۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
فرونشست زمین در برخی مناطق ۲۲ گانه تهران؛ توقف ساخت مسکن ملی در یزد با گزارش سازمان نقشه برداری
رییس سازمان نقشه برداری در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

فرونشست زمین در برخی مناطق ۲۲ گانه تهران؛ توقف ساخت مسکن ملی در یزد با گزارش سازمان نقشه برداری

جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه برخی مناطق تهران دارای فرو نشست زمین هستند اما از اعلام آن خودداری می کنیم گفت: توقف ساخت مسکن ملی در یزد به دلیل فرونشست زمین بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی جاویدانه امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اهمیت نقشه و اطلاعات مکانی امروزه بر همگان مشخص و همه از آن مطلع هستند گفت: در آمایش سرزمین و محیط زیست یک پای اصلی نقشه و اطلاعات مکانی است. از ۷۰ سال پیش سازمان نقشه برداری در ذیل سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و این موضوع نشان می دهد که چقدر این سازمان مهم و با اهمیت است. در ۴۰ سال گذشته سازمان نقشه برداری کشور به سمت خودکفایی رفته است.

وی با بیان اینکه در نرم افزارها ، الگوریتم ها و دانشگاه ها که متخصصان را آموزش می دهند و در سطح سازمان نقشه برداری قابلیت استفاده از آن روش ها و الگوریتم ها وجود دارد ادامه داد: یکی از نقش های ویژه ای که سازمان نقشه برداری دارد بحث ایفای نقش تنظیم گری است و یکی از ابزارها شورای عالی نقشه برداری است که عُمری به درازای تاسیس سازمان نقشه برداری است اضافه کرد: متاسفانه شورای عالی نقشه برداری در سال های اخیر کمرنگ شده است. به همین دلیل در خصوص فعال نبودن شورای عالی نقشه برداری آسیب شناسی هایی شد و در ۴۰ سال پس از انقلاب، حوزه نقشه برداری به سمت خودکفایی حرکت کرده است. امروز در سطح نرم افزار به خودکفایی رسیدیم و قابلیت استفاده از مدل سازی ها وجود دارد.

جاویدانه خاطر نشان کرد: سال ۱۴۰۱ برای سازمان نقشه برداری یک سال ویژه بود چرا که برای اولین بار به عنوان سازمان برتر در جشنواره شهید رجایی انتخاب و شناخته شد. سازمان نقشه برداری طی سال های مختلف شاهد نگاه تخصصی در مدیریت خود نبوده است. یکی از نقش های ویژه سازمان در خصوص اطلاعات مکانی است. ما صرفا تولید نقشه نمی‌کنیم بلکه باید نقش حاکمیتی و تنظیم گری خود را نشان دهیم.

رییس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه دستگاه های مختلف برای انجام کار خود نیاز به اطلاعات مکانی دارد و این موضوع نیازمند هماهنگی است ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر این هماهنگی وجود نداشت و سبب آسیب و هدر رفت منابع شده بود. با توجه به این موضوع این شورا در پاییز امسال شکل گرفت. در جلسه پاییز مصوبات مختلفی به تصویب رسید. از جمله این موارد آسیب شناسی اطلاعات مکانی طرح حد نگار بود. در این جلسه ۹ مصوبه اخذ شد.

وی افزود: یکی دیگر از ابزارهایی که در راستای نقش تنظیم‌گری سازمان وجود دارد، تدوین استانداردها و دستورالعمل فنی است. دو دستورالعمل که شامل نقشه‌برداری هوایی توسط پهپاد و دستورالعمل پایش سازه های حساس بود ابلاغ شد. سازمان از طریق سازمان استاندارد با نهاد بین‌المللی استاندارد همکاری دارد. برخی از دستورالعمل های تهیه شده دستورالعمل هایی است که شاید اولین بار است که به این شکل در دنیا در حال تدوین است که نمونه آن دستورالعمل مربوط به جذر و مد است.

جاویدانه ادامه داد: سومین ابزار سازمان نقشه برداری نظارت و کنترل فنی است. براساس قانون احکام توسعه کشور، نظارت بر اطلاعات مکانی بر عهده سازمان نقشه‌برداری است. اولین قدم تدوین دستورالعمل ها است و در مرحله بعد نظارت است. بحث های نقشه‌برداری و آبنگاری از جمله حوزه هایی است که کار نظارت آن انجام می‌شود. در حال حاضر ۴۰۰ مورد قرارداد نظارتی وجود دارد.

قرار شد تا تصاویر ماهواره خیام اخذ شود و امکان سنجی استفاده از آنها را داشته باشیم. از ۱۴۰۰ شهر کشور ۳۵۰ شهر فاقد نقشه هستند و تلاش شد با استفاده از ظرفیت پهپادها تهیه نقشه انجام شود

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته مکاتباتی با سازمان فضایی داشتیم تا بتوانیم از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنیم گفت: قرار شد تا تصاویر ماهواره خیام اخذ شود و امکان سنجی استفاده از آنها را داشته باشیم. از ۱۴۰۰ شهر کشور ۳۵۰ شهر فاقد نقشه هستند و تلاش شد با استفاده از ظرفیت پهپادها تهیه نقشه انجام شود.

به گفته وی، قراردادهایی منعقد شده و کار نقشه برداری ۱۶۰ شهر در حال انجام است. نقشه ها در طرح هایی مانند کاداستر کاربرد دارد. استانهای آذربایجان شرقی و غربی از جمله استانهای درگیر هستند و امیدوار هستیم تا سال آینده، شهری بدون نقشه نداشته باشیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در خصوص بحث فرو نشست زمین و همکاری هایی که با وزارت نیرو در این خصوص داشته اند گفت: فرو نشست زمین از جمله مواردی است که از سوی سازمان پیگیری می‌شود. اولین تحقیق آماری این موضوع مربوط به دهه ۸۰ و پژوهش ترازیابی بود. اولین زنگ خطر ها از آن زمان به صدا درآمد. شبکه های مبنایی توسط سازمان توسعه داده شده بود و از آنالیز این مشاهدات بحث فرو نشست در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: نکته ای که حائز اهمیت است این است که وضعیت تهران در بحث فرو نشست بسیار خطرناک است و نرخ فرو نشست در تهران به ٢٠ سانتی متر در سال رسیده‌ است، با این وجود تهران رکورددار فرونشست در دنیا نیست. در حال حاضر کرمان با نرخ فرونشست ۴٠ سانتی متر در سال بالاترین نرخ فرونشست را دارد.

جاویدانه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه کدام مناطق تهران دارای فرونشست زمین هستند ادامه داد: در حال حاضر در تهران بیشترین نرخ فرونشست مربوط به منطقه غرب و جنوب غرب است که به سمت جنوب شرق و ورامین کشیده‌ شده است.

برخی مناطق تهران دارای فرو نشست زمین هستند اما از اعلام آن خودداری می کنیم. چون این گزارش ها محرمانه هستند و دوست نداریم مردم دچار نگرانی شوند بلکه علاقمند هستیم تا مسئولان به فکر چاره باشند

او در پاسخ به این پرسش که کدام مناطق ۲۲ گانه تهران دارای فرونشست زمین هستند؟ ادامه داد: برخی مناطق تهران دارای فرو نشست زمین هستند اما از اعلام آن خودداری می کنیم. چون این گزارش ها محرمانه هستند و دوست نداریم مردم دچار نگرانی شوند بلکه علاقمند هستیم تا مسئولان به فکر چاره باشند.

رئیس سازمان نقشه برداری ادامه داد: طبق نقشه در حال حاضر ٢٠٠ شهر در تقاطع ١٠ کیلومتری با فرو نشست قرار دارند و اخیرا در مذاکرات با وزارت راه و شهرسازی با توجه به اجرای پروژه نهضت ملی مسکن و الحاق اراضی به این پروژه از مسئولان این وزارتخانه درخواست کردیم که برای منطقه و سایت ساخت و ساز از سازمان نقشه برداری استعلام فرو نشست بگیرند تا از شرایط منطقه مطلع شوند، تا ساخت و ساز این پروژه در محدوده فرو نشست انجام نشود که مایه آبروریزی شود.

وی با اشاره به اینکه پایش حفر چاه ها مربوط به سازمان نقشه‌برداری نیست. اما براساس برآوردهای انجام شده همبستگی مستقیم بین چاه‌های آب و فرونشست وجود دارد. در حال حاضر نوار جنوبی تهران تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته و پهنه فرونشست به مناطق شهری نفوذ کرده است. به واسطه اعلام خطرهایی که انجام شده اقداماتی در حال انجام است و ممکن است در کاهش نرخ فرونشست داشته باشد. البته پایش آن نیاز به یک بازه ۱۰ ساله دارد.

لغو ساخت و ساز پروژه نهضت ملی مسکن به دلیل انتخاب اراضی در محدوده فرونشست بود. اخیرا با انجام استعلامات فرونشست برای ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در منطقه‌ای در یزد با اجرای این پروژه مخالفت کردیم و اراضی ساخت این تعداد واحد مسکونی تغییر پیدا کرد

جاویدانه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه چه مناطقی برای اینکه در معرض فرونشست قرار داشتند از ساخت مسکن ملی در آن مناطق جلوگیری شد؟ ادامه داد: لغو ساخت و ساز پروژه نهضت ملی مسکن به دلیل انتخاب اراضی در محدوده فرونشست بود. اخیرا با انجام استعلامات فرونشست برای ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در منطقه‌ای در یزد با اجرای این پروژه مخالفت کردیم و اراضی ساخت این تعداد واحد مسکونی تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس برخی موارد که برای ساخت و ساز در نظر گرفته شد توسط وزارت راه و شهرسازی حذف شد. همین مسئله نقش اطلاعات مکانی را نشان می‌دهد. فرض کنید که ۱۰ هزار واحد مسکونی در زمینی ساخته شود که در پهنه فرونشست قرار دارد. این مثال مشخصا مربوط به استان یزد است.

پایش حرکات پوسته زمین و صفحه‌های تکنوتیکی از طریق ایستگاه‌های ژئودماتیک انجام می‌شود و در مجموع ١٢٠ ایستگاه در کشور وجود دارد که در سطح استان تهران ٢۵ ایستگاه فعال است

رئیس سازمان نقشه برداری در پاسخ بخ این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که آیا در موضوع زلزله و بررسی گسل های تهران نیز گزارشی تهیه شده است؟ گفت: پایش حرکات پوسته زمین و صفحه‌های تکنوتیکی از طریق ایستگاه‌های ژئودماتیک انجام می‌شود و در مجموع ١٢٠ ایستگاه در کشور وجود دارد که در سطح استان تهران ٢۵ ایستگاه فعال است.

وی با بیان اینکه موضوع مهم درباره این ایستگاه‌ها بحث به روزرسانی آنها است، گفت: در حالی که برای ارتقای رصد به ۴۴٠ گیرنده نیاز داریم در حال حاضر در این ایستگاه‌ها ٢٢٠ گیرنده فعال هستند و نیاز حیاتی به نوسازی آنها داریم. در سالهای گذشته جی پی اس‌ها در ایستگاه‌ها در مناطق مختلف و بیابانی رها شده بودند و به این تجهیزات توجهی نمی‌شد.

ایستگاه های دائم جی پی اس در کشور و پس از زلزله بم ایجاد شد. این کار برای تعیین موقعیت آنی دقیق انجام شد

جاویدانه تاکید کرد: ایستگاه های دائم جی پی اس در کشور و پس از زلزله بم ایجاد شد. این کار برای تعیین موقعیت آنی دقیق انجام شد. شبکه دیگری نیز توسط سازمان املاک انجام شد. پس از پیگیری ها امسال اتصال دو سامانه با یکدیگر در یک توافق نامه خورد توجه قرار گرفت که به عنوان اتصال سامانه هدی و شمیم شناخته می‌شود. براساس تعامل بخشنامه ای برای شهرداریها داشتیم تا در حوزه جانمایی سامانه ها کمک کنیم.

در استان زنجان پنجره واحد زمین و اطلس سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. این پنجره واحد صدور مجوزهای مربوط به زمین را تسریع خواهد کرد

وی با اشاره به اینکه سازمان های نقشه برداری در دنیا در حال حرکت به سمت تحلیل داده های مکانی هستند، گفت: با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از چالش‌ها جمع آوری داده بر طرف شده و سازمان ها به سراغ تحلیل داده رفته‌اند. یکی از ابزارهای اصلی از این حوزه شرایط اخذ داده است که زمان و هزینه زیادی دارد. اطلاعات در دستگاه های مختلف وجود دارد و در تلاش هستیم تا یک پنجره واحد ایجاد کنیم. پس از یک دهه می‌توان گفت که امسال این موضوع تا حد زیادی به نتیجه رسیده است. در گاه پرتال لازم ایجاد شده است. امروز شاهد هستیم که در استان زنجان پنجره واحد زمین و اطلس سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. این پنجره واحد صدور مجوزهای مربوط به زمین را تسریع خواهد کرد.

وی در خصوص اطلس ها گفت: ۲۱ اطلس مختلف در کشور تهیه شده است. دو اطلس طی سال اخیر ایجاد شد که شامل اطلس ملی آب و تاریخ نگارش انگلیسی ایجاد شده است. نکته ای که در مورد اطلس ها وجود دارد این است که براساس روال عادی به صورت کاغذی تدوین می‌شدند. برای آنکه مشکل تاخیر در ارائه اطلاعات را حل کنیم بحث اطلس های الکترونیک را پیگیری کردیم و قرار است تا همه آنها از طریق یک درگاه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۰۸٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha