۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
تاثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت درب ضد سرقت

تاثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت درب ضد سرقت

شاید درب مهم‌ترین مصالحی نباشد که برای تجهیز و ایمن‌سازی یک ساختمان به آن نیاز دارید؛ اما یکی از اصلی‌ترین آنهاست.

به گزارش بازار، شاید درب مهم‌ترین مصالحی نباشد که برای تجهیز و ایمن‌سازی یک ساختمان به آن نیاز دارید؛ اما یکی از اصلی‌ترین آنهاست. بدون درب، ساختمان به هیچ عنوان امنیت ندارد و حریم خصوصی افرادی که در آن ساکن هستند یا کار می‌کنند رعایت نمی‌شود. از طرفی استحکام و ساختار مناسب درب به طور مستقیم بر روی ایمنی آن اثرگذار است.

 در حال حاضر درب‌های ضد سرقت بهترین دربی هستند که می‌توان از آنها برای ورودی بخش‌های مختلف ساختمان، از ورودی واحدها گرفته تا لابی، استفاده کرد. این کالا به دو صورت وارداتی و تولید داخل در بازار وجود دارد که قیمت هر دو آنها تحت تاثیر نوسانات ارز در کشور است. اگر می‌پرسید چرا؟ با ما همراه شوید تا پاسخ سوال خود را دریابید.

رابطه قیمت ارز با قیمت کالاها

معمولا در تمامی کشورها یک رابطه مستقیم بین ارزش دلار و قیمت کالاهای عرضه شده در بازار همان کشور وجود دارد. یعنی زمانی که ارزش دلار در مقایسه با ارزش واحد پولی کشوری تقویت می‌شود؛ قیمت کالاها نیز افزایش می‌یابد و زمانی که ارزش دلار در برابر ارزش واحد پول مبدا ضعیف می‌شود؛ قیمت کالاها نیز به طور کلی کاهش پیدا می‌کند. این یک قاعده کلی است و در مورد همه کالاها به خصوص کالاهای وارداتی صدق می‌کند.

دلیل اصلی تاثیر ارزش دلار بر قیمت کالاها این است که دلار مکانیسم و معیار قیمت‌گذاری بر روی اکثر کالاها به خصوص کالاهای اساسی است.

 در بسیاری از کشورهای جهان ارز ایالات متحده به عنوان ذخیره ارزی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که دلار باثبات‌ترین ارز خارجی در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود و بنابراین اکثر کشورها، دلار را به عنوان دارایی ذخیره خود نگهداری می‌کنند.

وقتی صحبت از تجارت بین‌المللی مواد خام و کالاهای وارداتی مانند درب ضد سرقت می‌شود؛ دلار در بسیاری از موارد، به عنوان مکانیسم مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع واردکننده کالا و مواد خام باید برای خرید به طرف مقابل به جای ارز کشور مبدا، دلار بپردازد.

 با این حساب وقتی ارزش دلار نسبت به ارزش واحد پول کشوری که قرار است کالا به آن وارد شود کاهش می‌یابد؛ قیمت کالا در داخل نیز کمتر می‌شود. چرا که وارکننده برای خرید یک کالا با قیمت پایین‌تر باید کمتر دلار بخرد.

تاثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت درب ضد سرقت

چرا نرخ ارز روی قیمت درب ضد سرقت اثر دارد؟

همانطور که می‌دانید عمده محصولاتی که در حال حاضر در بازارهای داخلی به عنوان درب ضد سرقت به مشتریان عرضه می‌شوند؛ وارداتی از دو کشور ترکیه و چین هستند.

بنابراین واردکننده برای مبادله این کالاها باید از واحد پول بین‌المللی یعنی دلار استفاده کند. از طرفی بسیاری از مواد خام مورد استفاده در ساخت درب‌های ضد سرقت تولید داخل نیز از خارج کشور وارد می‌شود.

بنابراین بخشی از بهای تمام شده این محصولات مربوط به ارزی است که برای خرید مواد خام پرداخت شده است. بنابراین افرادی که قصد خرید درب ضد سرقت را دارند باید به این موضوع توجه کنند که قیمت این محصول، تحت هر شرایطی از نوسان بازار ارز تاثیر می‌پذیرد.

با این حساب اگر ارزش دلار نسبت به ریال کاهش پیدا کند؛ واردکننده درب‌های تکمیل شده یا مواد خام این محصول، باید میزان دلار کمتری نسبت به قبل برای تسویه پروفرما بپردازند؛ بنابراین قیمت کالایی که وارد می‌کنند به ریال کمتر شده و به صورت اتوماتیک قیمت مصرف‌کننده نیز تعدیل می‌شود.

این موضوع در مورد افزایش نرخ دلار در بازار نیز به صورت معکوس رخ می‌دهد. یعنی افزایش ارزش دلار به ریال نهایتا طی فرآیندی منجر به افزایش قیمت مصرف‌کننده درب خواهد شد.

دیگر فاکتورهای موثر بر روی قیمت درب‌های ضد سرقت

علاوه بر نرخ ارز که شاید مهم‌ترین فاکتور اثرگذار بر روی قیمت درب‌های ضد سرقت باشد؛ عوامل دیگری نیز وجود دارد که با تغییر آنها خریداران با نوسان قیمت در بازار این کالا مواجه خواهند شد. این عوامل عبارتند از:

افزایش میزان تقاضا در مقایسه با ظرفیت تولید و واردات کالا: یکی از اثرات رونق بازار مسکن در هر دوره‌ای، افزایش نرخ مصالح ساختمانی است. با رونق این بازار و افزایش تعداد خرید و فروش‌ها، میزان ساخت و ساز افزایش پیدا کرده و طبیعتا تقاضا برای خرید مصالح نیز بیشتر می‌شود.

 در این شرایط اگر واردات و حتی تولید محصولی مانند  درب ضد سرقت  PVC  ثابت بماند؛ ممکن است به دلیل کمبود عرضه با افزایش پیش‌بینی نشده قیمت‌ها مواجه شویم.

تاثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت درب ضد سرقت

افزایش کیفیت تولیدات داخلی: کارگاه‌ها و کارخانه‌‎های بسیار معروف و معتبری مانند شرکت سهند درب در کشورمان وجود دارد که تولیدکننده مطرح و شناخته شده درب‌های ضد سرقت باکیفیت هستند. از آنجایی که برخی از اجزای تولیدات داخلی، وارداتی نیستند و تولید ملی محسوب می‌شوند؛ طبیعتا درب‌های ایرانی نسبت به درب‌های ترک و چینی تاثیرپذیری کمتری از بازار ارز دارند. بر این اساس اگر این تولیدکنندگان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند؛ مشتریان برای خرید درب ضد سرقت به سراغ تولیدات آنها رفته و کمتر تحت تاثیر افزایش قیمت ناشی از نوسان نرخ دلار قرار می‌گیرند.

نوسان در بازارهای جهانی: از آنجایی که درب‌های ضد سرقت ترک و چینی در دیگر کشورها نیز خریدار دارند؛ اگر میزان نیاز بازارهای جهانی تغییراتی را تجربه کند و شرکت‌های تولیدی توان پاسخگویی به این افزایش نیاز بازار نباشند؛ طبیعتا قیمت‌ها به صورت خودکار افزایش خواهد یافت.

خرید درب ضد سرقت با قیمتی مناسب

درب‌های ضد سرقت تولید داخل از نظر کیفیت قابل رقابت با تولیدات ترک هستند. این در حالی است که قیمت این محصولات به نسبت درب‌های ضد سرقت ترک که جزء تولیدات باکیفیت در سراسر جهان شناخته می‌شوند به مراتب مناسب‌تر است. بنابراین اگر قصد دارید دربی با کیفیت اما خوش قیمت بخرید؛ حتما به دنبال درب‌های ایرانی باشید. البته همه تولیدکنندگان داخلی توان ساخت درب‌های ضد سرقت باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی را ندارند؛ اما برخی از آنها مانند شرکت سهند درب می‌توانند با تکیه بر سال‌ها تجربه و تخصص و با استفاده از تجهیزات به‌روز پیشرفته، درب‌هایی کاملا استاندارد و قابل رقابت با دیگر محصولات جهانی تولید و روانه بازار کنند. بنابراین اگر به دنبال دربی با مشخصات فنی عالی و قیمتی مناسب هستید؛ درب‌های ایرانی باکیفیت گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما هستند.

کد خبر: ۲۰۶٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha