۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
نوروز فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی است | گردشگری دوپینگ اقتصادی در استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نوروز فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی است | گردشگری دوپینگ اقتصادی در استان سمنان

سمنان- مسافران نوروزی همین حالا هم مهمان شهرهای استان سمنان هستند مسافرانی که فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی و اشتغال محسوب می‌شوند اما به درستی از آن‌ها بهره‌گیری مناسبی نمی‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: مسافران نوروزی امسال زودتر به استان سمنان آمده اند چرا که بعد از هفته نخست تعطیلات نوروز، شاهد ماه رمضان خواهیم بود در نتیجه از نیمه اسفندماه است که میادین و معابر شهرها و روستاهای استان سمنان مملو از گردشگران و زائران رضوی شده است.

در این بین برای افزایش ماندگاری مسافران برای توسعه اقتصادی و اشتغال در استان اقداماتی صورت گرفته است برای مثال ۴۰ تابلو قرار است در ورودی ۴۰ محور روستایی گردشگری استان سمنان نصب شود تا مسافران به سمت آن بروند و خستگی شان را در آورده و همچنین سوغاتی خریداری کنند.

اما مهمتر از همه این‌ها هدایت مسافران است چرا که مکان مناسب می‌تواند ماندگاری مسافران را به دنبال داشته باشد امیر کرم زاده دبیر ستاد خدمات سفر استان سمنان در گفتگویی به سوالات خبرنگار بازار، پاسخ می‌دهد.

* درباره رویکردهای دولت در قبال گردشگری به خصوص نوروز در استان سمنان بگویید

رویکرد ما در قبال سفرهای نوروزی در سال جاری برگزاری جلسات ستاد سفر در طول سال بوده است و هیچ استانی به اندازه سمنان جلسات ستاد سفر نداشته است این نشان می دهد که استان ما قابلیت ویژه ای در گردشگری دارد. با توجه به کمبود منابع آبی که در استان سمنان داریم باید توسعه کشاورزی و صنعت مان را متوقف کنیم و با توجه به ظرفیت های گردشگری، رویکرد ما باید به سمت گردشگری اقتصادی و اشتغال آفرین سوق پیدا کند.

استان سمنان بجز دریا دیگر ظرفیت‌های گردشگری ممکن در ایران را در درون خود دارد

یکی از سیاست‌های استان سمنان و مصوبه شورای توسعه و برنامه ریزی استان نیز همین حرکت به سمت توسعه گردشگری به جای کشاورزی و صنعت است. از سوی دیگر حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر در سال، تردد مسافران از جاده های استان را شاهد هستیم که نشان از ظرفیت عظیم گردشگر پذیری استان سمنان دارد.

استان سمنان به‌جز دریا دیگر ظرفیت‌های گردشگری ممکن در ایران را در درون خود دارد چرا که به لحاظ کویر نوردی و گردشگری کویر و طبیعت گردی، جنگل، گردشگری سلامت، ورزشی، عرفانی و مذهبی و ... وضعیت خوبی داریم که باید از آنها استفاده کنیم. رویکرد استان این است که بتوانیم در سفرهای نوروزی هم رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کنیم یعنی درآمدهای مردم بالاتر برود و در ثانی، توقف مسافران و افزایش ماندگاری مسافران را داشته باشیم که تصادفات را کاهش دهیم.

* آیا این رویکردها سال‌های قبل جواب داده که امسال تقویت هم شده است؟

سال قبل توانستیم با مکانیسم های تبلیغاتی، مسافران را به سمت امکان گردشگری استان سوق دهیم و رکورد ماندگاری ۱۲ و نیم ساعت را برای ماندگاری مسافران بر جای بگذاریم همچنین مسافرانی که قرار بود از نقاط مختلف کشور حرکت و در شهرهای استان سمنان یک شب را اقامت داشته باشند و مابقی مسیر را طی کنند را نیز توانستیم بیشتر نگه داریم و مدت ماندگاری آنها را نیز تا دو نیم الی سه روز افزایش دادیم. از سوی دیگر ضریب اشغال تخت های گردشگری ما در سال جاری ۸۵ درصد برآورد شده است که رکورد خوبی محسوب می شود.

محورهای استان سمنان طولانی و فاقد جلوه های بصری است و همگی دلیل بر این می شود که شاهد بروز تصادفات جاده ای باشیم در این زمینه نیز توانستیم با افزایش ماندگاری مسافران، کاهش تصادفات را شاهد باشیم تا جایی که در نوروز ۱۴۰۱ رکورد کاهش تصادفات را شکستیم.

مجموع تابلوهای معرفی کنده ظرفیت های گردشگری استان از ۱۱ در سال قبل به ۴۴ در سال جاری افزایش خواهد یافت

به عبارت دیگر با همدلی بین دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر و همچنین رعایت مردم و سوق دادن گردشگران به سمت مناطق گردشگری استان سمنان، شاهد کاهش چشم گیر تلفات جاده ای در نوروز ۱۴۰۱ بودیم. یکی از سیاست های ما این است که تابلوهای تبلیغاتی را در مسیرهای اصلی قرار دهیم تا بیستم اسفندماه ۴۴ تابلوی معرفی کننده ظرفیت های گردشگری روستاهای استان سمنان در مسیر کریدور اصلی نصب خواهد شد تا مسافران را به سمت خود جذب کند این امر سبب توقف مسافران و رفع خستگی و در نتیجه کاهش تلفات جاده ای خواهد شد. همچنین باید گفت مجموع تابلوهای معرفی کنده ظرفیت های گردشگری استان از ۱۱ در سال قبل به ۴۴ در سال جاری افزایش خواهد یافت.

راهداری، پلیس راه و ... تابلوهایشان را در اختیار ستاد سفر قرار دادند تا بتوانیم با استفاده از آنها حتی تعداد تابلوهای هدایت گر را به ۷۰ الی ۸۰ مورد نیز برسانیم که این علاوه بر ۴۴ تابلوی معرف روستاهای هدف گردشگری است که در بالا نیز ذکر شد.

* درباره جذب گردشگران بگویید به خصوص درباره خارجی‌ها

اگر بخواهیم گردشگر خارجی را به استان سمنان دعوت کنیم باید رویکرد های مان را تغییر دهیم و در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی حضور داشته باشیم در بهمن ماه سمنان در نمایشگاه بین المللی گردشگری با حضور ۴۲ کشور دنیا حضور یافت و توانستیم یوز ایرانی، کاروانسراها و ... را معرفی کنیم و نتایج خوبی را نیز شاهد بودیم و حتی سفرای کشورهای خارجی نیز با دیده خریدار به ظرفیت های استان نگریستند.

از سوی دیگر استان سمنان ۳۰ کاروان سرای تاریخی دارد و در مسیر جاده ابریشم است امسال سمنان به عنوان پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران با توجه به ارزیابی وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و سفارت چین انتخاب شد و این به ما امکان توسعه تبادلات گردشگری را خواهد داد.

اپلیکیشنی در حال طراحی است و در فاز اول تلاش داریم ۳۰ نقطه از هر شهرستان مرتبط با نیازهای مسافران شامل درمانگاه، تعمیرگاه، نانوایی و ... در آن دیده شود

خاطرمان باید که تنها ۲۰ شهر دنیا برای این کنرسیوم گردشگری معرفی شده اند و فقط یک مورد کشور چین، یک نیم میلیارد نفر جمعیت دارد که می تواند به صنعت توریسم ما کمک شایانی کند. اگر سالانه ۶۰ هزار نفر گردشگر خارجی به استان سمنان بیایند شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود.

* از دانش بنیان‌ها چه استفاده‌ای کرده‌اید؟

اپلیکیشنی در حال طراحی است و در فاز اول تلاش داریم ۳۰ نقطه از هر شهرستان مرتبط با نیازهای مسافران شامل درمانگاه، تعمیرگاه، نانوایی و ... در آن دیده شود. هدف ما این است که تسهیل گری برای خدمات مورد نیاز مسافران داشته باشیم.

در این اپلیکیشن تلاش کردیم همچنین بومگردی‌ها و رستوران‌ها را معرفی و رتبه‌بندی کنیم تا مسافران بهتر بتوانند خدمات خود را شناسایی و دریافت کنند لذا تلاش داریم که ۲۶ اسفندماه دست‌کم یک فاز آن را اجرایی کنیم.

با تعامل و رایزنی‌هایی که صورت گرفته مقرر شده که لینک نصب اپلیکیشن برای مسافران از طریق سامانه های ارتباطی ارسال شود تا مسافران بتوانند آن را در تلفن‌های همراه خودشان نصب و از آن به راحتی استفاده کنند.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha