۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
امیدواریم توافقنامه هسته‌ای بار دیگر احیا و اجرایی شود
دبیرکل سازمان ملل متحد:

امیدواریم توافقنامه هسته‌ای بار دیگر احیا و اجرایی شود

دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در بغداد ابراز امیدواری کرد: چالش‌ها و موانع پیش روی توافق هسته‌ای ایران برداشته و بار دیگر احیا شود.

به گزارش بازار، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد که به عراق سفر کرده است، در کنفرانسی خبری در بغداد پایتخت این کشور اعلام کرد من بار دیگر حمایت کامل خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام می‌کنم چرا که این توافق یک اتفاق بسیار مهم به شمار می‌آید و نوعی پیروزی دیپلماتیک بوده است و امیدوارم که چالش‌ها و موانع پیش روی توافق برداشته شود و توافقنامه هسته‌ای ایران بار دیگر احیا شود.

گوترش گفت: ۶ سال از سفر قبلی من به عراق می‌گذرد. در آن زمان جنگ با تشکیلات (گروه تروریستی داعش) ادامه داشت. این سفر به نوعی سفر اعلام همبستگی با دولت عراق است که دولت کنونی این کشور فرصتی برای توسعه و پیشرفت دارد. من با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه و مجلس نمایندگان و نمایندگان جامعه مدنی دیدارهای ثمر بخشی داشتم و همبستگی خود را طی این دیدارها با عراقی‌ها اعلام و همچنین از کمک‌ها و همبستگی عراق با زلزله زدگان ترکیه و سوریه تقدیر کردم.

من از تلاش‌های عراق برای ایجاد ثبات در منطقه از طریق گفتگو نیز تقدیر و تشکر کردم. ما باید با چالش‌های کنونی مقابله کنیم و با هماهنگی‌های منطقه‌ای این کار را انجام دهیم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: دیدار من همبستگی و تقویت امیدها برای آینده‌ای بهتر برای عراق بود. ما بر افزایش نقش زنان در انتخابات عراق و قرار گرفتن آن‌ها در جایگاه‌های تصمیم سازی تاکید کردیم.

دبیرکل سازمان ملل از تلاش‌های دولت عراق برای بازگرداندن شهروندان این کشور از شمال سوریه تقدیر کرد و گفت: سازمان ملل آماده است به نهادها و سازمان‌های عراقی کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت از عراقی‌ها برای تثبیت صلح و پیشرفت در کشور، از دولت کردستان عراق خواست با انجام گفتگو موضوع بودجه عمومی با دولت فدرال عراق را حل و فصل کند.

گوترش در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و گفت: مبارزه با تروریسم در عراق یکی از اولویتهاست و باید شرایط اقتصادی را که منجر به تغذیه تروریسم می‌شود حل و فصل کرد و مانع از بازگشت این پدیده شد.

دبیر کل سازمان ملل افزود: ما باید به عراق در مقابله با تغییرات آب و هوایی و در راس آن‌ها بحران کمبود آب کمک کنیم.

گوترش در ادامه از هشت کشور حاشیه خلیج فارس درخواست کرد سازوکارهایی برای گفتگو در نظر گیرند چرا که حلقه مفقوده اکنون نبود اعتماد است و باید همه این کشورها برای حل مشکل یمن تلاش نمایند چرا که این مساله‌ای حیاتی است. امنیت خلیج فارس مساله‌ای مهم است و هر کشوری استقلال دارد و نباید کشورها در امور داخلی یکدیگر مداخله کنند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد: معتقدم محال است به عراق سفر کرد، اما راجع به آمریکا و ایران صحبت نکرد. این از موضوعاتی بود که ما در باره آن بحث و گفتگو کردیم. اما پر واضح است مشکلاتی وجود دارد که ما دو طرف به تنهایی نمی‌توانیم آن‌ها را حل کنیم. من بار دیگر تاکید می‌کنم و حمایت کامل خود را از توافق چارچوب در سال ۲۰۱۶ (توافق هسته‌ای) اعلام می‌کنم. این توافق یک اتفاق بسیار مهم به شمار می‌آید و نوعی پیروزی دیپلماتیک بود. من امیدوارم که چالش‌ها و موانع پیش روی توافق برداشته شود و توافقنامه هسته‌ای ایران بار دیگر احیا شود.

دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به موضوع اختلافی کرکوک افزود: سلسله بحث‌ها و بررسی‌هایی درباره کرکوک با حمایت سازمان ملل در حال انجام است. ما نمی‌توانیم مقرر کنیم که این مشکلات چگونه حل شوند، اما به ملت عراق و مقامات کرکوک برای حل مشکلات اطمینان و اعتماد داریم. گفتگوهایی که اکنون در حال انجام است موفقیت آمیز بوده است.

کد خبر: ۲۰۹٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha