۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
۳۰۰۰ تن طلا دور ریز می‌شود!| چوب مافیای زباله زیر چرخ دانش بنیان‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

۳۰۰۰ تن طلا دور ریز می‌شود!| چوب مافیای زباله زیر چرخ دانش بنیان‌ها

ساری- روزانه سه هزار تن طلا در مازندران دور ریز می شود و مافیا اجازه بازشدن گره کور حل بحران زباله چندساله توسط شرکت های دانش بنیان را نمی دهند.

بازار؛ گروه استان ها: روزانه سه میلیون تن زباله در مازندران تولید و به صورت سنتی در دامن طبیعت رهاسازی می شود که میزان آن در روزهای پایانی هفته و تعطیلات دو تا چندبرابر می شود و روش های کنونی و سنتی موجود دوایی از درد مزمن مازندران نکرده است.

درحال حاضر تکیه تمامی شهرداری ها و دهیاری های استان برای حل معضل، جمع آوری و دپوی غیربهداشتی آن در دل جنگل ها، ساحل و حاشیه رودخانه ها است و تاکنون کوه های زباله زیادی در مناطق مختلف استان قد علم کرده است.

طی سال های اخیر دانش بنیان ها برای رفع معضل پسماند در مازندران وارد میدان شدند و گزینه های زیادی را به مسئولان پیشنهاد دادند اما به دلایل مختلف این طرح ها پذیرش و حمایت نشده است از سوی دیگر مافیا نیز ساکت ننشستند و چوب لای چرخ می گذارند.

تبدیل زباله به گازوئیل، بیوگاز، ساخت کارخانه های زباله و تولید کود برای نگهداشت آب در ریشه درختان و کاهش آبیاری درختان مثمر و غیرمثر از جمله طرح هایی است که شرکت های دانش بنیان در مازندران برای برون رفت استان از بحران زباله پیشنهاد کرده اند.

۳۰۰۰ تن طلا دور ریز می شود| چوب مافیای زباله زیر چرخ دانش بنیان ها

دانش بنیان ها زباله را به طلا تبدیل می کنند

عباس احمدی عضو انجمن مخترعان ایران با اظهار این که مازندران سال ها در مرز بحران وهشدار زباله قرار دارند، افزود: برای حل این معضل چاره ای نیست که از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و تبدیل زباله به طلا در استان استفاده شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که راه حلی رابرای رفع بحران زباله در استان های مختلف از جمله مازندران ارائه دادیم، گفت: در استان های شمالی تولید کود کمپوست به دلیل شرایط اقلیمی وجوی سخت است اما با شیوه طراحی شده در مدت ۴۵ روز می توان به این کود دست یافت.

وی گفت: رطوبت هوا و بارندگی در مازندران تولید کود کمپوست را سخت کرده است و از سوی دیگر شهرداری ها رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند زیرا می گویند مشتری برای فروش کود وجود ندارد.

احمدی از اجرای موفقیت آمیز تولید کود کمپوست در استان قزوین خبر داد و با اظهار این که طبق مصوبه شورای سرمایه گذاری استانداری قزوین در سال ۹۹ برای تولید کود کمپوست یک هکتار زمین دریافت کردیم، افزود: با هزینه خودمان توانستیم یک هکتار زمین سایت زباله را احیا و در آن گندم و جو کشت و مسئله بحران زباله را در این استان حل کردیم.

برای رفع بحران و دورزدن ماافیای زباله، اقدام به تولید کودی کردیم که می تواند آب مورد نیاز درختان را به مدت یک تا سه ماه در زیر ریشه درختان در مناطق بیابانیی، نیمه بیابانی و خشک حفظ کند

وی با بیان این که قدرت مافیا بالاتر از قدرت از شرکت های دانش بنیان است، گفت: برای رفع بحران و دورزدن ماافیای زباله، اقدام به تولید کودی کردیم که می تواند آب مورد نیاز درختان را به مدت یک تا سه ماه در زیر ریشه درختان در مناطق بیابانیی، نیمه بیابانی و خشک حفظ کند.

این فعال شرکت دانش بنیان با بیان این که از این کود می توان برای آبیاری درختان مثمر و غیرمثمر استفاده کرد، گفت: قراردادی با شهرداری سرخه سمنان منعقد کردیم و با بهره گیری از این کود ابتدا ماهانه یک نوبت درختان آبیاری شد و سپس در هر فصل یک نوبت آبیاری صورت گرفت.

احمدی با اشاره به این که طرح تفکیک زباله از مبداء موفق نمی شود، گفت: هیچ خانواده ها مزه طلای کثیف را لمس نمی کنند زیرا پیمانکار زباله را با قیمت نازل خریداری می کنند اما اگر آن را با قیمیت خوب خریداری کنند، طرح جواب خواهد داد.

عضو انجمن مخترعان ایران که ۱۷ سال در کار بازیافت زباله فعالیت می کند، افزود: برای این که شهرداری ها در تفکیک زباله ها و ساماندهی آن موفق باشند باید از شرکت های دانش بنیان برای رفع معضل بهره گیرند و ما حاضریم این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به بازدید از مرکز تفکیک زباله در بهشهر گفت: اگر استانداری فضایی را در اختیار ما قرار دهد و بودجه ای برای به روزرسانی سایت پرداخت کند، مشکل زباله های شرق استان را حل می کنیم.

۳۰۰۰ تن طلا دور ریز می شود| چوب مافیای زباله زیر چرخ دانش بنیان ها

وی گفت: در بهشهر ۹ هزار هکتار زمین و بیابان وجود دارد و اگر بخشی از آن را در اختیار ما قرار دهند حاضر هستیم با تولید کود کمپوست و کاشت درخت و غرس آن منطقه به سایت زراعت چوب تبدیل کنیم.

۸۰۰ تن کود ترکیبی دپو شده داریم

احمدی با بیان این که ۸۰۰ کامیون کود دپوشده داریم، خاک آب بندان ها را از جمله مواد مورد نیاز تولید کود کمپوست ذکر کرد و گفت: با لایروبی آب بندان هم نسبت به افزایش حجم آن اقدام و هم ماده اولیه تولید کمپوست تامین می شود.

عضو انجمن مخترعان ایران با اظهار این که طی ۱۰ سال گذشته برای تولید کود کودکمپوست از جیب هزینه کرد و کسی حمایت نکرده است، از مسئولان خواست تا در قالب ضمانت و پرداخت مرحله ای از این طرح دانش بنیان حمایت کنند.

وی افزود: همچنین با شیوه نوینی که آن را عملیاتی خواهیم کرد، اگر در یک تن ۳۰۰ تن شیرابه وجود دارد آن را به ۴۰ تن کاهش خواهیم داد و لازم است مسئولان با حمایت از پروزه دانش بنیان نسبت به رفع مشکلات پسماند استان کمک کنند.

وی گفت: با کود تولیدی آب مورد نیاز درختان را تامین می کنم و به مدت پنج ماه تا ۱۰ سال درختان ماهانه یک بار آبیاری می شود و این کود خاصیت غذا و حاذب رطوبت دارند.

احمدی با اشاره به این که اکنون هزینه های زیادی برای حمل و انتقال زباله از مرکز مازندران به شهرهای دیگری صرف می شود، گفت: اگر شهرداری حمایت کند و منابع طبیعی در اطراف سایت زباله بهشهر زمینی دراختیار قرار دهد با تولید کود ترکیبی اقدام به غرس درخت در عرصه های بیابانی منطقه خواهیم کرد.

بهشهر از جمله مناطقی است که کود ترکیبی تولیدشده محقق ذکر شده مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون بازدهی خوبی داشته است اما در سایر مناطق استان، این تجربه موفق چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و ساخت ابنیه های فنی و زباله سوزها بیشتر مورد توجه متولیان قرار دارد.

زون بندی مدیریت پسماند در مازندران

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به ساخت دو نیروگاه زباله سوز در نوشهر و ساری گفت: نیروگاه زباله سوز نوشهر فعال است و کارخانه ساری نیز به زودی تکمیل و بهره برداری می شود.

وی به زون بندی استان برای تفکیک و مدیریت پسماند اشاره و اضافه کرد: پسماند مازندران در ۹ منطقه زون بندی شده است و تلاش داریم با اجرای برنامه هایی نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنیم.

دپوی روزانه سه هزار تن زباله در مناطق مختلف مازندران، سرمایه های طبیعی و جنگلی استان را به کام مرگ و نابودی کشانده است و حجم زیادی از عرصه های جنگلی براثر نفوذ شبرابه ها و دپوی زباله دچار آسیب شده است.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha