۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
عواید مولدسازی به تمام مردم می‌رسد
وزارت اقتصاد:

عواید مولدسازی به تمام مردم می‌رسد

وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه عواید مولدسازی به تمام مردم می‌رسد، اعلام کرد: ادعای قرار گرفتن عواید مولدسازی دارایی‌های دولت در اختیار اصولگرایان ادعایی کاملا سیاسی و بی مبنا است.

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ گزارش سایت خبرآنلاین با عنوان «مولدسازی است یا قلکی برای آتیه سیاسی اصولگرایان؟» توضیح داد: این ادعا که قرار است اموال از طریق بنگاه‌های اقتصادی شناخته شده، خریداری و سپس از طریق وکالت بلاعزل در اختیار بخشی از اصولگراها قرار گیرد؛ ادعایی مغایر با تمام آن چیزی است که در مصوبه و آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت وجود داشته و همچنین مغایر با تمام روشنگری‌هایی است که درباره آن انجام شده است.

همچنان که اعلام شد کمترین نفع مولدسازی دارایی‌های دولت نفع مالی برای دولت است، چه رسد به آنکه ادعا شود این نفع مالی قرار است به گروه سیاسی خاصی تعلق گیرد.

طی ۴ دهه گذشته دولت‌ها همواره با انبوهی از دارایی‌های راکد که غالباً به صورت املاک بلااستفاده در کشور خودنمایی می‌کند، مواجه بوده‌اند و دولت تقریباً به اندازه GDP کشور، دارایی با بهره‌وری و بازدهی صفر دارد، این در حالی است که این دارایی‌ها می‌تواند در صورت استفاده مناسب گره‌های بزرگی از دولت در بخش‌های مختلف تولید و اشتغال باز کند.

در دهه ۸۰ هنگامی که سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که قرار بود بخشی از این اصل بر زمین مانده به ساماندهی این دارایی‌ها معطوف شود، اما به دلیل برخی برداشت‌های نادرست در مرحله اجرا با مشکلاتی زیادی مواجه شد و کشور با مواردی از فسادهای ناشی از روند نادرست واگذاری مواجه شد که نیشکر هفت تپه نمونه‌ای از آن بود و هرچند درصد کمی از خصوصی سازی‌ها با بحران مشابه مواجه بودند، اما خاطره خوبی از خصوصی سازی در اذهان مردم بر جای نماند.

«مولد سازی دارایی‌های دولت» راهی را برای عدم تکرار مشکلات پیش آمده در دوران اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و نیز جلوگیری از فسادهای ناشی از روند اجرای نادرست و تعابیر و تفاسیر نادرست در مرحله اجرا تعریف کرد تا بتواند در شرایط کنونی که کشور با مشکلات متعددی به خصوص اشتغال و تولید مواجه است با نظارت درست و مناسب بر بنگاه‌داری بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی خط پایانی ترسیم و راهکار مناسبی برای آیندگان در این زمینه طراحی کند.

مولدسازی همان گونه از نام آن مشخص است، استفاده بهینه از دارایی‌هایی است که طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف در اختیار دولت و دستگاه‌های حاکمیتی بوده؛ اما به دلایل موجه و غیر موجه به صورت راکد با هزینه‌های زیاد برای نگهداری و حفظ، به صورت باری بزرگ بر دوش مردم و کشور قرار گرفته است.

روش‌های مولد سازی متعدد است و مزایده و انتقال کامل مالکیت تنها یکی از آنهاست، ولی روش‌های متعددی وجود دارد که دارایی‌ها مولد و عواید آن را برای رشد و تولید استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha