۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
 بانک پارسیان پیشتاز در ارائه خدمات به دانش بنیان ها| سه گام  مهم در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان
در همایش تخصصی حمایت از دانش بنیان ها بانک پارسیان:

بانک پارسیان پیشتاز در ارائه خدمات به دانش بنیان ها| سه گام مهم در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان

 دکتر الیاسی: گام سوم هم تعاملی در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان ورود بانک ها به حوزه تامین مالی شرکت های دانش بنیان است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: همایش و نمایشگاه تخصصی عملکرد بانک پارسیان در حمایت از اک
همایش و نمایشگاه تخصصی عملکرد بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش بنیان بعد از ظهر دیروز برگزار شد. این همایش با حضور دکتر کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان دکتر روح اله ذوالفقاری معاون مهم و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی دکتر مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون اسبق علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری و مشاور مدیرعامل بانک پارسیان، حمیدرضا علیزاده عطار مدیرعامل شرکت مپنا پرتو مدیرعامل شرکت آنتی بیوتیک سازی و موسوی معاون شرکت داده پردازی وابسته به بانک پارسیان به عنوان سخنران و استقبال شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

 بانک پارسیان پیشتاز در ارائه خدمات به دانش بنیان ها| سه گام  مهم در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان

پارسیان پیشتاز و اولین در ارائه خدمات به دانش بنیان ها
دکتر روح اله ذوالفقاری معاونت تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با اشاره به اینکه در نظام بانکی اتفاق مبارک برای تقویت زیست بوم دانش بنیان رخ داده است؛ گفت: در طی ده سال اخیر با مجموعه فعالیت های زیر ساختی در این حوزه امروز ما شاهد حضور بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق هستیم که عمدتاً در حوزه های نرم افزاری و فرهنگی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه وقتی دانشمندان متمرکز به فعالیت های دانش بنیان می شوند باید در اقتصاد نیز نمود پیدا کند، افزود: لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان تحول در حوزه تامین مالی در اکوسیستم دانش بنیان است.
ذوالفقاری افزود: قانون جهش تولید تصویب و آیین نامه های آن نیز نوشته شده و راه را برای ورود بانک ها به این حوزه باز کرده است.
وی ادامه داد: بانک پارسیان یکی از بانک های پیشرو در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می باشد که خدمات متنوعی به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد و در عین حال می داند که که اگر امروز برخی شرکت های دانش بنیان در ابعاد کوچک و متوسط هستند در آینده نزدیک با ارائه خدمات بانکی به شرکت های بزرگ بدل می شوند و جزو مشتریان مهم و قابل اطمینان بانک خواهند بود

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بانک پارسیان اولین بانکی است که واحدی را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و شرکتهای تولید اندیشه و فکر واحدی را تاسیس کرده است.
ذوالفقاری یادآور شد در چارچوب همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی بانک پارسیان بیش از ۱۰ ابزار برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان طراحی کرده که از جمله تسهیلات برای سرمایه ثابت، تسهیلات برای محل خرید و صدور ضمانت نامه های بانکی است.
وی با بیان اینکه امروز بانک پارسیان امکان تامین مالی برای شرکتهای دانش بنیان را فراهم کرده است، افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ بالاخره تصویب و ابلاغ شد و به بانک ها اجازه داده شد که عملیات بانکی برای این نوع شرکت ها نیز ارائه شود.
ذوالفقاری در ادامه مزایایی ورود بانک پارسیان به ارائه خدمات به شرکت های بانکی و تنوع سازی این خدمات پرداخت و گفت: قدم گذاشتن در حوزه تامین مالی فعالان عرصه فناوری های نو و دانش بنیان فعالیتی است که می تواند سود و منافع بلند مدت برای بانک های حامی شرکت های دانش بنیان فراهم کند و از دیگر دستاوردهای این همکاری در بانک پارسیان حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، پیشگیری از خروج ارز، ارزآوری و در نهایت ایجاد رشد اقتصادی بر پایه دانش و ارتقاء رفاه اجتماعی در سطح جامعه می باشد.

سه گام هم تکاملی در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان
دکتر الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به عامل اصلی رشد و توسعه در کشورها گفت: جانمایه حکایت رشد و توسعه؛ هم تکاملی است و در بیست سال گذشته در حوزه دانش بنیان دو گام اساسی در حوزه هم تکاملی برداشته شده است که گام اول آن پارک های فناوری بوده و گام بعدی آن تجاری سازی شرکت های دانش بنیان و تولد و رشد شرکت های دانش بنیان در حواشی دانشگاه ها و پارک های فناوری و بوده است.
وی ادامه داد: اکنون کشور تعداد قابل توجهی شرکت های نوآور دارد که بعضی از آنها با تامین منابع مالی و بانکی و از مسیرهایی چون آی پی او و جذب سرمایه گذار قابلیت تبدیل به شرکت های بزرگ را دارند.
الیاسی ادامه داد: لذا هم تکاملی بعدی باید در دولت صورت بگیرد که در این مرحله باید دولت شرایط را برای ورود بانک‌ها و موسسات تامین مالی برای حمایت و دانش بنیان را فراهم کند.
معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد: از لحاظ دوران تکاملی دانش بنیان هنوز در مراحل ابتدایی هستیم زیرا شاخص اقتصاد دانش بنیان بر اساس تحقیق و توسعه (آرندی) به ما نشان می‌دهد که هم اکنون سهم تحقیقات و توسعه به نسبت تولید ناخالص ملی حدود هشت دهم درصد است که از این سهم حدود ۰.۰۵ درصد آن از طریق منابع دولتی تامین می شود و تنها ۰.۰۳ دهم درصد در بخش های غیر دولتی و خصوصی هزینه می شود؛ این اعداد در کشوری مانند ترکیه ۱.۵ درصد و در کره جنوبی حدود ۴ درصد می باشد.

 بانک پارسیان پیشتاز در ارائه خدمات به دانش بنیان ها| سه گام  مهم در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان

استارتاپ های میلیارد دلاری با رفع تحریم ها
دکتر ستاری معاون اسبق علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بعد از ۵ الی ۶ ماه در پشت میکروفون سخنرانی رسمی قرار میگیرد گفت: قانون جهش تولید نقشه راه حرکت شرکت های بنیان دانش بنیان است و خوشبختانه آیین نامه اجرایی آن تصویب شده و امکانات فوق العاده ای در قانون جهش تولید برای شرکت های دانش بنیان تدارک دیده شده است که از جمله می توان معافیت های گمرکی معافیت های مالیاتی و صندوق های پژوهش اقتصادی و تنوع سازی خدمات بانکی به انها را نام برد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر کشور در شرایط عادی نبوده و سالها تحریم و جنگ تحمیلی شرکت های دانش بنیان و نخبگان را از بازار های جهانی دور نگه داشته است، گفت: ضوابط و شرایط محیط کسب و کار برای شرکت های دانش بنیان منحصر به فرد و خاص است و لذا نباید کاملا مانند خارجی ها فکر کنیم و به دنبال ایجاد اکوسیستم دانش بنیان کاملا خارجی باشیم.
ستاری با بیان اینکه بانک پارسیان جلوتر از بقیه بانک ها در حوزه دانش بنیان فعالیت می‌کند؛ گفت: باید قبول کنیم که در حال حاضر استارتاپ ها دیگر مانند بچه های کوچک نیستند و ارزش آنها بیشتر از قبل است و اگر تحریم نبودیم بر اساس استانداردهای جهانی بسیاری از استارتاپ های فعال ارزش های میلیارد دلاری دارند. به عنوان مثال در حوزه فین تک ما شرکتی داریم که روزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد یا شرکتی داریم که سالی ده میلیارد دلار گردش مالی دارد و لذا بدیهی است که چنین شرکت هایی را نمی‌توان به راحتی ارزش گذاری کرد.
معاون اسبق علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با رفع تحریم ها و رفع محدودیت حضور در بازارهای جهانی به سرعت این شرکتها رشد کرده و محصولات آنها قابل رقابت در بازارهای جهانی است.
مشاور مدیرعامل بانک پارسیان در حوزه شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: نوآوری با هیچ قانونی سازگار نیست و خودش قانون ساز است؛ اتفاقی که تاکسی های آنلاین آن را به خوبی به نمایش گذاشتند.
وی یادآور شد: جرکت بانک پارسیان برای خدمات به شرکت های دانش بنیان وافزایش منابع برای تامین مالی این شرکت ها از مسیر بانک ها یک پیام بزرگ دارد که: اگر در مقابل نوآوری بیاستیم، بالاخره باید تسلیم شویم!
ستاری گفت ما در حوزه کشاورزی شرکت های بسیار خوبی دانش بنیان داریم و چرا باید سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار ذرت و کنجاله وارد کنیم؟

تمشک ناب برای تامین مالی دانش بنیان ها
موسوی معاون شرکت داده پردازی بانک پارسیان نیز در این مراسم گفت: بانک پارسیان ۱۱۰ طرح نوآور و دانش بنیان را بررسی و غربالگری کرد که هشت طرح در آن با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان و حجم ارزش گذاری کل سه هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.
وی همچنین از سامانه تامین مالی شرکت های دانش بنیان در سال آینده به نام تمشک ناب خبر داد و گفت: در این سامانه به شرکت های دانش بنیان تسهیلات و خدمات بانکی ارائه می شود که این خدمات بر اساس اعتبار سنجی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.
وی در ادامه به ایجاد استودیو تجربه برای ارائه خدمات بیشتر به شرکت های دانش بنیان در بانک پارسیان اشاره کرد و گفت: ما در تلاشیم تا با فراهم آوردن محیطی شبیه استودیو های بزرگ جهان محیطی الهام بخش همراه با ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان برای آنها فراهم کنیم.
موسوی گفت: استودیو تجربه بر اساس مطالعات تطبیقی و بومی سازی ده بر اساس اکوسیستم دانش بنیان کشور طراحی شده و از سه بخش کافه نوآوری (محیط های مرتبط با طرح های نوآوری)، کارگاه تجربه و شوروم فناوری تشکیل شده که در آن شرکت ها استقرارو دستاورد های آنها نه تنها به نمایش گذاشته می شود که هم افزایی نیز مدنظر است.
وی گفت: استودیو تجربه فرصت هم آفرینی در فضای اشتراکی را فراهم می کند و می تواند در عین حالی که بخشی از مسائل و خلاء های مجموعه بانکی را نیز حل خواهد کرد.
موسوی یادآور شد: فناوری های مهمی که در این استودیو به کار گرفته شده شامل تحلیل داده ها، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و تجربیات مبتنی بر شبیه سازی کامپیوتری است.
گفتنی است نخستین سری تجربه سه شنبه هفته گذشته افتتاح شده بود.

بومی سازی توربین های داغ
علیزاده عطار مدیرعامل شرکت مپنا پرتو فعال در حوزه تامین قطعات یدکی نیروگاه ها نیز به عنوان یکی از سخنرانان گفت: در صورت حمایت از تولید داخلی و تامین مالی می توان قطعات داغ توربین های مدل اف و توربین های هوایی را تولید کرد که نقش مهمی در ممانعت از خروج ارز دارد.
وی همچنین درباره طرحهای توسعه این شرکت، گفت: تا سال ۱۴۳۰ حدود یک سوم جمعیت ایران سالمند خواهند بود لذا بر آن شدیم تا در این راستا طرح توانمندسازی داخلی در ساخت پروتزهای ارتوپدی را در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود با تولید قطعات توربین و قطعات یدکی نیروگاه ها توانستیم ریسک های تجاری و سیاسی تامین قطعات را مرتفع و این شرکت را از ۱۰ نفر به بیش از ۱۱۰۰ نفر برسانیم.
همچنین در این مراسم دکتر موسوی شرکت مدیرعامل شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران ضمن تقدیر و تشکر از بانک پارسیان به دستاوردهای این
شرکت پرداخت و گفت این شرکت از سال ۷۴ تاسیس و اکنون و اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از ماده موثره داروهای آنتی بیوتیک را تامین کند.
وی گفت بانک پارسیان حمایت های خوب در شش سال گذشته داشته است.

گفتنی است در حاشیه این همایش بیش از ۸۰ شرکت فعال در حوزه دانش بنیان در قالب نمایشگاهی گرد هم آمدن و مدعوین و شرکت کنندگان از نزدیک با فعالیت های این شرکت ها آشنا شدند.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha