۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
نحوه محاسبه مالیالت خرید مواد معدنی مشخص شد
بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲؛

نحوه محاسبه مالیالت خرید مواد معدنی مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه محاسبه مالیات خرید مواد معدنی را مشخص کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بندهای ل و م تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت کردند.

براساس بند ل تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را به‌ حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین نمایندگان بند م تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با ۱۷۴ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در بند م تبصره ۷ ماده واحده این لایحه آمده است: ‌ارزش خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی درصورت ارائه صورتحساب الکترونیکی تأیید شده مطابق ماده (۹۵) قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرائی آن ‌به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد قبول واقع می‌شود.

علی اصغر باقرزاده در تذکری، گفت: نه در لایحه دولت و نه در گزارش کمیسیون در مورد حقوق گمرکی کالاهای اساسی کاهش این حقوق در نظر گرفته نشد و با استدلال کاهش درآمد دولت اجازه طرح پیشنهاد داده نشد. این در حالی است که ۳ ماه گذشته در مجلس با لایحه دو فوریتی قانون بالادستی مصوب شد که حقوق گمرکی تجهیزات مصرفی پزشکی مواد اولیه به یک درصد تقلیل پیدا کند. از سوی دیگر با حذف ارز ترجیحی و یارانه دارو سال آینده هزینه درمان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اگر همین منوال ادامه پیدا کند نرخ دریچه قلب از ۸۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان و استند قلبی، پروتز ارتوپدی به ۵۰ میلیون تومان در سال آینده افزایش پیدا می کند در حالی که براساس قانون بالادستی حقوق گمرکی تجهیزات مصرفی پزشکی به یک درصد تقلیل پیدا کرده بود.

دکترمحمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این تذکر، گفت: اینکه دلسوزانه از تریبون مجلس سخن می گویید اقدام خوبی است، سلامت از اولویت های مجلس و دولت است اما اینکه از الان برای سال آینده نرخ گذاری می کنید باعث می شود بگویند که مجلس برای برخی اقلام پزشکی نرخ گذاری کرده است. آقای حسینی و میرکاظمی توجه داشته باشند که مجلس در برج ۱۰ با تصویب لایحه دو فوریتی مالیات و ارزش افزوده، شیرخشک اطفال، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی را در قانون دائمی بخشید. از سوی دیگر در بودجه ۱۴۰۱ در جزء ۲ بند پ تبصره ۷ آن حقوق گمرکی را یک درصد لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه امسال دولت در لایحه این پیشنهاد را لحاظ نکرد، در کمیسیون، مالیات بر ارزش افزوده را آورده است، اکنون لازم است برای یک درصد حقوق گمرکی تدابیری بیاندیشیم.

کد خبر: ۲۰۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha