۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
تمام تبصره های سند دخل و خرج دولت مورد تطبیق قرار گرفت
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲:

تمام تبصره های سند دخل و خرج دولت مورد تطبیق قرار گرفت

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در جریان بررسی بودجه رویکردمان اینطو نبود که بلافاصله لایحه را بخوانیم و به رأی بگذاریم، بلکه از ابتدا در چارچوبی تحلیلی، موضوعات لایحه بودجه را بررسی کردیم.

به گزارش بازار، سید شمس الدین حسینی در حاشیه نشست نوبت عصر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به بررسی تبصره ۱۲، ۱۴ و ۱۶ لایحه بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق گفت: در جریان بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه، ۲۰ درصد رشد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه تصویب شد یعنی هر آنچه که در حکم کارگزینی سال ۱۴۰۱ است این رقم در سال ۱۴۰۲، ۱.۲ دهم برابر خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب مباحث مالیاتی این تبصره اظهار کرد: مباحث مالیاتی این تبصره به گونه‌ای تصویب شد که این مالیات به صورت پلکانی باشد، اگرچه این روش با یک نرخ یکسان اعمال می شود اما از طریق سیستم مالیات تصاعدی، به نفع طبقات پایین تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در جلسه کمیسیون ادامه داد: این تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها است و تقریباً همان رقم ۶۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهادی لایحه در این بخش به تصویب رسید و در مصارف این بخش هم تغییرات جزئی از سوی دولت اعمال شده بود که اگر منابع مازادی تحقق یابد، مواردی برای آن از سوی نمایندگان پیشنهاد شد.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون درخصوص مدیریت بهینه انرژی گفت: به اعتقاد بنده اینگونه موارد می تواند به سازوکار بهینه سازی انرژی کمک کند.

حسینی با اشاره به بررسی تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده کشور در نشست امروز کمیسیون افزود: اتفاق مهمی که در این تبصره رخ داد این بود که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه برای اجرای قانون جوانی جمعیت با محور ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن به تصویب کمیسیون رسید.

وی با اشاره به ورود کمیسیون تلفیق به تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ ادامه داد: این تبصره مربوط به تسهیلات اشتغالزایی است، البته برای اشتغال هم در تبصره ۱۶ به صورت متداخل منابعی دیده شده بود که ما این موارد را از هم تفکیک کردیم، بنابراین تبصره ۱۶ لایحه بودجه برای ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن خواهد بود و تبصره ۱۸ نیز به بحث تولید و سرمایه گذاری و اشتغال می پردازد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تبصره ۱۸ در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه برای حمایت از تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است، لذا ما در حال حاضر مشغول رسیدگی به سایر منابع پیشنهادی در این بخش هستیم.

حسینی تاکید کرد: اگر امشب و در شیفت سوم کمیسیون کار این تبصره را به اتمام برساند، می توانیم بگوییم که تقریبا کار رسیدگی به تبصره های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به اتمام رسیده است. باید بگویم به طور معمول لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه اعلام وصول می شد و رسیدگی به آن ۱۰۵ روز به طول می انجامید، اما به هر دلیلی که فعلا به آن نمی پردازم، امسال لایحه بودجه در تاریخ ۲۱ دی ماه اعلام وصول شد و عملا کمیسیون تلفیق از هفته آخر دی ماه کار بررسی لایحه را آغاز کرد و با همتی که همکاران ما در کمیسیون تلفیق داشتند، خوشبختانه کلیات به موقع به صحن مجلس ارائه و گزارش آن ۴ روزه آماده شد.

وی افزود: معمول و مرسوم این است که طی ۱۵ روز به شور دوم و جزئیات لایحه رسیدگی می شود و در صورت نیاز ۱۵ روز دیگر این مهلت تمدید می شود، لذا تا به اینجای کار هیات رئیسه با توجه به کمبود وقت با این تمدید موافقت نکرده، لذا ما سعی کردیم طی مدت تعیین شده ۱۵ روزه و به صورت سه شیفت کار بررسی جزئیات را ادامه داده و آن را بررسی کنیم.

حسینی با بیان اینکه تحقیقاً تمام تبصره های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد تطبیق قرار گرفته است، ادامه داد: کاری که امسال در بررسی لایحه بودجه مدنظر قرار گرفت این بود که در برخی موارد بار بودجه سنگین است، یعنی تبصره ۱۲ بار موضوع نظام حقوق و دستمزد را به دوش می کشد و یا تبصره ۱۴ بار نظام حمایت را بر دوش دارد، همچنین تبصره ۱۶ بار تسهیلات اجتماعی را بر دوش گرفته است، لذا بلااستثنا ما برای همه این تبصره ها جلسات بررسی برگزار کردیم و اینطور نبوده که ما بلافاصله برویم و صفحات لایحه را بخوانیم و به رأی بگذاریم، بلکه ابتدا در چارچوبی تحلیلی مسائل و موضوعات لایحه بودجه را بررسی کردیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس یازدهم تصریح کرد: امیدوارم ما در این واپسین ساعات امروز موفق شویم کارمان را به درستی انجام دهیم و ان شالله صحن مجلس هم گزارش خوبی را از کمیسیون تلفیق دریافت کند. همچنین سعی می کنیم در صحن مجلس هم بررسی های تکمیلی را مدنظر قرار دهیم تا نمایندگان مجلس نیز رأی خود را درخصوص مصوبات کمیسیون اعمال کنند و به امید خدا در بند بررسی چنددوازدهمی بودجه گرفتار نشویم.

کد خبر: ۲۰۶٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      سلام و عرض ادب و احترام، خواهشان به پیام ما رسیدگی بفرمایید، طبق قانون حقوق ها باید بر اساس تورم واقعی که الان بالای 60 درصد شده، و خط فقری که الان بالای 20 میلیون شده افزایش پیدا کند، این حقوق ها جوابگوی ده روز زندگیه. بازنگری کنید در افزایش حقوق ها. ممنون.