۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
کشت سویا در همدان توجیه اقتصادی ندارد
رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان:

کشت سویا در همدان توجیه اقتصادی ندارد

همدان - بهراملو، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: کاشت سویا مناسب آب‌وهوای همدان نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

رضا بهراملو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سویا یکی از محصولات کم‌توقع در زمینه مصرف آب است و در برخی استان ها می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پرمصرف باشد، گفت: بااین حال کاشت سویا مناسب آب‌وهوای همدان نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه برای کاشت حبوبات در غالب اراضی دیم به وسعت ۲۵ هزار هکتار برای سال‌های آینده برنامه داریم، گفت: سطح زیر کشت حبوبات استان همدان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار دارد.

تولید و برداشت از اراضی جدید بالغ‌بر ۱۰ تا ۱۱ سال طول می‌کشد تا به ثمر بنشیند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تولید و برداشت از اراضی جدید بالغ‌بر ۱۰ تا ۱۱ سال طول می‌کشد تا به ثمر بنشیند، عنوان کرد: در این خصوص بر مبنای سفارش جهاد کشاورزی، اقلیم استان‌ها و سایر مؤلفه‌ها نوع کشت متفاوت است.

وی به طرح اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و بابیان اینکه اصلاح الگوی کشت بیش از ۵۰ سال مطرح بوده و هیچ وقت عملیاتی نشده اما امسال در دولت سیزدهم اجرا شد، گفت: کشت بهاره در یکی از مناطق استان همدان به صورت پایلوت اجرا می شود.

لازمه تولید وجود آب و لازمه وجود آب، اصلاح الگوی مصرف است و الگوی کشت منجر به افزایش تولید با آب کمتر می شود

بهراملو ادامه داد: امنیت غذایی ستون اصلی هر منطقه است و در رأس همه برنامه هاست بنابراین باید وابستگی ها کم شود و ضریب خودکفایی بالا برود ضمن اینکه لازمه تولید وجود آب و لازمه وجود آب، اصلاح الگوی مصرف است و الگوی کشت منجر به افزایش تولید با آب کمتر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین به مهمترین رویکرد و ویژگی‌های تدوین برنامه الگوی کشت اشاره کرد و افزود: بسته های حمایتی برای رعایت کنندگان الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۰۸٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha