۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
مولدسازی به تامین مالی ۶۵ هزار پروژه ملی و استانی کمک می کند
رییس سازمان خصوصی‌سازی:

مولدسازی به تامین مالی ۶۵ هزار پروژه ملی و استانی کمک می کند

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: هیچ ارگان و طبقه خاصی مدنظر دولت در فروش دارایی‌های راکد نیست. مولدسازی با فروش دارایی‌های راکد و زائد دولت، سبب تحول در اقتصاد می‌شود.

به گزارش بازار، حسین قربانزاده در نشستی در دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مولدسازی دارایی های راکد دولت اظهار کرد: این به شدت نشان دهنده تعارض منافع است. این دارایی‌ها به جای اینکه به مردم برسد، به طبقات بالای جامعه و نهادهای پر نفوذ خواهد رسید و موجب ایجاد کلونی‌های قدرت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیوست عدالت درکجای این مصوبه دولت درباره مولدسازی قرار دارد، گفت: هنگامی که عرضه در بازار افزایش پیدا می‌کند، همچون ملک این خود باعث کاهش فاصله طبقاتی می‌شود.

قربانزاده افزود: دردنیا صندوق املاک و مستغلات هزاران مالک دارد و در تمام دنیا این اقدامات وجوددارد چراکه این مردم هستند که از بازدهی سرمایه‌ها بهره‌مند خواهند شد و از تورم مصون خواهند ماند. مردم هم بدنبال آن هستند که دارایی آن‌ها بی ارزش نشود.

وی افزود: در خصوص اینکه کدام ابزار قدرتمندترین ابزار یک دولت محسوب می‌شود من پاسخ را اینطور می‌دهم، قاعده گذاری. پس هیچ شرکت دولتی، انفال و دارایی‌ها به اندازه قاعده‌گذاری مهم نیست.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه با بیان اینکه، روز قبل از اتفاق رخ داده برای وزیر ورزش، با وزیر و دوستان داخل شهر کرمان بازدیدی از شهر داشتیم، افزود: داخل محدوده شهری ساختمان‌های نیمه‌کاره و مدارس و پروژه‌های نیمه ساخته‌ای وجود داشتند که برخی متعلق به دستگاه‌های دولتی هستند و ساخت و تکمیل آن‌ها سال‌های سال زمانبر است.

وی تاکیدکرد: به طورحتم تامین مالی ۶۵ هزار پروژه ملی و استانی با بودجه دولت امکانپذیر نیست.

قربانزاده گفت: کمترین منفعت مولدسازی درآمد آن است و اصل این مصوبه همانطور که از اسم آن مشخص است تحول آفرینی در اقتصاد با دارایی‌های راکد و زائد دولت است. پس اساسا هدف فروش این دارایی‌ها به طبقه خاصی نیست.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر با بیان اینکه دولت سیزدهم که مدعی ایجاد عدالت اجتماعی بوده از ابتدای روی کار آمدن و با تعجیل قصد دارد به هر قیمتی کسری بودجه خود را رفع کند، یکی از ایرادات این مصوبه را تبعیض دانست و از رییس سازمان خصوصی سازی کشور سوال کرد، به نظر شما آیا فروش اموال دولت به قیمت پایین به طبقه مرفه و سرمایه دار جامعه این افراد را ثروتمندتر و اختلاف طبقاتی افسارگسیخته را چندین برابر نمی‌کند؟
قربانزاده نیز در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه این موضوع به شما اشتباه منتقل شده، زیرا واگذاری این اموال راکد دولتی به منظور رونق پروژه‌های عمرانی و نیمه تمام کشور قرار است انجام شود و سود و منفعت آن به همه آحاد جامعه بازخواهد گشت.

رییس سازمان خصوصی سازی کشور تاکیدکرد: اتفاقا همان عدالت و رفع تبعیضی که شما از آن صحبت می‌کنید قرار است اتفاق بیافتد. همه مطالعات و اجرا و قاعده گذاری برای همین است و تلاش ما نیز بر همین استوار است در غیر اینصورت برای امثال قربانزاده که در سقف دارد حقوق می‌گیرد، بهترین کار این است که هیچ کاری انجام ندهد.

وی همچین درخصوص عدد ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی که برای ارزش اموال مازاد دولت در جلسه مطرح شد نیز گفت: واقعا نمی‌دانم این عدد چه ربطی به این طرح دارد، درصورتی که این عدد یک موضوعی است که در تراز بودجه آمده و مولدسازی از دو سال پیش یعنی چهارم آذر سال ۱۳۹۹ طبق نظر رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی سران قوا مطرح شده و بنده در آن زمان نماینده یکی از سران قوا بودم.

قربانزاده ادامه داد: البته در آن جلسه مقدماتی موضوع مولدسازی مطرح شده و در آنجا به هر دلیلی به نتیجه نرسیدند و سپس موضوع سلف نفتی مطرح شد که کل کشور را درگیر کرد و بورس ریخت و آخر هم دولت دوازدهم تغییر کرد و مجددا در دولت سیزدهم طبق اعلام رهبری مبنی بر پیگیری این مسئله با قاطعیت که سالیان سال است انجام نشده به جریان افتاد.

رییس سازمان خصوصی سازی کشور گفت: البته پیش از این، هیات واگذاری برای شرکت‌ها داشته ایم، اما این طرف بی در و پیکر بوده است و درصورتی برای دارایی‌های غیرمنقول دولت‌ها یک مرجع و سورس واحد وجود دارد و در تمام دنیا برای اموال و دارایی‌های غیرمنقول قدرت قاهره حاکمیتی تصمیم می‌گیرد و این هیات برای اولین بار است که برای اثربخشی و کارآمدی دارایی‌های دولت تاسیس شده است.

وی همچنین اظهار کرد: مهمترین نقطه تمرکز موضوع مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در واقع رونق پروژه‌های نیمه تمام عمرانی موجود در کشور است و همه اقدامات نیز ثبت می‌شود.

قربانزاده افزود: اینکه گفته می‌شود ۹۹۰ ملک تقسیم شده، صحیح نیست و ما چطور این‌ها را تکذیب کنیم که شما یا مردم باور کنید، زیرا شناسایی، تشخیص دارایی مازاد، تثبیت مالکیت و مطالعه بازار و ارزش افزایی و قیمت گذاری و اجرای مولدسازی یک فرآیندی است که باید بصورت کامل و سیستماتیک انجام شود.

وی گفت: در این بخش یک وزارتخانه پیشنهاد که می‌دهد اولین مرحله این است که خودش می‌گوید از نظر من که دستگاه تخصصی در این حوزه هستم، این اموال متعلقه مازاد است و شماره رهگیری سامانه سادا و سامانه اموال اجرایی آن بررسی می‌شود. اگر تطبیق پیدا کند به هیات می‌آید، اما به معنای این نیست که از همین اکنون فروخته شود، زیرا در مرحله مالکیت ممکن است معلوم شود اموال فاقد سند یا دارای معارض است یا اتفاقات دیگری که اساسا از فروش آن منصرف می‌شوند.

قربانزاده ادامه داد: یکسری ادعا کردند که شما پشت درهای بسته کار می‌کنید، با این حال ۲۲ بهمن یک سایت طراحی کردیم و بالا آوردیم که هر کاری انجام می‌شود حتی آب هم می‌خوریم در سایت وارد می‌کنیم و مثلا ملکی وارد می‌شود در سایت می‌گذاریم.

رییس سازمان خصوصی سازی کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت مصونیت قضایی اعضای هفت نفره واگذاری اموال راکد دولتی نیز گفت: این به منظور این است که تزلزل اعتبار قرارداد دولت با بخش خصوصی زیر سوال نرود و البته به معنای مصونیت مطلق نیست.

وی با بیان اینکه یک پژوهش تطبیقی و مطالعه داخلی انجام شده است با موضوع اینکه در دارایی‌های راکد دولت چه اتفاقی می‌خواهد رقم بخورد، به دانشجویان توصیه کرد این کار پژوهشی را حتما مطالعه کنند.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان حاضر، از حضار خواست که به قرارهای گذاشته شده قبلی برای این نشست پایبند باشند.

قربانزاده با بیان اینکه چندی پیش در برنامه تلویزیونی پایش حضور یافته بود و یکی از تهیه کنندگان این برنامه خلاف قرار و قول گذاشته شده، برنامه را به سمت دیگری سوق داد، افزود: دیگر مجبور هستم اینجا بگویم که پایش بنده را دعوت کرد و بنده گفتم اگر کسی هم هست یا مناظره‌ای هست بگویند، که خلاف آن را اعلام کردند که هیچکس نیست.

وی افزود: هنگام حضور در استودیو آقای بیگی تهیه کننده برنامه مربوطه را دیدم و به ایشان گفتم که شما که نگفتید، اما بنده خودم ۲۰ اسلاید تهیه کرده بودم که تندترین حملات به همراه پاسخ آن را تهیه کرده بودم و می‌آوردم. برای بنده هم مناظره کاری ندارد، اما بیشتر به دنبال تبیین مسائل هستم.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همین آقای بیگی تهیه کننده، هفته اولی که، رییس سازمان خصوصی سازی کشور شدم، بنده را به دفتر پاسداران دعوت کردند و از من درخواست کردند که شرکت ایران ایرتور را پس بگیرم.

وی افزود: بنده هم به این تهیه کننده اعلام کردم که بنده تازه به سازمان خصوصی سازی کشور آمده ام و هنوز نمی‌دانم درِ این سازمان کجاست، اما بیگی گفت که شما همین هفته این کار را انجام دهید که بنده هم عرض کردم آقای بیگی این شرکت در لیستی که روز اول به بنده ارائه کرده اند، جزو سودده‌ترین شرکت‌ها است.

قربانزاده گفت: این در صورتی است که اگر روی آنتن زنده تلویزیون می‌گفتم آقای بیگی اگر من به حرف شما عمل کرده بودم، اکنون بهترین رییس سازمان خصوصی سازی راه شیری بودم. پس این طور صحبت کردن برخی شما در این جلسه همچون آن برنامه تلوزیونی مثل منازعه و منکوب کردن تنها یک فرد است و اینکه سربازی را شکست بدهید نه اینکه در جنگی پیروز شوید.

وی افزود: مولدسازی یک اتفاق بزرگ است و افراد صاحبنظری که در این حوزه وارد شده اند، می‌توانند نقایص این طرح را عنوان کنند که بهتر اجرا شود، زیرا در اصل مشکلی نیست و بدیهی است و آن را قبول داریم.

رییس سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص برخی پیشنهادات مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: در جلسه سوم مولدسازی، اعضا روی آئین نامه اصلاحی نظر و پیشنهاداتی دادند و در سایت آئین نامه‌های مصوب آن را گذاشته ایم و اگر اصلاحاتی داشته باشیم حتما در سایت اعلام خواهیم کرد و همین مسائلی که در این جلسه از سوی برخی دانشجویان عزیز مطرح شده، بعضا در آئین نامه اصلاحی نیز آمده و باز هم تاکید می‌کنم که دیکته نانوشته غلط ندارد.

مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد و ۲۱ آبان امسال نیز به تایید رهبری رسید.

بر اساس آن هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت مرکب از هفت عضو شامل معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رییس مجلس و یک نماینده از طرف رییس قوه قضائیه تشکیل شد و دبیرخانه و مجری مصوبات این هیات وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

حامیان مولدسازی، این مصوبه را که با اهدافی همچون افزایش ثروت ملی، اصلاح ساختار بودجه و کمک به رشد اقتصادی و بهره وری اجرائی شده، یکی از منابع مهم مالی دولت در سال آینده قلمداد می‌کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha