۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
صنعت کفش برند صنایع تبریز/ فعالیت ۴ هزار و ۵۸۰ واحد تولیدی
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت کفش برند صنایع تبریز/ فعالیت ۴ هزار و ۵۸۰ واحد تولیدی

تبریز- کفش چرم، رد پایی کهن در بازار سرپوشیده بزرگ تبریز بر جای گذاشته و در زمره یکی از صنعت‌های برند به شمار می‌رود.

بازار، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی؛ یک حجره نقلی در بازار بزرگ تبریز، همین توصیف برایش کافی است که چرتکه‌ای روی میز وجود دارد تا اصالت این حجره را به رخ بکشد و یادی از گذشته‌ها را در ذهن همه تداعی کند.

۳۳ سالی می‌شود که این حجره در بازار سرپوشیده تبریز وجود دارد، حجره‌ای که تنوعی از کفش‌های چرم دست دوز مردانه در آن به چشم می‌خورد. حاج حسن، مویی در این حرفه سپید کرده و برایم از روزهایی می‌گوید که از سن ۱۵ سالگی، همراه با برادر خود، به خوبی یاد گرفته چگونه تکه‌های چرم طبیعی را در دستان خود به یک کفش تبدیل کند.

گفت و گویم با حاج حسن از اینجا آغاز شد که از روزهایی گفت که از تولید کنندگی کفش چرم به اینجا رسیده است و برای خود حجره‌ای از دیرباز، دست و پا کرده است.

حاج حسن نگاهی به اطراف می‌کند و می‌گوید : کفش چرم را در این بازار دوخته‌ام و پیشکسوتان این صنعت عمرشان را به شما داده‌اند و حال نسل جدیدی آمده‌اند؛ اکنون نیز شاگردان در این حرفه، کفش چرم را دوخته و به حجره‌ها می‌آورند.

بازار کفش تبریز حال خوبی ندارد

کفشی را در دست خود می‌گیرد و با چند ضربه انگشت بر زیره کفش، می‌گوید : ما صنعت‌کاری هستیم که در حرفه خود مهارت کافی داریم و چنین کفش با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنیم اما بازار حال خوبی ندارد یعنی مصرف‌کننده‌ای در این صنعت وجود نداشته و مردم قدرت خرید ندارند. صبح حجره خود را باز می‌کنیم و بدون فروش حتی یک جفت کفش، به خانه برمی‌گردیم.

او ادامه می دهد: ما صاحبان صنعتی هستیم که نباید اجازه دهند این صنعت فلج شود، قیمت‌ها افزایش یافته و حتی در تهیه چرم نیز با مشکل روبرو شده‌ایم که تنها درخواستی که دارم این است که باید به افزایش قیمت‌ها رسیدگی شود.

با گشتی در حجره‌های کفش چرم در بازار مسقف تبریز، قطعاً مشتریانی نیز به چشم می‌خورند اما خریداران کمی قادر هستند تا کفش چرم تبریز را خریداری کنند.

اسماعیلی یکی از مشتریان کفش چرم در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید : صنعت کفش چرم تبریز یکی از هنرهایی است که از دیرباز، نام و آوازه آن را شنیده‌ام اما اکنون با افزایش قیمت تمامی کالاها، در پای کمتر کسی می‌توان کفش چرم را دید.

او ادامه می‌دهد : با تورم موجود و نبود ثبات قیمت در بازار، مردم به سختی امرار معاش می‌کنند و در تأمین کالاهای اساسی از جمله کفش با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند.

او در پایان بیان می‌کند : برای اینکه سر و سامانی در صنعت کفش چرم تبریز رخ دهد باید مسئولان ذی ربط، نظارتی بر این صنعت کهن داشته باشند تا بار دیگر رونق در خرید و فروش کفش چرم در بازار تبریز صورت بگیرد.

تولید ۹۵ درصدی کفش چرم در تبریز

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید : ۹۵ درصد کفش‌های تمام چرم کشور در تبریز تولید شده و بیش از ۶۰ درصد تولید کفش کشور نیز در تبریز صورت می‌گیرد.

علیرضا جباریان فام به فعالیت ۴ هزار و ۵۸۰ واحد تولیدی در صنعت کفش تبریز اشاره کرده و ادامه می‌دهد : سال گذشته، کفش دست دوز چرم تبریز، ثبت ملی شده است که اکنون نیز تلاش داریم تا این صنعت، ثبت جهانی شده که البته در این راستا باید مسئولان ملی از ما حمایت کنند.

فعالیت ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در تبریز

جباریان ضمن اشاره بر اینکه ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در تبریز در صنعت کفش فعالیت می‌کنند به خبرنگار تحلیل بازار می‌گوید: بیش از ۱۱۰ هزار نفر دیگر نیز در این شهر، در این حرفه فعالیت دارند.

وی بیان می‌کند : حدود ۶۰۰ نفر در کلانشهر تبریز، در این حرفه فعالیت دارند که متأسفانه اکنون به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در پایان اضافه می‌کند : برای اینکه شاهد رونق بیشتر و توسعه صنعت کفش تبریز باشیم باید مسئولان کشوری و استانی حمایت کنند.

صنعت کفش چرم تبریز، صنعتی است که می‌تواند چرخ زندگی بسیاری را بچرخاند و گذشته از آن حرفه‌ای است که به خودی خود می‌تواند در ارز آوری مؤثر واقع گردد اما مشکلات موجود در صنعت‌هایی که به عنوان یک برند شناخته می‌شوند، سد راه شده و مشکلات ریز و درشتی را به وجود می‌آورند، حال باید گفت حمایت از رونق تولید باید دردی از این صنعت برند تبریز درمان کند و مسئولان ذی ربط نیز ارج و قرب بیشتری به چنین صنعت‌های برند قائل شوند.

کد خبر: ۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha