۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
بلاتکلیفی ال سی شرکت ها نقدینگی را در بورس حفظ کرد
بازار گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی ال سی شرکت ها نقدینگی را در بورس حفظ کرد

بار تورمی اقتصاد از سال ۹۵ تاکنون بر سال مالی ۱۴۰۲ چند وقتی است که نمایان شده، به همین دلیل استراحت شاخص بورس موقتی بوده و حقوقی ها هم که نقدینگی ال سی محقق نشده را دارند در بورس همچنان خریدارند.

حامد شایگان؛ گروه بورس: وضعیت معاملات هفته نخست اسفند ۱۴۰۱ نشان می دهد که هیچ مقاومتی جلو رشد شاخص بورس را نمی تواند بگیرد و این مسأله گرچه با آزاد سازی معاملات ارزی صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی آغاز شد، اما عوامل نهفته زیادی در اقتصاد کشور وجود دارد که بر تنور رشد بازارهای مالی می دمد و از طرف دیگر تشدید تحریم ها و مسایل بین المللی که چشم انداز یک رکود تورمی را در اقتصاد کشور نمایان کرده است.

بعد از دو روز افزایش شاخص بورس به میزان حدود ۹ درصد، به یک وقفه نیاز بود اما متغیرهای اقتصادی موثر بر بازار های مالی همچون تورم، کسری بودجه، رشد نقدینگی و رشد قیمت ارز همچنان محرک بازار هستند و اصلاحات را مقطعی کرده اند، از این رو باید به روند بازار توجه کرد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره افزایش عرضه ها در بورس، اظهار کرد: بعد از دو روز افزایش شاخص بورس به میزان حدود ۹ درصد، به یک وقفه نیاز بود اما متغیرهای اقتصادی موثر بر بازار های مالی همچون تورم، کسری بودجه، رشد نقدینگی و رشد قیمت ارز همچنان محرک بازار هستند و اصلاحات را مقطعی کرده اند، از این رو باید به روند بازار توجه کرد.
 

فردین آقابزرگی با بیان اینکه مسایل سیاسی هم به اثر نابسامانی های اقتصادی دمیده اند، افزود: ادامه جنگ روسیه و اوکراین و کشیدن پای ایران به این موضوع انتظارات تورمی را تشدید می کند، با وجود اینکه برخی مسئولان انتظارات تورمی را کاذب می دانند اما واکنش بازار سرمایه به آن واقعی بوده زیرا در شرایطی که اقتصاد کشور در یک موقعیت بی ثبات قرار گرفته و نرخ ارز همچنان بالا می رود و به این انتظارات تورم جامه عمل می پوشاند. هرچند در روزهای اخیر محدودیت ارز مسافرتی برداشته شده و دولت هم ارز زیادی از طریق مرکز مبادلات ارزی به بازار تزریق کرد اما واکنش بازار ارز به آن مقطعی بود همین مساله باعث شده روند صعودی بورس هم حفظ شود، چراکه ارز پاشی نمی تواند تقاضای بالا برای خرید ارز را کنترل کند و بیشتر یک اثر مسکن دارد و از طرف دیگر تشدید شدن تحریم ها در چند وقت اخیر تقاضا برای ارز را بیشتر کرد و قیمت ها را بالا می برد.
 

او با اشاره به عوامل بنیادی که محرک تورم شده اند، تصریح کرد: بودجه ای که حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و بخشی از آن قرار شده از طریق اوراق و فروش دارایی ها جبران شود نشان می دهد که ناترازی در اقتصاد کشور از سال ۹۵ وجود داشته و تجمیع این کسری بودجه باعث شده تا اقتصاددان ها آن را ابرتورم بنامند. به همین دلیل اگر دولت کوچک نشود و همچنان از سرمایه ها به عنوان درآمد در بودجه مورد استفاده قرار بگیرد ابرتورم را شدید تر می کند. در واقع در شرایط کنونی درآمد عملیاتی کشور نمی تواند کفاف ۲ هزار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بودجه را بدهد و این ناترازی باعث افت ارزش پول ملی خواهد شد و بازارها هم در واکنش به این مسأله بی مهابا بیش از ارزندگی رشد می کنند و از آنجایی که بورس از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۲ درصد رشد داشته و نسبت به سایر بازارها عقب مانده و جریان نقدینگی در حال ورود به آن هستند.

در شرایط کنونی حقوقی ها یک اتاق فکر دارند و می دانند که وقتی ارزش پول به قدری پایین آمده که مردم هر سهامی را می خرند دیگر سهام خود را عرضه نمی کنند همانطوری که وضعیت فعلی بازار نشان داده برخلاف سال های گذشته روند صعودی را از اسفندماه آغاز کرده است

او درباره اینکه هزینه پایان سال شرکت ها و تئوری تامین آن از طریق عرضه سهام چقدر می تواند مانع رشد بورس شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی حقوقی ها یک اتاق فکر دارند و می دانند که وقتی ارزش پول به قدری پایین آمده که مردم هر سهامی را می خرند دیگر سهام خود را عرضه نمی کنند همانطوری که وضعیت فعلی بازار نشان داده برخلاف سال های گذشته روند صعودی را از اسفندماه آغاز کرده است. از طرف دیگر برخی از حقوقی شرکت ها قبل تر برای گشایش ال سی و... بخشی از سهام خود را عرضه کرده بودند و حالا که ارز کافی در کشور وجود ندارد این نقدینگی برای هزینه پایان سال استفاده می کنند به همین دلیل عرضه حقوقی ها افزایش نخواهد یافت.

معکوس شدن جریان نقدینگی بین بازار ارز و طلا به بورس

در شرایط کنونی با وجود اینکه بازار ارز و طلا هنوز برای عده ای جذاب است، اما ریسک آنهم بالا رفته، چراکه بانک مرکزی بعد از اینکه نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید از طریق عرضه درهم به دنبال شکستن قیمت آن است و به نظر می رسد اثر روانی آن می تواند مانع از ورود بیشتر نقدینگی به بازارهای طلا و ارز شود و این مسئله می تواند به ورود نقدینگی به بورس کمک کند.

هزینه های دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای داشته در حالی که درآمدها تناسبی با آن ندارد، از طرف دیگر چشم انداز برجام هم در هاله‌ای از ابهام فرو رفته به همین دلیل فعلا قیمت ها صعودی هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بورس ریسکی ندارد، اظهار کرد: به همین دلیل تقاضا برای خرید سهام در بازار افزایش پیدا کرده و چشم انداز آن عبور از مقاومت ها تا سطح حداقل ۲ میلیون واحد است و البته احتمال عبور از این مقاومت هم وجود دارد.
 

محمود مرادی با بیان اینکه وضعیت سایر بازارها و همچنین لایحه بودجه کشور حکایت از یک اقتصاد با کسری بودجه بالا است، افزود: هزینه های دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای داشته در حالی که درآمدها تناسبی با آن ندارد، از طرف دیگر چشم انداز برجام هم در هاله‌ای از ابهام فرو رفته به همین دلیل فعلا قیمت ها صعودی هستند.
 

او با تاکید بر اینکه نمادهای صادرات محور در مقطع کنونی بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر گروه های پالایشی، فولادی و پتروشیمی بیشتر با تقاضا روبرو شده اند زیرا چشم انداز بازار این است که نمادهای این گروه که درآمد صادراتی دارند می توانند ارز خود را با نرخ های بالاتر از ۴۰ هزار تومان در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha