۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
انتخاب فامنین به عنوان پایلوت کشوری اجرای الگوی کشت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

انتخاب فامنین به عنوان پایلوت کشوری اجرای الگوی کشت

همدان - خزایی، مدیر جهاد کشاورزی فامنین بااشاره به انتخاب فامنین به عنوان پایلوت کشوری اجرای الگوی کشت گفت: برنامه ابلاغی الگوی کشت برای ۵۶ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان تدوین شده است.

منصور خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رونمایی از عملیات اجرایی الگوی کشت در شهرستان فامنین در ابتدای بهمن ماه سال جاری این طرح را مبتنی بر حفظ منابع آب و خاک اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری این شهرستان پایلوت اجرای الگوی کشت کشوری بوده و در این طرح به دنبال افزایش بهره وری هستیم از ذخایر ارزشمند آب و خاک بهره برداری وحفاظت بهتری داشته باشیم.

وی بابیان اینکه برنامه عملیاتی اجرای الگوی کشت شهرستان فامنین تدوین و تا سطح کارشناسان برش و اعلام شده است، گفت: طبق برنامه ابلاغی کشاورزان باید طبق این الگو محصولات خود را کشت کنند.

خزایی بابیان اینکه برنامه ابلاغی الگوی کشت برای ۵۶ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان تدوین شده است، گفت: ۱۲ هزار هکتاراز این سطح مربوط به کشت محصولات آبی و ۴۴ هزار و ۱۶۳هکتار مربوط به کشت محصولات زراعی دیم است که با توجه به برآورد پیش بینی شده انتظار تولید ۱۴۷ هزار و ۹ تن محصول خواهیم داشت.

مدیریت انرژی، توجه به قیمت تمام شده تولید محصول در مناطق مختلف، تولید قراردادی با ضمانت خرید و از همه مهم تر، مدیریت تخصیص منابع از الزامات اجرای الگوی کشت است

وی با تاکید بر اینکه باید برای اجرای موفقیت آمیز این طرح توسط کشاورزان همه ارگان ها و دستگاه های مرتبط همکاری و هماهنگی لازم را به عمل آورند و مشوق های لازم بخوبی در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود: مدیریت انرژی، توجه به قیمت تمام شده تولید محصول در مناطق مختلف، تولید قراردادی با ضمانت خرید و از همه مهم تر، مدیریت تخصیص منابع از الزامات اجرای الگوی کشت است.

خزایی افزود: توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر و توجه به اقلیم و سابقه کشت هر محصول در منطقه از مواردی که می‌تواند ما را به سمت ارتقا بهره وری سوق دهد.

وی افزود: در اجرای الگوی کشت سطح اراضی کم نمی شود بلکه نوع کشت تغییر می کند و به جای محصولات پر آب بری نظیر چغندر قند و سیب زمینی محصولات دیگری نظیر غلات، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین شده و کشاورزان باید ترغیب شوند که ضمن افزایش بهره وری میزام مصرف آب را کاهش دهند.

کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود
خزایی همچنین یادآور شد: در اجرای طرح الگوی کشت شهرستان فامنین کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود و کشاورزانی مشمول حمایت های دولتی خواهند بود که الگوی کشت را اجرا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح الگوی کشت شاهد افزایش درآمد کشاورزان و افزایش بهره وری در تولید محصولات باشیم و اجرای الگوی کشت ظرفیت هایی از امنیت غذایی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر: ۲۰۵٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha