۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
ایران و غرب در شرایط کنونی به یکدیگر امتیاز نخواهند داد| احیای برجام دشوار شده است
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

ایران و غرب در شرایط کنونی به یکدیگر امتیاز نخواهند داد| احیای برجام دشوار شده است

«رابرت اسمیت» معتقد است که احیای برجام سخت شده است و با توجه به تحولات اخیر میان جمهوری اسلامی و غرب شروع مذاکرات به آسانی نخواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی اخیرا گفته است ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار دارد و اورانیوم غنی‌شده تا بالای ۹۰ درصد قابلیت تسلیحاتی شدن دارد.

گروسی بار دیگر، با تکرار اظهارات دیروز خود گفت قصد دارد برای «یک گفت‌وگوی سیاسی که بسیار مورد نیاز است» در ماه فوریه به تهران سفر خواهد کرد. او گفت برجام در «وضعیت بسیار بدی قرار دارد.»

مدیر کل آژانس اتمی برجام را «پوسته‌ای توخالی» توصیف کرد و گفت که هیچ فعالیت دیپلماتیک برای احیای این توافق در جریان نیست.

او گفت: «هیچ‌کس مرگ این توافق را اعلام نکرده اما تعهدی هم [برای پیگیری مذاکرات] در جریان نیست... و تمامی محدودیت‌های موجود در برجام چندین بار نقض شده‌اند.»

در همین راستا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد اینکه شرایط حول معامله هسته ای به شکل می باشد، در مورد روحیه اعضا مذاکرات برجام، گفت: اعضای غربی مذاکرات وین اراده سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات را ندارند، برعکس ایران این اراده سیاسی را دارد.

اولیانوف در خصوص وضعیت کنونی برجام اذعان کرد: «متاسفانه شرایط کنونی حول برجام را می توان به بن بست خورده توصیف کرد. از ابتدای سپتامبر مذاکرات دیپلماتیک کمابیش جدی وجود نداشته است. با این وجود، تایید اینکه برجام مرده است، به قطع زودتر از موعد می باشد. شانس برای احیای برجام وجود دارد. برای این امر تصمیم سیاسی تمامی اعضای روند وین برای بازگشت به میز مذاکرات لازم است تا مذاکرات تا روند را به نقطه معقول برسانیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. ارزیابی شما از این سفر و با توجه به سفر قبلی یک مقام از آژانس، آیا سفر گروسی به معنای پیشروی در خصوص مسائل پادمانی باقی مانده است؟

سفر «رافائل گروسی» به ایران بیشتر جهت کاهش تنش ها و روشن شدن برخی مسائل پادمانی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد. با توجه به اختلافات و تاثیرات منفی فضای بین المللی و داخلی بر مذاکرات هسته ای ایران در طی چند ماه اخیر، پیشروی در خصوص مسائل پادمانی سخت خواهد بود.

*گروسی گفته است در این سفر شاید برای گفت‌وگو در خصوص گفت‌وگوهای سیاسی‌ای که بسیار ضروری هستند، اقدام کند و در عین حال اعلام کرده برجام علیرغم اینکه تنها پوسته اش باقی مانده ولی هنوز نمرده است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

درست است که نهاد یا کشوری اعلام نکرده برجام مرده اما برجام واقعا از بین رفته است و احیای آن دشوار شده است زیرا اکثر مفاد آن توسط طرفین زیر پا گذاشته و هیچ یک از طرفین به آن اعتنا نمی کنند.

*اگر نتیجه سفر گروسی مثبت باشد به نظر می رسد گشایشی نیز در مذاکرات احیای برجام صورت بگیرد و ممکن است شاهد شروع مذاکرات باشیم. آیا با این موضوع، موافق هستید؟

نه من با این موضوع مخالفم. احیای برجام دشوار شده است و با توجه به تحولات اخیر میان جمهوری اسلامی و غرب شروع مذاکرات به آسانی نخواهد بود. هر چند ما امیدواریم مسائل میان ایران و غرب در مورد انرژی هسته ای حل شود، طرفین به راحتی به یکدیگر امتیاز نخواهند داد.

*گروسی اعلام کرده که ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرده است ولی هیچ سلاح هسته ای نساخته است. این اظهارات در حالی است که ایران عضو NPT است و آژانس نیز تا زمانی می تواند به نیات دیگر کشورها شک کند که دلایلی محکمی داشته باشد. به نظر می رسد اظهارات گروسی با اهداف سیاسی صورت می گیرد. نظر شما چیست؟

اینکه اظهارات رئیس آژانس انرژی هسته ای با اهداف سیاسی صورت می گیرد پدیده جدیدی نیست و در رابطه با پرونده هسته ای ایران بارها شاهد آن بوده ایم.

رابرت مالی» در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا دولت «جو بایدن» مشکلی با افزایش صادرات نفت ایران به چین ندارد گفت: «ما هیچکدام از تحریم‌هایمان به ویژه تحریم‌های مربوط به خرید نفت را علیه ایران کاهش نداده‌ایم و ایالات متحده فشار را بر چین برای توقف خرید نفت از ایران افزایش خواهد داد. این اظهارات متعاقب افزایش صادرات نفت ایران به چین بوده است. همانگونه که مالی نیز می گوید آمریکا هیچ تحریمی را کاهش نداده است لذا چگونه می تواند صادرات نفت ایران به چین را کاهش دهد؟

مقامات ایالات متحده امریکا بارها در مورد خرید نفت ایران توسط چین با مقامات این کشور صحبت کرده است و اکنون خواهان اعمال تحریم و محدودیت های اقتصادی بر چین بوده تا خلاف جهت واشنگتن اقدامی صورت نگیرد.

اکنون فضای بین المللی و منطقه ای به سود ایران نیست و با توجه به سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و برقراری روابط اقتصادی قوی تر با کشورهای حوزه خلیج فارس، ممکن است چین تحت تاثیر قرار گرفته و نفت کمتری از ایران وارد کند.

کد خبر: ۲۰۵٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha