۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب
«بازار» گزارش می دهد

توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب

در حالی این روزها کمبود بلیت هواپیما مسافران را دچار مشکل کرده که وزارت راه و سازمان هواپیمایی به دنبال همسو کردن ایرلاین ها و انداختن توپ گرانی به زمین نرم‌افزارهای موبایلی هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شویم کمبود بلیت هواپیما و مشکلات مسافران بیشتر نمایان می شود. اگر چه تمامی ایرلاین ها این روزها سکوت اختیار کرده اند اما ظاهرا سازمان هواپیمایی کشوری برای حمایت از ایرلاین ها به حمایت از آنها بر آمده و به نوعی تبدیل به سخنگوی شرکت های هواپیمایی شده و از آنها حمایت می کند.

اگر چه هنوز ایرلاین ها به درخواست وزارت راه و شهرسازی برای عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی واکنش نشان نداده اند اما همچنان آژانس های هواپیمایی از قیمت های مصوب تبعیت نمی کنند و بلیت را با قیمت های آزاد و شناور به فروش می رسانند. اینکه آژانس ها با هماهنگی ایرلاین ها این اقدام را انجام می دهند یا خیر مشخص نیست اما اینکه سازمان هواپیمایی همچنان تاکید دارد که قیمت بلیت هواپیما در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته می شود جای شک و شبهه دارد.

توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب

امروز سخنگوی جدید سازمان هواپیمایی که کمتر از یک هفته است به این سمت برگزیده شده اعلام کرد که قیمت بلیت هواپیما کنترل شده و در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته می شود. اما گزارش ها از آژانس های هواپیمایی نشان می دهد که نه تنها قیمت ها بر اساس دامنه نرخ مصوب نیست بلکه به شدت با کمبود و افزایش قیمت همراه است.

توپ گرانی بلیت هواپیما به زمین نرم‌افزارهای موبایلی انداخته و گفته شده است که عامل گرانفروشی ایرلاین‌ها نیستند و بازیگران و نرم‌افزارهای موبایلی دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما هستند

او همچنین توپ گرانی بلیت هواپیما را به زمین نرم‌افزارهای موبایلی انداخته و گفته است که عامل گرانفروشی ایرلاین‌ها نیستند و بازیگران و نرم‌افزارهای موبایلی دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما هستند.

یازرلو به تشریح وضعیت بلیت و ناوگان هوایی در آستانه سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: براساس یافته‌های بانک جهانی و گروه اقدام حمل و نقل هوایی، سرانه هواپیما در جهان به ازای هر یک میلیون نفر در جهان سه فروند هواپیما گزارش شده که این رقم در ایران ۱.۷ درصد است.

وی با بیان اینکه، این امر بیانگر کمبود بیش از صد فروند هواپیما در سال مورد گزارش است، افزود: عدم توسعه یافتگی ناوگان و همچنین عدم تناسب با نیاز موجود به ویژه در روزهای اوج سفر نمود بیشتری می‌یابد.

دو روز پیش بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسیده بود آیا کمبود بلیت هواپیما به وزارت راه و شهرسازی گزارش شده است گفت: پیگیر گزارش کمبود بلیت هواپیما هستیم.

وزیر راه و شهرسازی که تقاضای بالای سفر را دلیل کمبود بلیت دانسته است معتقد است ناوگان هوایی محدود است و تعداد در مقابل تقاضا تقریبا یک به پنج است. یعنی تقاضا ۵ برابر تعداد پرواز است و روز به روز نیز بر تعداد آن می افزاید.

توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد برخی ایرلاین ها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما اقدام به زمینگیر کردن عمدی هواپیما می کنند تا تقاضا ۵ برابر تعداد پرواز شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال برنامه ریزی برای بازگشت هواپیماهای زمینگیر شدن به پرواز است. یک بخش هم برای خرید هواپیما از کشورهای مختلف است. به هر حال مستحضر هستید ناوگان هوایی کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد هزینه های این ناوگان افزایش یافته است. ما با همین بضاعت موجود تلاش داریم حداکثر خدمات را ارائه دهیم در اولویت ما خواهد بود. بزودی هم جلسه ای با مدیران ایرلاین ها برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه خواهد شد.

اگر چه وزارت راه و شهرسازی از طریق سازمان هواپیمایی کشوری با ابلاغ بخشنامه ای خواسته است تا شرکتهای هواپیمایی با حداکثر توان خود در سفرهای نوروزی برای سفر ایمن در کنار مردم باشند اما به نظر می رسد سکوت این روزهای شرکت های هواپیمایی از درخواست وزارت راه و شهرسازی از رضایت نباشد

حال اگر چه وزارت راه و شهرسازی از طریق سازمان هواپیمایی کشوری با ابلاغ بخشنامه ای خواسته است تا شرکتهای هواپیمایی با حداکثر توان خود در سفرهای نوروزی برای سفر ایمن در کنار مردم باشند اما به نظر می رسد سکوت این روزهای شرکت های هواپیمایی از درخواست وزارت راه و شهرسازی از رضایت نباشد.

توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب

حال به نظر می رسد دادن اطلاعات غلط از سوی سخنگوی جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای اینکه نشان دهد قیمت بلیت هواپیما در چارچوب دامنه نرخ مصوب است نشان می دهد که قیمت مصوب اعلامی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی که ۱۱ بهمن امسال به‌روز رسانی شده برای مسیر پروازی تهران-اهواز ۹۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.حال قیمت همین پرواز در سایت علی‌بابا به تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است. این قیمت نشان می دهد که فروش بلیت هواپیما این روزها از قیمت مصوب اعلام شده حداقل در این مسیر پرتردد و پر متقاضی ۷۸ درصد بالاتر است.

قیمت مصوب اعلامی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی که ۱۱ بهمن امسال به‌روز رسانی شده برای مسیر پروازی تهران-اهواز ۹۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.حال قیمت همین پرواز در سایت علی‌بابا به تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است

توپ گرانی بلیت هواپیما این بار در زمین نرم‌افزارهای موبایلی؛ ۷۸ درصد گران تر از نرخ مصوب

این وضعیت به هم ریخته در آژانس های هواپیمایی و فروش اینترنتی باعث شده تا احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی به گزارش خبرگزاری وابسته به دولت از قیمت‌های چندبرابری فروش چارتری پروازهای نوروزی اشاره کرد.

او معتقد است که سازمان هواپیمایی کشوری باید پاسخگو باشد. چرا که وقتی به سادگی می‌تواند جلوی ایجاد نارضایتی عمومی را بگیرد، به چه دلیل ترک فعل کرده است؟

به نظر می رسد برای اینکه مشخص شود سازمان هواپیمایی در خصوص عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما، سامان دادن و کاهش نارضایتی ها تَرک فعل کرده است باید منتظر ماند و دید جلسه وزیر راه و شهرسازی با ایرلاین ها به کجا ختم خواهد شد؟ آیا این جلسه در نهایت با وعده وزیر راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت در ابتدای سال آینده همراه خواهد شد؟

کد خبر: ۲۱۰٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha