۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
 بازار ارز تحت تاثیر هیجانات احساسی| نیازهای واقعی با نرخ معقول تامین می‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

بازار ارز تحت تاثیر هیجانات احساسی| نیازهای واقعی با نرخ معقول تامین می‌شود

علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درآمدهای کشور باثبات هستند و دولت هم نشان داده پاسخگو نیازهای اصلی با نرخ معقول و منطقی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده ماکو و چالدران تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را چنین توضیح داد: مهمترین مشکل در مدیریت بازار ارز ایجاد رانت در نتیجه چند نرخی بودن آن است. مدیریت تجارت خارجی نیازمند تعیین مرز ثابت ارزی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است تا از طریق آن بتواند برای متقاضی حداقل این امکان را فراهم سازد تا ارز مورد نیاز خود را با یک نرخ معقول تامین سازد.

وی در ادامه ابراز کرد: تصمیم اخیر دولت برای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برهمین اساس است و به بازار ثبات می‌بخشد، رفتاری غیر از این هر روز نرخ‌ ارز را جابه جا می‌کند و در نتیجه آن بی‌ثباتی به وجود می‌آورد. بنابراین مزیت مهم ۲۸ هزار و ۵۰۰ در دست گرفتن یک سیاست با ثبات ارزی از سوی دولت است تا بتواند از طریق آن جلوی نوسانات بیش از حد ارز و تاثیرات منفی آن بر تولید و صادرات را بگیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص تاثیر این سیاست بانک مرکزی بر اقتصاد کشور نیز بیان کرد: دلیل تمام تلاش‌های دولت این است که اقتصاد براساس روال عادی خود پیش رود. در حال حاضر احتیاجات اساسی کشور با همین رقمی که دولت اعلام کرده، تهیه شده و عمدتا نیاز به منابع ارزی برای فعالان اقتصادی یا تولید کنندگان جهت تهیه مواد اولیه تامین و بنا به ادعای دولت بیش از ۳۸ میلیارد دلار از همین طریق مهیا شده است.

نماینده ماکو و چالدران درباره ارزیابی خود از اثر تثبیت نرخ ارز نیمایی در کنار کنترل بازار غیر رسمی چنین اظهار داشت: متاسفانه بازار ارز احساسی است و با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد، به همین دلیل سیاست بیش از اقتصاد، بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد. درآمدهای کشور باثبات هستند و دولت هم نشان داده پاسخگوی نیازهای اصلی با همین نرخ معقول ومنطقی است و برای تولید کننده و واردکنندگان ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده است. به عبارتی ثبات کلی وجود دارد، منتها شرایط روانی و تاثیر از فضای سیاسی باید مدیریت شود.

کد خبر: ۲۰۸٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha