۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
طرح زهکشی اراضی در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان اجرا می شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان:

طرح زهکشی اراضی در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان اجرا می شود

گرگان- برزعلی، رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: طرح زهکشی اراضی در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اجرا می شود.

محمد بزرعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شور و کم بازده استان طرح زهکشی اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: شوری و مانده آبی اراضی کشاورزی دوعامل اصلی کاهش برداشت تناژ محصول هستند که رفع این دو معضل با اجرای طرح زهکشی در مزارع کشاورزی امکان پذیر است.

به گفته وی، از سال ۹۶ عملیات اجرای طرح زهکشی در ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان آغاز شد که با این اقدام ظرف مدت پنج سال ۵۰ درصد شوری اراضی کاهش پیدا کرده است.

برزعلی با بیان اینکه راه حل رهایی اراضی کم بازده و شور اجرای طرح زهکشی است، یادآورشد: با زهکشی اراضی کشاورزی آب مازاد از زمین خارج می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با زهکشی در اراضی گرفتار در ماند آبی، میزان تولید از دو تن در هکتار به پنج تن در هکتار افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح زهکشی از طرح های عمرانی اقتصادی زودبازده محسوب می شود، اضافه کرد: حداکثر بعد از دو سال از اجرای طرح زهکشی تمام هزینه ها از طریق افزایش تولیدات باز می‌گردد و با تکمیل طرح زهکشی اراضی کشاورزی، تولید در استان ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان، عملیات زهکشی برای کشاورزان به طور کامل رایگان بوده و زهکشی تاکنون در استان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

برزعلی با اشاره به اینکه با تکمیل زهکشی در استان سالانه ۲۲۰ میلیون متر مکعب زه آب جمع آوری می شود، گفت: از دیگر مزایای زهکشی اراضی کشاورزی کنترل و بازچرخانی آب های حاصل از زهکشی برای آبیاری مکانیزه و هدایت آن به سوی تالاب های طبیعی استان است.

کد خبر: ۲۰۵٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha