۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کاهش کشت حبوبات در گلستان | قیمت خرید تضمینی افزایش یابد
یک کارشناس حوزه کشاورزی مطرح کرد؛

کاهش کشت حبوبات در گلستان | قیمت خرید تضمینی افزایش یابد

گرگان_ علی نژاد، یک کارشناس حوزه کشاورزی از افت شدید کشت حبوبات در گلستان خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی حبوبات باید افزایش یابد تا کشاورز به واسطه صرفه اقتصادی آن، نسبت به زراعت محصول راغب شود.

محمدصادق علی نژادی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به دلیل بی توجهی کشاورزان و مسئولان مربوطه، زراعت حبوبات در گلستان با افت شدیدی مواجه شده است.

این‌کارشناس کشاورزی ادامه داد: بالا بودن قیمت بذر و نبود بذور مرغوب و سازگار با منطقه موجب شده تا کشاورزان از بذرهای خودمصرفی که نسبت به بیماری ها حساس و عملکرد پایین در تولید دارند، استفاده کنند.

وی کشت سنتی و نبود ادوات کشاورزی در مراحل زراعت حبوبات را از علل افزایش هزینه های تولید دانست و اضافه کرد: باید حاشیه سود کشاورزان را با در عرضه ادوات مدرن کشاورزی به آنها افزایش داد.

علی نژادی با بیان اینکه حمایت دولت از کشت حبوبات ضعیف بوده، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی حبوبات باید افزایش یابد تا کشاورز به واسطه صرفه اقتصادی کشت این محصول، نسبت به زراعت آن راغب شود .

او با بیان اینکه کشت حبوبات به طور معمول در اراضی کم بازده مانند مناطق کوهستانی با شیب تند انجام می شود، افزود: زارعانی که به کشت حبوبات مشغول هستند اغلب فاقد سواد و در اراضی خُرد و پراکنده اقدام به کشت می کنند.

وی لازمه برای ارتقا سطح زیر کشت حبوبات در استان را افزایش دانش فنی و علمی کشاورزان دانست و گفت: بهتر است کشاورزان از کارشناسان این حوزه برای افزایش تولید و اقتصادی کردن زراعت راهنمایی بگیرند.

به گفته این کارشناس کشاورزی، ترویج مکانیزاسیون زراعت برای کاهش هزینه تولید، توزیع بذرهای سازگار با منطقه، تامین ادوات مورد نیاز زراعت و صنایع جانبی و نیز حمایت جدی مانند خرید تضمینی حبوبات، از راهکارهای کاهش افت کشت حبوبات در کشور است .

علی نژادی با بیان اینکه حبوبات از منابع مهم پروتئین گیاهی است، یادآورشد: این محصولات در بیشتر غذاهای مردم به خصوص اقشار کم در آمد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خاتمه افزود: ریشه حبوبات به لحاظ ثابت نگه داشتن ازت هوا در خاک، جایگاه ویژه ای در تناوب زراعی برای کشت سایر محصولات از جمله غلات داراست.

کد خبر: ۲۰۷٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      سلام قیمت تضمینی حبوبات دولت انجام بده مثل گندم ولی قیمت منصفانه
    • Javad IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      سلام حبوبات بکاریم با کدوم کود...میری جهاد کشاورزی اگر بگی هر محصولی غیر گندم و سویا می‌خوام بیکارم میگن کود تعلق نمیگیره..گفتن فقط محصولات استراتژیک ...اشکال نداره اگه این استراتژیک نیست نمیکاریم برین واردات کنید ..می‌خوام گوجه بکارم گفتن کود تعلق نمیگیره