به آن توجه گردد. اگر که مصرف کننده از شیرهای صافی ماقبل منبع تحت فشار پمپ آب استفاده کند، از عبور و انتقال ذرات ریز و کوچک به داخل تیوپ منبع پیشگیری میکند و همین موضوع نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر منبع تحت فشار پمپ آب دارد.
  2. مقدار فشار یا هوایی که داخل منبع تحت فشار پمپ آب می باشد نیز، خود تاثیر قابل توجهی در عملکرد منبع تحت فشار پمپ آب دارد. به عنوان نمونه در صورتی که فشار هوایی که در اطراف تیوپ هست، کمتر از مقدار لازم باشد، آبی که داخل تیوپ وجود دارد با فشار مطلوبی حفظ نمی شود. اگر که فشار هوای اطراف تیوپ از حد لازم بیشتر باشد، میزان آبی که داخل تیوپ قرار می گیرد، از حجم منبع تحت فشار پمپ آب  کمتر می باشد. یه طور مثال اگر منبع تحت فشار پمپ آبی با ظرفیت 100 لیتر داشته باشیم و فشار هوای داخل آن از حد لازم بیشتر باشد، به جای ذخیره ی 100 لیتر آب در داخل تیوپ منبع تحت فشار پمپ آب، احتمال دارد این میزان به 80 تا 50 لیتر کاهش یابد.
  3. بررسی و چک کردن مقدار فشار هوای داخل منبع تحت فشار پمپ آب به شکل ماهانه نیز، خود نقش به شدت مهمی در ثابت ماندن فشار سیستم آبرسانی و عملکرد صحیح منبع تحت فشار پمپ آب دارد. بدین صورت که اگر فشار ماهانه بررسی گردد و مقدار کاهش آن جبران شود، دائما فشار ثابتی را در سیستم آبرسانی خود لمس میکنیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha