۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
فرصت‌ها و ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و چین
در همایش تجاری ایران و چین بررسی شد

فرصت‌ها و ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و چین

در همایش تجاری ایران و چین که با حضور مقامات و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور برگزار شد، مسئولان و فعالان اقتصادی به بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در آستانه سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان به چین که با دعوت شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین انجام شده است، همایش تجاری ایران و چین با حضور مقامات و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور در محل شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین در پکن برگزار شد.

در این همایش، ژان شائو یانگ، معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) با تأکید بر اینکه ایران، شریک تجاری مهم چین در آسیا محسوب می‌شود، گفت: ایران و چین دارای روابط ریشه‌دار و مستحکم هستند و توسعه روابط مدنی و فرهنگی میان ملت‌های دو کشور و دوستی میان مردم دو کشور مسیر را برای توسعه و تحکیم روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه هموار کرده است.

معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین، با اشاره به حجم تجارت ۱۵.۸ میلیارد دلاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی، بر لزوم گسترش روابط تجاری دو کشور باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید تأکید کرد.

او بازارهای بزرگ، بهبود روابط و ارتقای کیفیت تجارت میان ایران و چین را زمینه‌ساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: اتصال مستمر میان دو کشور و تکمیل روابط در زمینه‌های فناوری و جریان تجارت دوجانبه از موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

ژان، پیشنهاد آزادسازی تجارت دو کشور را نیز از موضوعاتی عنوان کرد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

او افزود: شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین، اتصال‌دهنده بخش خصوصی و بخش دولتی با جوامع تجاری کشورهای مختلف است و در توسعه روابط با ایران نیز می‌توان نقش پررنگی ایفا کند.

معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) در ادامه سخنان خود، بر لزوم به هم پیوستگی زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف دو کشور در چارچوب برنامه یک کمربند یک جاده نیز تأکید کرد.

اتصال کسب‌وکارهای ایران و چین در کشورهای ثالث
در ادامه همایش، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ویژگی‌های مشترک ملت‌های دو کشور و تمدن طولانی را از نقاط قوت در توسعه روابط ایران و چین عنوان کرد و گفت: استعداد متنوع در حوزه‌های مختلف میان دو کشور و ظرفیت‌های متنوع آنها می‌تواند زمینه‌ساز روابط قابل‌توجه میان شرکت‌های ایرانی و چین باشد.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه ایران در یک سال گذشته، رویکرد قوی‌تری در عرصه اقتصاد داشته است، افزود: اراده سیاسی در ایران برای توسعه روابط با کشورهای دیگر قوی است و در مورد تقویت مراودات با چین، می‌توان با اتصال میان کسب‌وکارهای دو کشور به‌خصوص در کشورهای ثالث اقدام کرد.

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در پکن نیز در همایش تجارت ایران و چین که در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به این کشور همایش ایران و چین برگزار شده است، گفت: با اجرایی شدن سند همکاری‌های ایران و چین، روابط دو کشور به سطح جدیدی ارتقا می‌یابد.

او با اشاره به اینکه ایران و چین دو اقتصاد مکمل هستند، افزود: چین در بسیاری از فناوری‌ها سرآمد جهان است و این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز توسعه جدی روابط دوجانبه باشد.

کشاورززاده همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های کلیدی اقتصادی و فرهنگی در سفر رئیس‌جمهوری به چین، اظهار کرد: نیروی جوان و تحصیل‌کرده و منابع قابل‌توجه، ایران را به محل خوبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است و در قالب این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان از این امکانات برای شکوفایی اقتصادی استفاده کرد.

او با تأکید بر آمادگی ایران برای همکاری در برنامه یک کمربند یک جاده، گفت: تقویت روابط ایران و چین به ثبات اقتصادی دو کشور منتج خواهد شد و برگزاری همایش‌ها توسط بخش خصوصی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و می‌تواند فرصت‌های موجود برای توسعه روابط را عیان کند.

ایران می‌تواند هاب تجاری و اقتصادی منطقه باشد

مهدی صفری، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز در ادامه این همایش گفت: در ۱۰ ماهه امسال، چین ۱۲ میلیارد دلار کالا از ایران کالا وارد کرده و ایران نیز ۱۲ میلیارد دلار کالا از این خریده که بیانگر توازن در تجارت دوجانبه است.

صفری افزود: برنامه یک کمربند، یک جاده می‌تواند در بخش حمل‌ونقل، انرژی و صنعت و معدن به همکاری دو کشور منتج شود و ما نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذاری چین در حوزه‌های معدن، سازه و پروژه‌های ایران هستیم

او همچنین با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، تأکید کرد: ایران می‌تواند هاب تجاری و اقتصادی منطقه باشد و از این رهگذر، مناسبات ویژه‌ای با چین داشته باشد.

در بخش دیگری از این همایش، علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، گفت: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و دو دولت‌های باید زمینه را برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم کنند.

او با تأکید بر اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، از سرمایه‌گذاری چین در ایران حمایت می‌کند، افزود: چین چهارمین سرمایه‌گذار بزرگ در ایران است و از سال‌های گذشته تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری انجام داده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، تصریح کرد: ایران در مسیر جاده قدیم ابریشم موقعیت استراتژیکی داشته و اکنون همان موقعیت را در برنامه یک کمربند یک جاده و کریدور شمال و جنوب دارد.

او همچنین با اشاره به پوشش‌های حمایتی و قانون فیپا و تضمین سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: شورای مناطق آزاد ایران با ۱۴ کشور هم‌مرز برای ایجاد منطقه آزاد مشترک مرزی رایزنی کرده و در این زمینه با پاکستان و عراق در حال مذاکره است و این اقدامات فرصت‌های جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص چین، ایجاد خواهد کرد.

به عقیده فکری، با سرمایه‌گذاری چین، زمینه انتقال فناوری به ایران نیز فراهم می‌شود و از مسیر به توسعه پایدار منجر خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش، گفت: ظرفیت جدید همکاری میان دو کشور به‌واسطه همکاری شرکت‌ها در زنجیره تأمین کالا و تولید مشترک قابل‌توجه است و می‌تواند از طریق مشارکت‌های منطقه‌ای مهم، افزایش نیز پیدا کند.

پیمان پاک، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه را یکی از راهبردهای ایران عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امکان همکاری با این کشورها در قالب مناطق آزاد و همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم می‌شود.

او تأکید کرد: ایجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسیا و همکاری با چین در این منطقه و منطقه آزاد سرخس و اروند، یکی از بهترین فرصت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و چندجانبه است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در این همایش، ضمن قدردانی از دولت، بخش خصوصی و شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین CCPIT برای کمک به ایران در دوره کرونا، گفت: قصد مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، یک اتفاق مهم محسوب می‌شود و بخش خصوصی دو کشور باید از این فرصت استفاده کنند.

حریری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد روابط تجاری ایران و چین، ناشی از همکاری شرکت‌های بزرگ دولتی و غیرخصوصی دو کشور است، تأکید کرد: توسعه روابط دو کشور، نیازمند ورود بخش‌های خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط است و تشویق و کمک به این شرکت‌ها برای تقویت همکاری‌های دوجانبه می‌تواند روند توسعه مناسبات و کیفیت و پایداری آنها را افزایش دهد.

کد خبر: ۲۰۶٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha