۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
 ۳۰ تشکل و ۳۰ هزار عضو در اتاق بازرگانی داریم
آخرین دفاعیه خوانساریاز عملکرد اتاق بازرگانی تهران

۳۰ تشکل و ۳۰ هزار عضو در اتاق بازرگانی داریم

خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم ترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد تحریم ها بود و این بحثی که مطرح می شد تحریم ها هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند دیدیم که اشتباه بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره نهم صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت: در طول ۸ سال گذشته به خصوص در دوره ۴ ساله گذشته مهم ترین مشکلی که داشتیم بحث اقتصاد کشور بود. همان طور که می دانید دهه ۹۰ یکی از بحرانی ترین شرایط اقتصادی را در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب در ایران شاهد بودیم به خصوص در ۴ سال اخیر کشور با منفی شدن رشد اقتصادی و سرمایه گذاری، کاهش شدید ارزش پول ملی و رشد شدید نقدینگی رو به رو شد و در این شرایط روز به روز سفره مردم کوچکتر شد و خیلی از افراد طبقه متوسط به طبقه فقیر جامعه سقوط کردند.

او ادامه داد: طبیعتا اتاق هم در این شرایط نمی توانست و نمی تواند نقشی که وظیفه اش هست به صورت کامل بازی کند اگرچه تا جایی که در حد توان بود اتاق برای بهبود شرایط اقتصادی کشور تلاش کرد ولی متاسفانه وقتی آتشی در یک خانه شعله ور شود طبیعتا تمام خانه درگیر می شوند و باید بیشتر به فکر خاموش کردند آتش باشند تا انرژی بگذارند برای کاری جدید.

در سال های گذشته مهم ترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد تحریم ها بود و این بحثی که مطرح می شد تحریم ها هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند دیدیم که اشتباه بود و امروز برای همه مشخص شده است که مهم ترین بحرانی که اقتصاد کشور را به این روز کشانده بحث تحریم ها بوده است

خوانساری گفت: در سال های گذشته مهم ترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد تحریم ها بود و این بحثی که مطرح می شد تحریم ها هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند دیدیم که اشتباه بود و امروز برای همه مشخص شده است که مهم ترین بحرانی که اقتصاد کشور را به این روز کشانده بحث تحریم ها بوده است. من خواهش می کنم اگر کسی گزارشی که دکتر نیلی درباره اثرات تحریم ها بر اقتصاد ایران نوشته را نخوانده است حتما مطالعه کند و ببینید که تحریم ها چقدر در بحث تورم و... اثرگذار بوده است. اگر امروز به نقطه ای رسیده ایم که هر روز دچار بحران های اقتصادی هستیم عامل اصلی آن تحریم ها است.

او گفت: امیدوارم سال آینده بتوانیم بر همه این مشکلات فائق بیایم، البته مشکلات کشور بسیار زیاد است و اتاق هم در این بین باید نقش جدی داشته باشد به همین دلیل تقاضای من این است که در انتخابات ۲۰ اسفند اتاق های بازرگانی اعضا پرشور شرکت کنند و دیگران را تشویق کنیم که در انتخابات شرکت کنند. اتاق را نباید دستکم بگیریم و اتاق می تواند در بهبود شرایط نقش جدی بازی کند، اتاق باتوجه به پیشینه و چنین میراثی که دارد می تواند بسیار موثر باشد و همه ما باید تلاش کنیم که این میراث را حفظ کنیم.

در سال ۱۳۹۴ ما ۱۴ هزار عضو داشتیم و حالا این تعداد به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است

خوانساری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ ما ۱۴ هزار عضو داشتیم و حالا این تعداد به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است، گفت: می دانیم که در این ۸ سال وضعیت اقتصادی کشور اصلا خوب نبوده است و مردم با مسائل پیچیده اقتصادی رو به رو بودند و در این شرایط اینکه اتاق توانست تعداد اعضا خود را به این مقدار رشد دهد نشان از کارایی اتاق دارد و اینکه مردم را به خاطر خدمات خوبی که ارائه داد به حضور و عضویت در اتاق تشویق کرد.

او ادامه داد: البته معتقدم ۳۰ هزار عضو کافی نیست و هدفگذاری ما رسیدن به ۵۰ هزار عضو بود ولی متاسفانه نشد به این رقم دست پیدا کنیم ولی امیدوارم در سال های آتی با عضویت فراگیر بتوانیم اتاقی را با ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار عضو داشته باشیم. ما اگرمی خواهیم مطالباتمان را از حاکمیت به صورت جدی دنبال کنیم و حرفمان را به کرسی بنشانیم باید حتما تعداد اعضا خودمان را افزایش دهیم و امیدوارم در سال های آینده این اتفاق رخ دهد.

رئیس اتاق تهران گفت: یکی از اقدامات و عوامل دیگر که اثرگذار بود، بحث تشکل ها بود. در اتاق تهران تلاش کردیم بحث تشکل ها را از صفر به بیش از ۳۰ تشکل برسانیم و در اتاق ایران هم اقدامات خوبی صورت گرفت. تشکل ها بازوی تخصصی اتاق هستند و هرچقدر که ما بتوانیم این ان جی او ها و نهادهای مدنی اقتصادی را بیشتر کنیم حتما در پویایی اقتصاد کشور می تواند موثر باشد و باعث مطالبه گری بیشتر از دولت می شود.

او با اشاره به اینکه در این دوره اتاق به عنوان یک مرجع در گزارش های اقتصادی قرار گرفت و به بازگو کردن مشکلات اقتصاد کشور در تحقیق ها پرداخت، گفت: در این هشت سال اتاق تهران و اتاق ایران با گزارش های فاخری که ارائه داد و با همکاری هایی که با اندیشکده های اقتصادی داشت توانست به موقع هشدارهای لازم را بدهد و چالش ها را به موقع مطرح کند و پیشنهادهای خود را ارائه دهد.

خوانساری به اقداماتی که در راستای مسئولیت اجتماعی هم انجام گرفته اشاره کرد و گفت: در طول ۱۴۰ سال سابقه تاریخی اتاق های بازرگانی، اتاق ها، صنعتگران و بازرگانان همیشه یکی از وظایف اصلی شان توجه به مردم بوده است و در بزنگاه ها به کمک مردم آمده اند؛ خوشبختانه در این دوره اتاق تهران هم در خصوص مسئولیت اجتماعی خیلی به موقع و خوب عمل کرد.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha