۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
سهم ناکافی ۷۰ همتی سازمان برنامه و بودجه برای سلامت| داروسازان برای ادامه فعالیت در انتظار وام بانکی
گفتگوی بازار با مدیر عامل گروه دارویی برکت؛

سهم ناکافی ۷۰ همتی سازمان برنامه و بودجه برای سلامت| داروسازان برای ادامه فعالیت در انتظار وام بانکی

برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت گفت: حذف ارز ترجیحی و افزایش بی پشتوانه هزینه های تولید منجر به این شده که شرکت های داروسازی به جای تامین بلند مدت مواد اولیه، ماه به ماه مواد اولیه خریداری کنند.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند ارز ترجیحی از صنعت دارو حذف و قرار شد یارانه آن به انتهای زنجیره یعنی بیمه ها و مردم برسد اما مسئولان برای افزایش ناگهانی هزینه های تولید و نیاز به نقدینگی بیشتر شرکت های داروسازی در زمان مناسبی اقدام نکردند؛ همین مساله باعث شد مهر و آبان ۱۴۰۱ کمبود برخی از اقلام دارویی بروز کند.

اتفاقی که اگر قیمت گذاری دارو به درستی انجام می شد و مسئولان دست از سیاست های دستوری بر می داشتند و در کنار آن نسبت به وعده پرداخت تسهیلات بانکی به داروسازان عمل می کردند خللی در روال طبیعی تولید ایجاد نمی شد. حالا ۱۴۰۱ با تمام مشکلات خود گذشت و امید است که در این سال جدید شرایط بهبود یابد. در این رابطه اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در صورتی که شرایط به همان روال سال ۱۴۰۱ پیش رود چه پیش بینی ای در خصوص وضعیت صنعت دارو در سال ۱۴۰۲ می کنید؟

صنعت دارو در سال ۱۴۰۲ سال سخت تری را نسبت به ۱۴۰۱ پیش رو خواهد داشت؛ چرا که ارز ترجیحی از سبد ارزی کشور خارج شده است و منابع مالی مورد نیاز این بخش به صورت ارز نیمایی عرضه می شود. از این رو نیاز به نقدینگی کارخانه های داروسازی که در گذشته با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مواد اولیه خریداری می کردند اکنون به ۵ برابر افزایش یافته است.

* چقدر برای تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت دارو که افزایش آن در نتیجه تصمیمات مسئولان بوده از سوی بانک ها همکاری شد؟

وقتی هزینه افزایش می یابد و نقدینگی مورد نیاز بالا می رود باید سیستم بانکی به کمک بیاید و به شما وام بیشتری بدهد تا بتوانید همچون گذشته نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنید؛ این در حالی است که شرایط برعکس شده و اکنون سیستم بانکی قفل شده و پولی به صنعت دارو نمی دهد.

حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو بدون پشتوانه مالی منجر به این شده که داروسازان فقط بتوانند نیاز ماهانه خود به ماده اولیه را تامین کنند

از این رو عجیب نیست توان داروسازان برای ادامه فعالیت های خود با همان مبلغی که در گذشته می توانستند برای ۵ تا ۶ ماه مواد اولیه خریداری و تامین کنند کاهش یافته باشد و فقط بتوانند نیاز ماهانه خود را تامین کنند؛ اتفاقی که رابطه مهمی با استرس، خطر و ریسک در صنعت داروسازی دارد و اگر فقط یک ماه اتفاقی رخ دهد و ماده اولیه تامین نشود فردای آن روز به طور حتم با کمبود دارو در این حوزه مواجه خواهیم شد.

* علاوه بر افزایش نرخ ارز، بودجه ای که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده چقدر کافی است؟

مشکل دیگر صنعت دارو بودجه سلامت است. نکته جالب در این میان این است که در طرح هایی که ارائه می شود پیش بینی کرده اند که وقتی دارو به دلایل مشخصی گران می شود و هزینه های آن بالا می رود نباید فشار آن به مردم وارد شود؛ برای همین نیاز است حمایتمان را از مردم افزایش دهیم.

از این رو اگر دیروز نسخه ای را از داروخانه می گرفتیم و ۷۰ درصد پول آن را بیمه و مابقی را شما پرداخت می کردید امروز که دارو گران شده برای اینکه آن عدد خروجی از جیب مردم تغییر نکند باید به جای ۳۰ درصد فقط ۱۵ تا نهایت ۲۰ درصد دریافت شود، مابقی آن را باید بیمه پرداخت کند و بیمه باید از کجا تامین کند؟ باید دولت از درآمدهای خودش تامین کند.

مجلس چاره ای برای بودجه ناکافی نزدیک به ۷۰ همتی سازمان برنامه و بودجه بیندیشد

این در حالی است که ورودی سخت تر می شود و به جای ۱۰۰ همت پولی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده نزدیک به ۷۰ همت است که نتیجه آن ایجاد خلا و آثار بد بر صنعت و افزایش فشار گرانی بر مردم است.

بنابراین امیدوارم مجلس با بودجه برخورد منطقی کند و عددی که سهم سلامت است را در بودجه ببینند تا فشار بر مردم کم شود؛ چرا که این چالشی است که برای مردم در حوزه تامین و تحویل دارو ایجاد می شود و ممکن است به عدم دریافت درمان منتهی شود.

* جدا از مباحث کلی صنعت دارو، بفرمایید گروه دارویی برکت با وجود تمام مشکلاتی که در پیش است چه برنامه هایی برای حوزه سلامت کشور دارد؟ به عنوان مدیرعامل یک گروه بزرگ داروسازی چه خبرهای خوشی برای مردم دارید؟

۱۴۰۲ تمرکز مان بر روی ورود به بازار داروهای بیوتکنولوژی است و سایت بیوسان اواخر ۱۴۰۱ تا اوایل ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل می رسد. همچنین اکنون واکسن اچ پی وی در مرحله تحقیق و توسعه در سایت بیوسان قرار دارد. بنابراین امیدوارم در سال ۱۴۰۲ با بهره برداری ۱۰۰ درصد از این سایت بتوانیم داروهای بیوتکنولوژی را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار دهیم.

گروه دارویی برکت در حوزه های سلول درمانی و واکسن خبرهای خوشی برای ۱۴۰۲ دارد

علاوه بر این اقدامات، می توان به جرات گفت که گروه دارویی برکت در حوزه سلول درمانی نیز اقدامات خیلی خوبی انجام داده و فرآورده ها و دستاوردهای آن ۱۴۰۲ به بازار می آید. البته دستاوردهای این حوزه بسیار زیاد است اما بعضی مطالعات بالینی بعضی از آن ها در ۱۴۰۲ آغاز و تولید آن ها به احتمال زیاد به ۱۴۰۳ می رسد.

بنابراین علاوه بر داروهای روتین و ضد سرطان هایی که به صورت پیوسته در شرکت های زیر مجموعه گروه دارویی برکت تولید می شود داروهای دیگری داریم که به زودی وارد بازار می شوند.

کد خبر: ۲۰۸٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha