۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
بی توجهی بازار سرمایه به سیاست های کنترلگر دولت
بازار گزارش می دهد؛

بی توجهی بازار سرمایه به سیاست های کنترلگر دولت

سیگنال تورمی دلار در اقتصاد به قدری قوی بوده که شاخص کل بورس همچنان در حجم و ارزش معاملات رکورد زنی می کند و تزریق دلار بانک مرکزی به مرکز مبادلات ارزی هم تاثیر چندانی بر نوسانات ندارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در معاملات روزهای اخیر علاوه بر اینکه رشدهای بالایی ثبت کرده، ارزش معاملات آن هم رکورد زده و به بالای ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که تکلیف خیلی تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۲ هنوز مشخص نشده و ریسک تحریم ها همچنان وجود دارد. این مسأله حکایت از این دارد که سیگنال انتظارات تورمی در اقتصاد کشور به قدری قوی شده که سرمایه گذاران، بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارهای موازی در اولویت قرار داده اند و تا زمانی که عقب ماندگی شاخص کل بورس جبران نشود هیچ سیاستی نمی تواند مانع رشد بازار شود، مگر اینکه قیمت دلار عقب نشینی زیادی داشته باشد.

محور اصلی سیگنال تورمی در اقتصاد کشور نرخ ارز شده و تا زمانی که روند صعودی آن ادامه دارد شاخص کل بورس هم رشد می کند، به طور قطع به نسبت رشد بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو بورس رشد بسیار کمی داشته، به همین دلیل خودش را به بازارهای دیگر می رساند

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید این موضوع که محور اصلی سیگنال تورمی در اقتصاد کشور نرخ ارز شده و تا زمانی که روند صعودی آن ادامه دارد شاخص کل بورس هم رشد می کند، گفت: به طور قطع به نسبت رشد بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو بورس رشد بسیار کمی داشته، به همین دلیل خودش را به بازارهای دیگر می رساند.

کامران ندری با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث می شود شاخص کل بورس تا قله قبلی خود رشد کند ادامه رشد دلار است، افزود: هرچند بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارزی، در نرخ ارز مداخله خواهد کرد، اما اثر آن بر بازار موقتی است و دوباره قیمت ارز بالا می رود و این پیش بینی باعث شده رشد شاخص کل بورس قطعی شود، به همین دلیل سیاست های دولت در بازار و اقتصاد خنثی است.

او با تاکید بر اینکه در ادامه رشد بازار سرمایه تنها صادرکنندگان رشد نمی کنند و ریالی هم بازدهی های بالایی ثبت خواهند کرد، تصریح کرد: در واقع واکنش دولت در یک سال اخیر به تورم کالاها خنثی بوده، به همین دلیل شرکت های ریالی به راحتی می توانند مجوز افزایش قیمت بگیرند و بازدهی بالایی را ثبت کنند.

افزایش نوسانات در مقاومت روانی شاخص هم وزن

در حال حاضر شاخص کل هم وزن در محدوده مقاومت روانی قرار دارد و احتمالا روز دوشنبه هم یک نوسان رو به بالا خواهد داشت.

هرچند ممکن است در این روند صعودی برخی روزها بازار سرمایه کاملا منفی باشد، اما در میان مدت و بلندمدت بازار مسیر مثبتی را طی می کند و در این حالت نوسان گیرها بیشتر فعال می شوند

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار در یک روند صعودی قرار گرفته، گفت: هرچند ممکن است در این روند برخی روزها بازار سرمایه کاملا منفی باشد، اما در میان مدت و بلندمدت بازار مسیر مثبتی را طی می کند و در این حالت نوسان گیرها بیشتر فعال می شوند.

او با تاکید بر اینکه نمادهای صادرات محور بیشتر مورد تقاضای بازار قرار دارند، تصریح کرد: در روز یک شنبه بانک مرکزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار، ارز به مرکز مبادلات ارزی تزریق کرد و کمی قیمت ارز در بازار آزاد افت داشت، اما از آنجایی که بازارهای صادراتی ایران به دلیل تحریم ها محدودتر شده اند و از طرف دیگر مبادی ورود دلار از کشورهای همسایه دچار چالش شده، به همین دلیل دست بانک مرکزی برای ادامه سیاست کنونی برای تزریق ارز به مرکز مبادله ارزی بسته است، از این رو نمادهای صادراتی مورد توجه هستند.

او با تاکید بر اینکه رکورد شکنی های اخیر بورس نشان از تثبیت آن در روند صعودی است، تصریح کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه در روز دوشنبه متعادل خواهد بود و در ابتدای روز احتمالا عرضه ها بیشتر خواهد شد و بعد کمی تقاضاها بهبود پیدا می کند، همانطوری که در روز یکشنبه هم در میانه بازار عرضه سهام بیشتر شد و در ساعت پایانی بازار کمی تقاضاها بیشتر شد.

با توجه به گارد صعودی مناسب در اندیکاتورهای مهم می‌توان نسبت به شکست این مقاومت امید داشت مخصوصا که اندیکاتور ها در شاخص کل سیگنال خرید داده اند و با توجه به قدرت بالای خریداران می توان نسبت به تداوم موج صعودی حاضر تا حداقل سقف قبلی یعنی شکست دو میلیون و صد هزار واحد انتظار معقولی داشت

براساس گزارش معاملات، عرضه سهام کوچکتر روز یک شنبه با وجود رشد ۶۵ هزار واحدی زیاد شد و این به دلیل رسیدن شاخص هم وزن به سقف قبلی بود. در شاخص کل هم یک مقاومت، قبل از دو میلیون و صد هزار واحدی سر راه شاخص تعیین شده که در محدوده یک میلیون و ۸۳۵ هزار واحد قرار دارد. با توجه به گارد صعودی مناسب در اندیکاتورهای مهم می‌توان نسبت به شکست این مقاومت امید داشت مخصوصا که اندیکاتور ها در شاخص کل سیگنال خرید داده اند و با توجه به قدرت بالای خریداران می توان نسبت به تداوم موج صعودی حاضر تا حداقل سقف قبلی یعنی شکست دو میلیون و صد هزار واحد انتظار معقولی داشت گرچه اهداف بالاتر هم در روزهای آتی می تواند فعال شود.

دلار نوسان زیادی دارد، در حالی که در میانه های روز از ۶۰ هم عبور کرد و در سقف کانال تکنیکی بلند مدت قرار دارد و نوساناتی به طور قطع خواهد داشت. با در نظر گرفتن وضعیت دلار و همچنین اخبار خوبی که برای خودرویی ها آمده احتمالا توجه بازار را به سمت این گروه بر می گرداند و به تثبیت روند صعودی شاخص کمک خواهد کرد. بر همین مبنا می توان ادعا کرد که سیاست های دولت در اقتصاد ناکارآمد شده و جریان نقدینگی به هر بازاری وارد شود به اهداف خود دست پیدا می کند و در مقطع کنونی عقب ماندگی شاخص کل بورس بهانه ای برای ورود نقدینگی شده است و البته این وضعیت به نفع دولت هم خواهد بود، چراکه در آینده نه چندان دور دولت باید مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ سهام برخی شرکت های دولتی در بورس را عرضه کند.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha