۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
نقش مقررات جدید وام مسکن چین بر روی قیمت جهانی آهن| بازار آهن در آستانه رونقی چشمگیر!
بازار بررسی کرد؛

نقش مقررات جدید وام مسکن چین بر روی قیمت جهانی آهن| بازار آهن در آستانه رونقی چشمگیر!

نشریه «بیجینگ نیوز» چین با انتشار گزارشی از چرخش در سیاست اعطای وام مسکن توسط بانک های این کشور خبر داده که در صورت اجرایی شدن، قیمت جهانی آهن با رشد قیمت مضاعف روبرو خواهد شد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی به ویژه در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده آهن جهان، قیمت سنگ آهن طی هفته های گذشته از سال جاری میلادی همچنان رو به افزایش بوده و حذف تقریبی دو صادرکننده مهم آهن یعنی روسیه و اوکراین از بازارهای جهانی نیز در کنار افزایش تقاضای گسترده بازار برای واردات آهن منجر به افزایش قیمت ها به ویژه در دو بورس معاملات لندن و شانگهای شده است.

از سوی دیگر، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان به ویژه هند، طی ماه های گذشته صادرات آهن را به دلیل افزایش نیازهای داخلی قطع کرده و در عمل، از چرخه صادرکنندگان این فلز اساسی حذف شده اند.

چین، بازیگر اصلی بازار جهانی آهن

همانطور که می دانیم، چین طی سال های گذشته همواره رتبه نخست واردات انواع آهن و سنگ آهن را به خود تخصیص داده و به نوعی، بازار اصلی فروش آهن آلات در جهان به شمار می آید. با این حساب، هرگونه افت و خیز در آمارهای مربوط به رشد اقتصادی، میزان تقاضای آهن توسط کارخانه های غول پیکر چینی و حتی شیوع یا کنترل بیماری های همه گیر همچون کرونا، به شدت بر قیمت جهانی سنگ آهن تاثیرگذار خواهد بود.

دقیقا به همین دلیل است که درست از زمان برداشته شدن محدودیت های کرونایی در این کشور و آغاز عادی سازی فعالیت کارخانه های بزرگ چینی از اواخر ماه دسامبر، شاهد افزایش شدید قیمت آهن در بازارهای جهانی بوده ایم.

مصداق دیگر برای اثبات این مدعا، رخدادی است که در هفته دوم اسفند ماه تاثیر منفی بزرگی بر بازار جهانی آهن و قیمت سنگ آهن بر جای گذاشت. در پی وضع محدودیت برای فعالیت کارخانه بزرگ تولید فولاد «تانگشان» در شمال چین در هفته گذشته، قیمت سنگ آهن با ریزش و اصلاح مواجه شد.

تاثیر سقوط صنعت ساختمان در چین بر قیمت جهانی فولاد| آینده بازار فولاد روشن نیست!

کارخانه تولید فولاد تانگشان از روز شنبه (۶ بهمن ماه) به دلیل شکل گیری آلودگی سنگین هوا در شمال چین، از سوی دولت این کشور موظف به تعطیلی بخش عمده ای از فعالیت های خود شد.

دولت محلی تانگشان اعلام کرده که میزان آلوگی هوای این استان به سطح ۲ وضعیت اضطراری رسیده و به همین دلیل، فعالیت بخش عمده ای از کارخانه های صنعتی فعال در این استان از جمله کارخانه تولید فولاد تانگشان را به حال تعلیق در آورد. در پی این رخداد، قیمت معاملات آتی سنگ آهن دالیان و سنگاپور با ریزش قابل توجه مواجه شد.

لازم به ذکر است، استان تانگشان قطب اصلی تولید فولاد در چین به حساب آمده و به تنهایی، بین ۳۰ الی ۵۰ درصد از نیازهای فولاد این کشور را تامین می کند.

در پی این رخداد، قیمت هر تن سنگ آهن در بورس مبادلاتی دالیان بیش از ۲.۵۳ درصد کاهش یافته و به ۱۲۷ دلار در هر تن رسید.

درست نخستین روز از هفته معاملاتی گذشته، یعنی روز دوشنبه، قیمت هر تن سنگ آهن در بورس فلزات سنگاپور با ۲.۶۴ درصد ریزش قیمت مواجه شده و به ۱۲۳ دلار در هر تن کاهش یافت.

اما روز چهارشنبه، چند شاخص اقتصادی مهم از جمله قیمت مصرف کننده و هزینه تولید از سوی دولت چین منتشر شد که در مجموع، نشانگر بهبود اوضاع و رشد اقتصادی این کشور بود. انتشار این آمار منجر به افزایش مجدد قیمت آهن در سطح جهانی شده و رونق این بازار بار دیگر احیا شد.

میزان اثرگذاری آمار اقتصادی یاد شده تا جایی بود که صبح روز پنجشنبه، قیمت هر تن سنگ آهن به ۱۲۶.۸ دلار افزایش یافت. لذا، دستکم برای پیش بینی وضعیت آهن، وضعیت اقتصادی چین بیش از هر فاکتور فاندامنتال دیگری مهم و حائز اهمیت بوده و حتما باید آن را مورد رصد دقیق قرار داد.

تاثیر صنعت ساختمان چین بر تقاضا و قیمت جهانی آهن!

بر اساس آمارهای موجود، تقریبا یک چهارم فولاد تولید جهان، تنها در بخش صنعت ساختمان سازی چین مورد استفاده قرار گرفته و همچنین یک پنجم آلومینیوم تولید در جهان نیز در همین بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

رشد صنعت ساختمان سازی چین طی سال های اخیر به قدری بالا بوده که حتی سه فلز مهم صنعتی دیگر در بخش ساختمان سازی یعنی روی، نیکل و مس نیز ۵ الی ۱۰ درصد از آلیاژهای مورد استفاده در این بخش را در بر گرفته و با همین مقدار کم، میزان تقاضا در بازار مسکن چین، قیمت این فلزات در سطح جهانی را تکان می دهد.

تاثیر سقوط صنعت ساختمان در چین بر قیمت جهانی فولاد| آینده بازار فولاد روشن نیست!

مدل قراردادهای پیش خرید مسکن در چین به این صورت است که مشتریان، بخش عمده ای از پول را پس از تحویل مسکن از طریق وام های سنگین و بلند مدت بانکی پرداخت خواهند کرد.

لذا بر اساس قراردادهای امضا شده میان شرکت های ساختمانی و هزینه های تحمیل شده به آنها طی دو سال گذشته، اکنون بسیاری از خانه های مورد قرارداد نیمه کاره مانده و شرکت ها بودجه کافی برای ادامه عملیات ساخت آنها را ندارند. از سوی دیگر، مشتریان نیز در شرایطی که هنوز خانه ای تحویل نگرفته اند، ملزم به پرداخت هزینه ساخت نبوده و لذا سرعت ساخت مسکن در چین تا حد زیادی کاهش یافته است.

لذا بر اساس آمارهای موجود، میزان فولاد وارداتی چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۱۷ میلیارد تن برآورد شده و این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱.۱ میلیلارد تن کاهش یافته است. طی پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نیز تنها ۴۴۷ میلیون تن فولاد به چین وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۴.۱ درصدی را نشان می دهد.

آغاز تغییر در سیاست وام مسکن بانک های چینی

با توجه به توضیحات بالا، می توان دریافت که بخش صنعت ساختمان سازی در چین، نه تنها بر بازار آهن و سایر فلزات ساختمانی مهم، بلکه بر درآمد بانک های این کشور نیز تا حد زیادی تاثیرگذار است.

به همین دلیل، نشریه «بیجینگ نیوز» چین، روز چهارشنبه گزارشی مبنی بر آغاز تغییر غیر رسمی سیاست برخی از بانک های این کشور در خصوص وام مسکن به شهروندان چین خبر داد. بر اساس گزارش منتشر شده، بسیاری از بانک های چینی طی روزهای گذشته، قانون اعطای تسهیلات مسکن را مورد بازبینی قرار داده و بر اساس قانون جدید، وام مسکن به افراد بین ۸۵ تا ۹۰ سال نیز اعطا خواهد شد. این در حالیست که سقف سنی برای دریافت وام مسکن در چین، برای سال های متمادی ۷۰ سال بوده و تنها افراد زیر این سن قادر به دریافت وام مسکن بودند.

نقش مقررات جدید وام مسکن چین بر روی قیمت جهانی آهن| بازار آهن در آستانه رونقی چشمگیر!

ساز و کار اعطای وام مسکن بر اساس قانون جدید به این شکل است که حتی در صورت فوت فرد وام گیرنده، فرزندان یا دیگر وراث وی، بر اساس سند امضا شده در بانک، موظف به بازپرداخت اقساط وام مسکن فرد متوفی بوده و لذا با این راهکار، مشکل سن بالای ۷۰ سال دیگر مرتفع خواهد شد.

این قانون در صورت اجرایی شدن در تمامی بانک های چین و سراسر این کشور، می تواند محرک مهمی برای رشد صنعت ساختمان در کنار افزایش توان جذب مشتری توسط بانک های این کشور محسوب شده که این صنعت نیز به طور طبیعی نیازمند تامین آهن و سایر فلزات ساختمانی است. با این حساب، قیمت آهن در بازارهای جهانی نیز با دلیل افزایش تقاضا در چین، می تواند تا حد زیادی افزایش یابد.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha