۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
برخی انتصابات در بنگاه‌های اقتصادی وابسته به تامین اجتماعی، مبتنی بر شایسته سالاری نیست
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور:

برخی انتصابات در بنگاه‌های اقتصادی وابسته به تامین اجتماعی، مبتنی بر شایسته سالاری نیست

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از دلایل ضرردهی تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی وابسته به سازمان تامین اجتماعی برخی انتصابات غیرکارشناسی و ناکارآمد است که با اعمال فشارهای سیاسی، انجام می‌شود.

به گزارش بازار، احمد رحمانیان در گردهمایی سراسری علمی و آموزشی ویژه سربازرسان و بازرسان سازمان بازرسی کل کشور با موضوع شناسایی و نظارت بر چالش‌ها و تهدیدهای پیش‌روی نظام تامین اجتماعی که با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: مهمترین مشکل سازمان تامین اجتماعی تامین مالی حقوق و مستمری بازنشستگان و هزینه‌های درمان افراد تحت پوشش است و می‌توان گفت که وضعیت منابع مالی نظام بیمه‌های اجتماعی کشور یکی از چالش‌های آن در آینده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از روند رو به رشد مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت و بحران کسری نقدینگی این سازمان و فروش اموال و املاک به عنوان دومین چالش این مجموعه یاد کرد و گفت: واگذاری شرکت‌ها بابت رد دیون دولت، چالش بعدی پیش روی این سازمان است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

رحمانیان برخی از انتصابات ناشی از فشارهای سیاسی را از دیگر چالش‌های پیش روی سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: با وجود اینکه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه شایسته سالاری انجام شده، اما متاسفانه برخی انتصابات در بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر شایسته سالاری نیست در حالی که این بنگاه‌ها باید به سمت سودآوری و تولید بروند نه اینکه ضررده باشند و بعضا ملاحظه می‌شود که ترکیب اعضای هیات مدیره برخی شرکت‌ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت نمی‌باشد.

وی یکی از دلایل ضرردهی تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی وابسته را برخی از انتصابات غیر کارشناسی و ناکارآمد دانست که با اعمال فشارهای سیاسی انجام می‌شود و گفت: متاسفانه در این بنگاه‌ها ثبات شغلی وجود ندارد و بعضا این شرکت‌ها نه تنها برنامه‌ای در جهت رشد و ارتقاء و سودآوری با رویکرد افزایش تولید و اشتغال ندارند بلکه دچار روزمرگی شده‌اند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در ادامه توصیه‌هایی هم در حوزه تامین اجتماعی داشت که از آن جمله می‌توان به اصلاحات تدریجی، سن و سابقه بازنشستگی و ساماندهی حق بیمه، بخشودگی‌ها و معافیت‌های بیمه‌ای همسو با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، رفع موانع و ساماندهی پرداخت بدهی جاری و تسویه بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی و به کارگیری مدیران متخصص و کارآمد اشاره کرد و از مدیران این مجموعه خواست این موضوعات را دنبال کنند و در انتصابات از افراد متخصص و کارآمد بهره ببرند نه اینکه انتصابات با نفوذ و فشار باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در حوزه تامین اجتماعی از جمله بازرسی‌های فوق العاده، برنامه‌ای و موردی گفت: در سال جاری بیش از ۳۰۰ اقدام اثربخش در حوزه تامین اجتماعی از سوی بازرسی تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده که تاکنون بیش از ۵۰ مورد اقدام اثربخش در این حوزه مورد تایید مرکز مدیریت عملکرد سازمان قرار گرفته البته این به معنی اینکه مابقی اقدامات اثربخش نبوده نیست بلکه در حال بررسی است.

رحمانیان به بخشی از اقدامات اثربخش این سازمان اشاره کرد و افزود: وصول مطالبات داروخانه‌های تهران از تامین اجتماعی در اجرای طرح دارویاب به میزان ۶۳۰ میلیارد تومان، احقاق حقوق تامین اجتماعی به میزان ۱۱ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان، ۳۲ میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و… اشاره کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در ادامه خواستار ارائه راهکارهای اساسی برای رفع موانع در این گردهمایی شد و تاکید کرد: نگاه سازمان بازرسی حمایت از مدیران قانونمند، شجاع، سالم و جسور است و بسیاری از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ارسال نامه‌های هشداری بوده تا با رویکردهای پیشگیرانه از بروز فساد و سوءجریان جلوگیری کند تا رضایت مندی مردم فراهم شود.

وی همچنین تاکید کرد: عزم سازمان بازرسی جزم است و از مدیرانی که ساختارهای فسادزا را در مجموعه خود شناسایی و بشکنند، حمایت می‌کند، اما از مدیرانی که هیچ گونه رشد و ارتقائی در مجموعه تحت مدیریت آن‌ها نیست و مدیرانی که با قوانین زیرمجموعه خود آشنایی ندارند و مرتکب ترک فعل می‌گردند، برخورد نظارتی خواهد شد.

رحمانیان افزود: در پایان این گردهمایی باید گلوگاه‌ها و ساختارهای فسادزا در تامین اجتماعی مشخص و راهکار، زمان و مسئول اجرای آن به دستگاه ناظر را ارائه دهند.

کد خبر: ۲۰۷٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha