۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی با مصرف یک متر مکعب آب

تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی با مصرف یک متر مکعب آب

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میانگین راندمان آب در کشور پایین است و به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی فقط یک کیلو گرم محصول برداشت می‌شود.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنا به گزارش فائو اگر بارندگی کشوری زیر ۱۵۰ میلی متر باشد کشاورزی در آن سرزمین توجیه اقتصادی ندارد، در حال حاضر میانگین بارش جهانی ۸۶۰ میلی متر است که این عدد در ایران ۲۵۰ میلی متر بوده که کشاورزی را سخت کرده است.

وی افزود: در جهان سطح کشت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون هکتار بوده که در ایران این عدد ۱۴ میلیون هکتار است.

تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی با مصرف یک متر مکعب آبعلایی مقدم درباره تولید محصولات کشاورزی در جهان، اضافه کرد: میانگین عملکرد دنیا تولید ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن محصول و در کشور ما ۱۰۶ میلیون تن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌های مهم کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در ۳ محور اجرای الگوی کشت، دانش بنیان شدن کشاورزی و استخراج داده‌های دقیق از عرصه‌ها و بسترهای تولید است.

علایی مقدم عنوان کرد: برای اجرای الگوی کشت باید مشوق‌هایی وجود داشته باشد که بهره وران همراهی داشته باشند در این باره ۱۳۰ همت برای اجرای الگوی کشت نیاز است تا میزان تولید محصولات کشاورزی از ۸۲.۵ میلیون تن به ۹۲.۵ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به ارتقا بهره وری یادآور شد: میانگین راندمان آب در کشور ما پایین بوده و به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم (یک کیلو گرم) محصول تولید می‌شود که این عدد در جهان ۲.۵ کیلوگرم است.

علایی مقدم با اشاره به برگشت محصولات کشاورزی صادر شده عنوان کرد: نبود عدد درست از عرصه و بسترهای تولید و شناسنامه دار نبودن محصولات و زمین‌های کشاورزی چالشی است که منجر به برگشت محصولات از کشورهای مقصد شد در جهان مشخصات محصولات اعم از چگونگی تولید کالاها تا بسته بندی در شناسنامه محصولات آمده و کشورهای مقصد با نگاه به این شناسنامه خرید را انجام می‌دهند. در این زمینه باید کشت هوشمند پیگیری و اجرا شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha