۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
چشم انداز نگران کننده اقتصاد جهانی در ۲۰۲۳؛ بلایی که جنگ اوکراین سر اقتصاد آورد
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم انداز نگران کننده اقتصاد جهانی در ۲۰۲۳؛ بلایی که جنگ اوکراین سر اقتصاد آورد

با توجه به اینکه جنگ در اوکراین پیامدهای قابل توجهی برای اقتصادهای در حال توسعه خواهد داشت، باید گفت پویایی اقتصاد جهانی چشم انداز نگران کننده ای را در سال ۲۰۲۳ ایجاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که بسیاری از کارشناسان امید زیادی به سال ۲۰۲۲ در جبهه اقتصادی داشتند، اما اقتصاد جهانی در سال گذشته عملکرد ضعیفی داشت. باید گفت انتظارات ناچیز از بهبود تدریجی پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر سال ۲۰۲۱ با جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از بین رفت. ضعف اقتصادی تقریباً توسط همه کشورها احساس شده است و باعث ایجاد موج‌های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی شد که تا سال ۲۰۲۳ ادامه یافت.

تورم جهانی در سال ۲۰۲۲ تقریباً به ۹ درصد رسید که نسبت به سال قبل تقریباً دو برابر شده بود. در حالی که پیش‌بینی می‌شود تورم امسال به ۶.۵ درصد کاهش یابد، چشم‌انداز هنوز عمیقاً نگران‌کننده است، به‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط که بحران جهانی و هزینه‌های زندگی را احساس می‌کنند. همچنین احتمال تسکین در آینده نزدیک وجود ندارد. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که رشد جهانی از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

در سال ۲۰۲۲، فقط کشورهای ثروتمندتر خلیج فارس در شرایط خوب باقی ماندند و با همان قیمت های بالای انرژی که برای همسایگانشان بسیار مشکل ساز بود محافظت شدند

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همه در سال ۲۰۲۲ به درجات مختلف ضربه خوردند. کندی جهانی منجر به کاهش دسترسی به تامین مالی بازار و اختلال در زنجیره تامین شد. افزایش هزینه های انرژی به این معنی بود که قیمت غذا یا در واقع هر چیزی که نیاز به حمل و نقل داشته باشد، افزایش یافت و تورم و افزایش هزینه های زندگی ناشی از آن زندگی را برای اکثر ساکنان منطقه سخت کرده است.

فقط کشورهای ثروتمندتر خلیج فارس تا حد زیادی در پناه خود باقی ماندند و با همان قیمت های بالای انرژی که برای همسایگانشان بسیار مشکل ساز بود محافظت شدند - نه اینکه آنها مصون بودند. واقعیت های جهانی، همراه با واقعیت حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، به این معنی است که کشورهای خلیج فارس باید به طور قابل توجهی در مورد پول خود محتاطانه‌تر عمل کنند. نکته ای که محمد الجدان وزیر دارایی عربستان در اظهارات خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در اواسط ژانویه ۲۰۲۳ بر آن تاکید کرد.

یکی از بارزترین نمونه های این سیاست جدید را می توان در مصر، پرجمعیت ترین کشور منطقه مشاهده کرد. مصر که مدتها یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک و سرمایه گذاری خلیج فارس بود، به تازگی توانسته بود در برابر پیامدهای اقتصادی این بیماری همه گیر مقاومت کند و تنها کشوری بود که در منطقه رشد مثبت خود را در سال ۲۰۲۰ حفظ کرد.

اما در سال گذشته پول داغ که همیشه در مواقع بحران از اقتصادهای در حال توسعه به سمت اقتصادهای توسعه یافته فرار می کند، به طور قابل پیش بینی از کشور فرار کرد و ذخایر ارزی مصر را کاهش داد. این ذخایر قبلاً به دلیل افزایش هزینه های واردات مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین و پروژه های بزرگ گران قیمت این کشور تضعیف شده بود.

پس از ماه‌ها مذاکره، صندوق بین‌المللی پول با وامی که چهارمین وام مصر در شش سال گذشته بود، موافقت کرد. این شرایط شامل شناورسازی (و در نتیجه کاهش ارزش) پوند مصر بود که با دلار آمریکا مرتبط است. کاهش ارزش در نتیجه فشار زیادی بر اقتصاد و شهروندان مصری وارد کرده است و احتمالاً نشان دهنده مهم ترین چالش دولت در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

دولت تلاش کرده است تا بحران را دور بزند و بسیاری از اقداماتش منعکس کننده روندهای فعلی جهانی است. در راستای آنچه صندوق بین المللی پول آن را «سیاست پولی هماهنگ فزاینده در سراسر جهان» می نامد، بانک مرکزی مصرنرخ بهره را افزایش داده است. مصر اما به تامین مالی خارجی نیاز دارد و کشورهای خلیج که قبلا آماده کمک بودند، سیاست های خود را تغییر داده اند. مصر اکنون باید به سرمایه گذاری خود رسیدگی کند.

تغییر اتحادهای جهانی و اولویت های ژئواستراتژیک، پویایی که در سال ۲۰۲۳ منجر به شکل گیری وضعیت اقتصاد جهانی خواهد شد

این تغییر منعکس کننده تغییر اتحادهای جهانی و اولویت های ژئواستراتژیک است، پویایی که در سال ۲۰۲۳ منجر به شکل گیری وضعیت منطقه خواهد شد. حتی ابرقدرت های سابق دیگر نباید چنین روابطی را بدیهی بدانند. جنگ در اوکراین همچنین پیامدهای قابل توجهی اگر غیر مستقیم، برای اقتصادهای در حال توسعه خواهد داشت.

به گفته موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، یک موسسه تحقیقاتی آلمانی، تخمین میزان کمک های غرب به اوکراین می تواند بسیار دشوار باشد. ایالات متحده به تنهایی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. ارقام اتحادیه اروپا مشابه است. واضح است که نمی توان گفت که آیا این پول در ابتدا برای دریافت کنندگان دیگر اختصاص داده شده است یا خیر، اما منصفانه است که فرض کنیم حداقل بخشی از آن باید تغییر مسیر داده شود.

با توجه به این واقعیت که اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به استثنای کشورهای خلیج فارس دارای اقتصاد کشاورزی هستند، تغییرات آب و هوایی تهدیدی فوری برای امنیت و ثبات منطقه ای و جهنی است

کشورهای در حال توسعه که بسیاری از آنها متکی به کمک ها و منابع مالی غرب هستند، تقریباً به طور مستقیم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. به این واقعیت اضافه کنید که سیاست پولی جهانی شاهد افزایش نرخ بهره و کاهش تامین مالی بازار بوده است و تصویر اقتصادی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۳ به طور فزاینده ای تیره به نظر می رسد.

با این حال، ناظران ۲۰۲۳ باید با چیزی فراتر از تغییرات سیاست پولی و تغییر اتحادهای ژئواستراتژیک مقابله کنند. تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان ویرانی ایجاد کرد و احتمالاً امسال نیز این کار را انجام خواهد داد.

سال گذشته، سیل فاجعه‌بار بیش از ۴۰ میلیارد دلار به پاکستان خسارت وارد کرد، اروپا به میزان ۱۰ میلیارد دلار ار بلایای طبیعی متضرر شد و طوفان‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای ایالات متحده آمریکا هزینه داشت.

کشورهای کم درآمد، که اغلب نه پول دارند و نه زیرساختی برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی که خودشان باعث آن نشده اند، به شدت آسیب خواهند دید. در حالی که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ در شرم الشیخ مصر، منجر به معامله تاریخی ای در مورد صندوق خسارات برای کشورهای آسیب پذیر شد، در مورد انتشار گازهای گلخانه ای کاری انجام نشد.

با توجه به این واقعیت که اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به استثنای کشورهای خلیج فارس دارای اقتصاد کشاورزی هستند، تغییرات آب و هوایی تهدیدی فوری برای امنیت و ثبات منطقه ای و جهنی است.

کد خبر: ۲۰۶٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha