۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیر پای نظام بانکی را هم خالی می‌کند
کارشناس بازار سرمایه:

قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیر پای نظام بانکی را هم خالی می‌کند

قیمت‌گذاری خودرو باید به شکلی باشد که شرکت‌های خودروساز با زیان مواجه نشوند، زیرا زیان آن‌ها به واسطه اخذ وام‌های چند هزار میلیاردی، ترازنامه بانک‌ها و کل نظام تامین مالی را با چالش مواجه می‌سازد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حسین درودیان، اقتصاددان در رابطه با تاثیر دخالت‌های شورای رقابت درخصوص عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا، اظهار کرد: یکی از مجموع دلایلی که در این مدت عرضه خودرو در بورس کالا را با چالش مواجه ساخت تعدد بازیگران و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه بود، به طور مثال شورای رقابت با وجود آنکه یک نهاد مستقل از بدنه دولت به حساب می‌آید اما می‌تواند تصمیمات واحد دولت مبتنی بر عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کند.

او افزود: قیمت‌گذاری خودرو باید به شکلی باشد که شرکت‌های خودروساز با زیان مواجه نشوند، زیرا زیان آن‌ها نه تنها موجب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی نمی‌شود بلکه به واسطه اخذ وام‌های چند هزار میلیاردی به منظور جبران زیان و عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی، ترازنامه بانک‌ها و کل نظام تامین مالی را با چالش مواجه می‌سازد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بورس کالا به سبب داشتن مکانیزم‌هایی از جمله رفع موانع قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند افزون بر کاهش زیاندهی خودروسازان، صورت مالی آنها را نیز شفاف سازد.

درودیان گفت: مکانیزم بورس کالا برخلاف بازار آزاد به نحوی طراحی شده تا مصرف‌کننده نهایی براساس رقابت و پایین‌تر از قیمت بازار خودرو را تهیه کند.

او افزود: عرضه خودرو در بورس کالا تنها در شرایطی می‌توانست سود نامتعارف برای خودروسازان به دنبال داشته باشد که با افزایش تعداد خودروهای عرضه شده، سهمیه‌ای برای حمایت‌های اجتماعی یعنی تخصیص خودرو به متقاضیان خاصِ مورد نظر طرح‌های حمایتی صورت نمی‌گرفت.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یک راهکار بلندمدت نیست، اما در حال حاضر می‌تواند ضمن ایجاد رقابت و کنترل قیمت خودرو موجب سودسازی شرکت‌های خودروساز شود

کد خبر: ۲۰۵٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha