۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
ادامه تنش آبی در یزد| سطح آب‌های زیرزمینی سالی ۴۵ سانتی متر کم می‌شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ادامه تنش آبی در یزد| سطح آب‌های زیرزمینی سالی ۴۵ سانتی متر کم می‌شود

یزد- جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به بارش‌های صورت گرفته اخیر، گفت: این استان همچنان با تنش آبی مواجه است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ارزیابی دقیق از تاثیر بارش‌ها بر سفره‌های آب زیرزمینی باید یک ساله باشد، اظهار داشت: اکنون در اواسط سال آبی هستیم و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روزهای آینده داشت.

وی با اعلام نگرانی عمیق نسبت به منابع آبی استان افزود: اکنون هر سال ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب از آورد سفره‌های زیرزمینی بیشتر برداشت می‌شود و همین سبب افت سالانه ۴۵ سانتیمتری سطح آب در این سفره‌ها شده است.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه البته در سال آبی جدید بارش‌های خوبی در نقاط مختلف استان گزارش شده که بالاتر از نرمال است، افزود: این بارش‌ها به طور قطع بر آبخوان‌های استان اثرگذار است چرا که الگوی بارش به شکل برف بوده که در نهایت به روان آب تبدیل و در زمین نفوذ می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: البته این بارش‌ها کسری سفره های زیرزمینی استان و تنش آبی موجود در استان را به طور کامل برطرف نمی‌کند زیرا حجم مصرف در استان بالاتر از منابع آبی است و بارش‌های اخیر این کسری را در نهایت به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش دهد.

جوادیان‌زاده با تاکید بر اینکه کسری آب سفره‌های زیرزمینی با بارش‌های اخیر صفر نمی‌شود، افزود: مصارف آبی استان بالاتر از حجم منابع آبی است که سالیانه وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود که برای سربه‌سر شدن آن باید صرفه جویی و مدیریت مصرف صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برداشت اضافه ۲۳۰ میلیون مترمکعبی از سفره‌های زیرزمینی باعث شده که سطح آب‌های زیزمینی استان سالیانه ۴۵ سانتیمتر پائین‌تر رود که جایگزینی هم برای آن نداریم.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه اکنون عمق چاه‌های استان به طور متوسط به ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر رسیده است، اظهار داشت: فرو نشست زمین، زلزله و شور شدن آب که اکنون در برخی از نقاط استان شاهد هستیم از جمله عوارض کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است.

وی بیان کرد: سال ۹۵ در برخی دشت‌های استان سالیانه سطح آب ۱۲۰ سانتیمتر افت می‌کرد که با اقدامات کنترلی نظیر نصب کنتور در چاه‌ها این میزان اکنون به ۴۵ سانتیمتر رسیده است.

کد خبر: ۲۰۸٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha