۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
مهمان‌سرای دولتی رقیب بخش خصوصی| کارمندان دولت هتل‌داری می‌کنند
بازار گزارش می دهد؛

مهمان‌سرای دولتی رقیب بخش خصوصی| کارمندان دولت هتل‌داری می‌کنند

مشهد- مهمان‌سراهای دولتی که به قول برخی از مسئولان این روزها تعداد آن‌ها از هتل‌های مشهد هم فزونی گرفته است یکی از موانع سد راه رونق گرفتن صنعت هتل‌داری در مشهد مقدس است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سالانه افزون بر ۳۰ میلیون زائر و گردشگر به استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد سفر می‌کنند که این موضوع موجب شده تا بسیاری از ادارات دولتی برای ارائه خدمات به کارکنان خود نسبت به ساخت مهمان‌سرا در این شهر اقدام کنند.

مهمانسراهای دولتی که حالا در کوچه و پس‌کوچه‌های مشهد به‌ویژه در حاشیه حرم مطهر رضوی به‌صورت قارچی شکل از زمین سر برافراشته‌اند مشکلاتی را پدید آورده اند که بنا بر گفته متصدیان صنعت هتلداری در رقابتی نابرابر با بخش خصوصی قرار گرفتند.

از مزاحمت‌های خیابانی و گاه و بی گاه این مهمانسراها با ایجاد ترافیک در محله‌های قدیم و مشهد که بگذریم اما از رقابت نابرابر آن‌ها در ارائه خدمات هتلداری و آسیبی که به مراکز اقامتی رسمی می‌زنند نمی‌توان گذشت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ این مهمانسراها که بنا بر توان مالی ادارات دولتی در مناطق پائین و بالای شهر مشهد ایجاد و راه‌اندازی شده است حالا رقابتی نامتوازن در ارایه خدمات و درآمدزایی دارند که به ضرر جامعه هتل داران تمام می شود.

ضرورت ساماندهی مهمانسراهای دولتی

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: طبق قانون باید تمامی هتل‌هایی که دولتی است به بخش خصوصی واگذار شود تا توسط این بخش اداره شود و انتفاع آن برای بخش خصوصی باشد.

محمود مادر شاهیان اظهار می‌کند: امیدواریم هتل‌آپارتمان‌های ساخته‌شده توسط بخش دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که کمک زیادی به کشور و زائران است.

وی به ما می‌گوید: ساماندهی این موضوع در دست جامعه حرفه‌ای هتلداران نیست چون ما یک‌نهاد خصوصی هستیم و این کار باید از طریق دولتی‌ها حل شود و ما در هتل‌های دولتی دخالتی نداریم و توسط بخش دولتی این بخش مدیریت می‌شود و این موضوع یک موضوع ملی است.

ازآنجاکه بسیاری از این مهمانسراها فاقد استانداردهای لازم و آموزش‌ هتل داری هستند و از طرفی به دلیل اینکه هزینه‌های هتل داری برای آن‌ها هم چون بخش خصوصی نبوده و از جیب دولت پرداخت می‌شود لذا امکان رقابت از بخش خصوصی را سلب می‌کنند

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد هتل و مهمانسراهای مربوط به بخش دولتی را بسیار زیاد می‌داند و می‌گوید: تعداد این هتل‌ها خیلی زیاد است و بیش از هتل‌های شهر مشهد ما مهمانسرا و هتل‌آپارتمان مربوط به بخش دولتی داریم.

مهمان‌سرای دولتی رقیب بخش خصوصی| کارمندان دولت هتل‌داری می‌کنند

وی در پاسخ به این سؤال که در این راستا چه باید کرد به ما می‌گوید: باید بخش خصوصی به میدان بیاید و بازار را به دست بگیرد تا طبق دستور مقام معظم رهبری فعالیت بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی باشد.

مادشاهیان یکی از مشکلات هتلداران و موانع پیش روی صنعت هتل داری را همین اداره‌های دولتی و واحدهای اقامتی خانه مسافر غیرمجاز می‌داند و می‌گوید: ازآنجاکه بسیاری از این مهمانسراها فاقد استانداردهای لازم و آموزش‌های هتل داری هستند و از طرفی به دلیل اینکه قیمت اجاره و یا هزینه‌های هتل داری برای آن‌ها هم چون بخش خصوصی نبوده و از جیب دولت پرداخت می‌شود لذا امکان رقابت از بخش خصوصی را سلب می‌کنند.

وی در این رابطه به ما می‌گوید: در این راستا باید فکری برای آن‌ها کرد تا ساماندهی شوند و مسئولیت این بخش را شخص یا نهادی بر عهده بگیرد و از این وضعیت رها بشویم و تاکنون کسی نتوانسته این موضوع را در شهر مشهد مدیریت کند البته این موضع در کل کشور است اما در خراسان رضوی پررنگ‌تر است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد تاکید می کند: بدون مجوزها حتماً باید سامان‌دهی شوند و مجوز بگیرند. افرادی که در این مکان‌ها اسکان پیدا می‌کنند مشخصات آن‌ها باید باشد و یک سامان‌دهی خوبی باید در این زمینه انجام شود. فرماندار مشهد و معاونت زیارت استانداری تأکید شدیدی داشتند که وضعیت این مسئله روشن شود. و در این زمینه جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی هر کمکی بتواند انجام می‌دهد. تأثیرگذاری در سطح اشغال تخت هتل‌ها و مسائل امنیتی خیلی مهم است و باید به آن توجه شود این محل‌ها یا باید مجوز بگیرند یا تعطیل شوند.

رقابت نابرابر بخش دولتی با بخش خصوصی

یک کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: طبق ماده(۲۳)قانون خدمات کشوری ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی،رفاهی،واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی،تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است اما در طول یک دهه اخیر هنوز هم شاهد رشید این نوع اقامتگاه‌ها هستیم.

اقامتگاه‌های سازمانی به دلیل ارزان بودن و به‌رغم نداشتن کیفیت مناسب در رقابت نابرابر با واحدهای اقامتگاهی عمومی قرار داشته لذا زمینه ورشکستگی سرمایه‌گذاران این حوزه را رقم می‌زنند

احسان علیزاده بیان کرد: اقامتگاه‌های سازمانی به دلیل ارزان بودن و به‌رغم نداشتن کیفیت مناسب در رقابت نابرابر با واحدهای اقامتگاهی عمومی قرار داشته لذا زمینه ورشکستگی سرمایه‌گذاران این حوزه را رقم می‌زنند.

مهمان‌سرای دولتی رقیب بخش خصوصی| کارمندان دولت هتل‌داری می‌کنند

وی ادامه داد: واگذاری اقامتگاه‌های سازمانی به بخش خصوصی یا استقرار نظام مدیریت غیردولتی در این اقامتگاه‌ها،می‌تواند مبنای فعالیت و رقابت در بازار اقامتگاهی را از حالت انحصاری و حمایت‌شده به حالت رقابتی و مبتنی بر مزیت‌ها نسبی تغییر دهد.

وی در خصوص در ارتباط با دغدغه‌های مطرح‌شده توسط جامعه هتلداران پیرامون خانه‌های مسافر و یا میهمان سراهای دولتی اذعان کرد: می‌توان گفت که اولاً اکثریت مشتریان سایت‌های خانه مسافر،دهک‌های متوسط به پایین جامعه هستند و اشتراک کمی با بازار مسافران هتل‌ها دهک متوسط به بالای جامع دارند،در ثانی مسافران داخلی حق‌دارند برای انتخاب اقامتگاه خود اختیار داشته باشند و هیچ مانعی نباید در برابر این انتخاب قرار گیرد.

وی افزود: سهم قابل‌توجهی از گردشگران و مسافران اکنون در خانه‌های مسافر،چادرهای ناایمن و کمپ‌ها و باکیفیت حداقلی اقامتمی کنند که ضرورت سیاست‌گذاری و مدیریت این بخش از سفر و این حجم از مسافر ایجاب می‌کند تا اقامتگاه‌های غیررسمی ساماندهی گردند.

وی ادامه داد: لذا در این راستا با جمع‌آوری خانه‌های مسافری مخالف هستم اما ساماندهی و واگذاری میهمان سراهای دولتی به بخش خصوصی را واجب می‌دانم زیرا احداث مهمانسرا توسط بسیاری از ادارات و دستگاه‌های دولتی که حتی پول گاز، برق و آب آن‌ها از محل بیت‌المال تأمین‌شده و پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران ورودی به مشهد می‌شوند اقدام نادرستی است.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha