۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
غنی سازی ۶۰ درصد با هدف تولید مواد اولیه رادیو داروها
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد

غنی سازی ۶۰ درصد با هدف تولید مواد اولیه رادیو داروها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه موضع فنی ایران در میزان غنی‌سازی اورانیوم روشن است، گفت: طرح ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران با هدف افزایش فشار به جمهوری اسلامی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ابوالفضل عموئی در واکنش به ادعای خبرگزاری بلومبرگ درباره نقل قول دیپلمات‌های بلند پایه مبنی بر گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران از شناسایی اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده، گفت: گزارش رسمی آژانس هنوز منتشر نشده و این سوال مطرح است که چرا پیش از انتشار رسمی گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این موضوع در رسانه ها مطرح می‌شود؟! البته اخیرا هم این سوال از مدیر کل آژانس پرسیده شد که پاسخ درستی به آن داده نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولیت حفاظت از اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عهده دبیرخانه آژانس است و باید این موضوع پیگیری شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فنی موضع خود را روشن کرده و در حال انجام غنی سازی ۶۰ درصد برای رسیدن و تولید ماده مویدین است که ماده اصلی مورد استفاده در رادیو داروهاست.

وی در ادامه یادآور شد: ما به صورت رسیمی اعلام کردیم که غنی سازی ۶۰ درصد می‌کنیم و اگر بخواهیم تغییری در سطح غنی سازی خود را انجام دهیم، آن را به صورت شفاف و علنی بیان خواهیم کرد. البته ممکن است از لحاظ فنی در بعضی نقاط آبشارها و سانتریفیوژها انباشتی از موادی با غنای متفاوت از غنای هدف گذاری، اورانیوم یافت شود اما این یک موضوع کاملا فیزیکی و طبیعی در روند غنی سازی است.

عموئی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هدف گذاری برای غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارد و این موضوع مربوط به تصمیمات سیاسی و فنی در ایران است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم معتقد است: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مارس هستیم، به نظر می‌رسد که برخی از طرف‌ها پیش از اجلاس و گزارش مدیر کل آژانس، فشارهایی را به ایران بیاوردند. این اقدامات رسانه‌ای هم در چارچوب طراحی بدون ثمر طرف مقابل می دانیم./

کد خبر: ۲۰۷٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha