۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دغدغه سفر به مشهد | مسئولان از حل مشکلات می‌گویند
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دغدغه سفر به مشهد | مسئولان از حل مشکلات می‌گویند

مشهد- پیش‌بینی حضور ۱۰ میلیون زائر به مشهد مقدس نیازمند هموارسازی مسیر و افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل در استان خراسان رضوی است تا مشکلات سال‌های گذشته تکرار نشود.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ همه‌ساله خیل عظیمی از زائران به مشهد مقدس سفر می‌کنند که این جمعیت زیاد در روزهای انتهایی تعطیلات با مشکلی به نام تهیه بلیت و یا کمبود ناوگان برای بازگشت و یا سفر به شهر خود درگیر می‌شوند.

امسال به دلیل هم‌زمانی اعیاد شعبانیه زمان سفر بسیاری از زائران به مشهد مقدس زودتر از موعد مقرر رقم خورده است و لذا تأمین وسیله نقلیه برای زائران و برنامه‌ریزی برای برگشت آن‌ها که معمولاً در روزهای آخر فروردین با مشکلات ریزودرشتی همراه بوده و یکی از دغدغه‌های مسئولان و زائران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کلان‌شهر مشهد در ایام نوروز از مهم‌ترین مقاصد سفرهای زیارتی و تفریحی است و حدود ۱۰ میلیون زائر و مسافر به این خطه سفر می‌کنند لذا باید ظرفیت لازم برای میزبانی از این حجم مسافر را داشته باشد که یکی از مهم‌ترین الزامات برای حفظ آرامش سفر، رفع دغدغه‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی است.


میزبانی شایسته

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه به‌منظور تأمین نیازهای زائران و فراهم‌سازی سفری امن و خاطره‌انگیز جلسات بسیاری در قالب ستاد سفر اندیشیده و به مرحله اجرا درآمده است به بازار گفت: به دلیل تقارن اعیاد شعبانیه و نیز واقع‌شدن ماه مبارک رمضان در تعطیلات نوروزی لذا زمان و شرایط سفر امسال در مقایسه با سال‌های گذشته متفاوت است.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دغدغه سفر به مشهد | مسئولان از حل مشکلات می‌گویند

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه بیشتر زائران معمولاً با خودروی شخصی به این استان و شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند اظهار کرد: بر همین اساس و در خصوص ایمنی جاده و مدیریت کاهش تصادفات، هماهنگی‌های لازم توسط پلیس‌راه، راهور و هلال‌احمر و اورژانس صورت گرفته و نقاط حادثه‌خیز نیز در جاده‌ها شناسایی و در حال رفع نقص است.

کمبود ناوگان برای بازگشت مسافران در ایام اوج سفر از مشکلات همیشگی بوده است لذا برای رفع این دغدغه در نوروز ۱۴۰۲ پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا مسافرانی که از نیمه اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه قصد سفر به مشهد رادارند، هم‌زمان بلیت رفت‌وبرگشت خود را تهیه کنند

وی با اشاره به اینکه همه‌ساله به‌ویژه در ایام پیک سفر مانند روزهای پایانی تعطیلات با افزایش حجم تقاضا برای تأمین بلیت مواجه می‌شویم بیان کرد: کمبود ناوگان برای بازگشت مسافران در ایام اوج سفر از مشکلات همیشگی بوده است لذا برای رفع این دغدغه در نوروز ۱۴۰۲ پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا مسافرانی که از نیمه اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه قصد سفر به مشهد رادارند، هم‌زمان بلیت رفت‌وبرگشت خود را تهیه کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: حمل‌ونقل و ترافیک از مهم‌ترین تمهیدات سفر در ایام اوج مسافرت‌ها به‌خصوص در ایام نوروز است و باید ایمنی جاده‌ها، رفع گره‌های ترافیکی و سازوکار حمل‌ونقلی رفت‌وبرگشت مسافران فراهم شود.

وی بابیان اینکه تلاش می‌شود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی و ملی، خدمت‌رسانی شایسته‌ای به زائران بارگاه منور رضوی صورت گیرد ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل نیز افزایش ظرفیت ناوگان ریلی، هوایی و جاده‌ای در دستور کار است و خوشبختانه با توجه به تشکیل قرارگاه زیارت مشهد نیز با مسئولیت فرماندار امید می‌رود میزبانی شایسته‌ای امسال داشته باشیم.


افزایش ناوگان حمل‌ونقلی

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز بابیان اینکه برنامه‌ریزی به‌منظور جابجایی زائران با افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اندیشیده شده است می‌گوید: بلیت برگشت مسافران دغدغه‌ای همیشگی است لذا در همین رابطه مکاتباتی با تشکل‌های صنفی و راهداری انجام‌شده تا مسافران هنگام تهیه بلیت سفر برای مسیر برگشت نیز بلیت تهیه کنند و لذا پیش‌بینی‌شده ۸۰ درصد مسافران بلیت را به‌صورت رفت‌وبرگشت بگیرند.

رضا صحراگرد بابیان اینکه در حوزه جاده‌ای نیز یک هزار و ۱۷۱ سرویس به‌صورت روزانه انجام می‌شود به بازار گفت: در ایام نوروز این تعداد باید به هزار و ۴۰۵ تا هزار و ۹۰۰ سرویس افزایش یابد.

وی گفت: برای تأمین این میزان سرویس با شهرداری‌های استان و نیز خارج از استان مکاتبه شده که تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری‌های مشهد و تهران برای مسیرهای داخل استانی اعلام نیاز شده و استان‌های معین نیز که تقاضای بیشترین سفر به مشهد رادارند، باید اعزام ناوگان داشته باشند.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دغدغه سفر به مشهد | مسئولان از حل مشکلات می‌گویند

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: البته استفاده از ناوگان کارخانه‌ها و مراکز تولیدی نیز در دستور کار است و در حال حاضر تعداد یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس؛ تعداد ۲ هزار و ۷۵۵ مینی‌بوس و یک هزار و ۵۴۰ دستگاه تاکسی در جاده‌های استان فعال هستند.

میانگین عملکرد روزانه کنونی بخش حمل‌ونقل ریلی خراسان رضوی به‌صورت رفت‌وبرگشت ۷۵ رام است که برای نوروز افزایش ۲۰ درصدی ناوگان پیش‌بینی‌شده و ۱۵ رام قطار نیز با هماهنگی راه‌آهن از طریق قطار فوق‌العاده تأمین خواهد شد

وی در خصوص افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابجایی زائران در ایام نوروز اظهار کرد: میانگین عملکرد روزانه کنونی بخش حمل‌ونقل ریلی خراسان رضوی به‌صورت رفت‌وبرگشت ۷۵ رام است که برای نوروز افزایش ۲۰ درصدی ناوگان پیش‌بینی‌شده و ۱۵ رام قطار نیز با هماهنگی راه‌آهن از طریق قطار فوق‌العاده تأمین خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین روزانه حدود ۱۴۴ پرواز در استان انجام می‌شود و طبق برآوردها این تعداد در نوروز باید به ۱۷۰ تا ۲۰۰ پرواز برسد و این کمبود نیز با پروازهای فوق‌العاده جبران می‌شود.

آماده‌باش راهدارخانه‌ها

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان هم‌چنین از آمده باش راهدارخانه‌ها برای کمک به مسافران و ارائه خدمات به زائران خبر داد و گفت: تعداد ۳۵ راهدارخانه در جاده‌های استان ارائه خدمات می‌دهند و در طول مسیر نیز ۷۲ گروه راهداری در محورها در آمادگی کامل خواهند بود.

صحراگرد با اشاره به اینکه طرح نوروزی این اداره کل از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود ادامه داد: به‌منظور ایمن‌سازی مسیرهای ارتباطی لذا تعداد ۲۰ نقطه حادثه‌خیز نیز شناسایی‌شده که تاکنون ۱۰ نقطه رفع خطر شده است و رفع خطر۱۰ مورد دیگر نیز تا پایان اسفندماه به اتمام می‌رسد.

وی هم‌چنین از برگزاری پویش «همراهان سفر ایمن» نیز به‌عنوان یکی از اقدامات این اداره کل باهدف کاهش تصادفات جاده‌ای خبر داد و افزود: تعداد ۱۵ ایستگاه در مسیر غرب، ۱۰ ایستگاه در جنوب و سه ایستگاه نیز در مسیر شمال دایر خواهد شد که در این ایستگاه‌ها خدماتی نظیر جشن و شادی و فروش صنایع‌دستی باهدف ایجاد انگیزه برای توقف خودروها و استراحت رانندگان و مسافران ارائه می‌شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha