۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
آغاز حمل و نقل کانتینری در دریای خزر| رکوردشکنی حمل بار در تاریخ فعالیت کشتیرانی

آغاز حمل و نقل کانتینری در دریای خزر| رکوردشکنی حمل بار در تاریخ فعالیت کشتیرانی

در آستانه ۴۴ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، برای نخستین بار در تاریخ حمل و نقل دریایی در دریای خزر، حمل و نقل کانتینری از سوی گروه کشتیرانی آغاز شده و در حال گسترش روزافزون است.

به گزارش بازار به نقل از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این گروه کشتیرانی اعلام شد.

بر این اساس، ظرفیت این ناوگان طی ۴۴ سال اخیر از ۵۲۵ هزارتن به پنج میلیون تن افزایش یافته است که نشان از ۱۰ برابر شدن این ظرفیت است.

همچنین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۳۸ فروند انواع شناور در مالکیت خود دارد که در نوع خود در جهان کم نظیر است و آن را به بزرگ‌ترین ناوگان خاورمیانه تبدیل نموده است چه آنکه بیشتر کشتیرانی‌های مشابه از شناورهای استیجاری استفاده می‌کنند.

با ورود کشتی‌های نسل جدید و مگاسایز در اواخر دهه ۱۳۹۰ ظرفیت کانتینری این ناوگان به رقم قابل توجه ۱۵۷ هزار TEU کانتینر افزایش یافته است که این ظرفیت رتبه چهاردهمین کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان را برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده است.

این ناوگان بزرگ تحت هدایت کارکنان ۱۰۰در صد ایرانی است که عمدتاً در مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مراحل آموزشی خود را گذرانده‌اند؛ در حالی‌که در اوایل انقلاب بخش بزرگی از دریانوردان این گروه را نیروهای خارجی تشکیل می‌دادند.

بر اساس اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی، ناوگان این گروه در منطقه راهبردی دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان منطقه فعالیت دارد و به تازگی نیز ظرفیت آن از ۹۵ هزار تن به ۱۳۰ هزار تن افزایش یافته، برای نخستین بار در تاریخ حمل و نقل دریایی در دریای خزر حمل و نقل کانتینری از سوی گروه کشتیرانی آغاز گردیده و در حال گسترش روزافزون است.

همچنین، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انجام سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر راهبری این بندر را در اختیار گرفته که در نوع خود رخدادی کم‌نظیر در قبل و بعد از انقلاب است.

طبق اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی، این گروه در راستای توسعه و نوسازی ناوگان خود طی یک‌سال اخیر سفارش ساخت و خرید ۱۲ فروند انواع شناور جنرال کارگو، رو_ رو و لندیگ کرافت را با همکاری تولیدکنندگان داخلی به ثبت رسانده است تا کماکان به عنوان یکی از بزگ‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان، تحت پرچم مقدس ایران در حال خدمت باشد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سال جاری نقشی راهبردی در احیاء کریدور شمال-جنوب بر عهده گرفته است؛ همچنین در برنامه توسعه‌های سواحل مکران با فعال‌سازی بندر چابهار و راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی از چین و هند به چابهار به عنوان یکی از ارکان توسعه این سواحل که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری است،دست به اقدام زده است.

در همین راستا و در جهت تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی، گروه کشتیرانی ۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری را به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده که بخشی از آن‌ها هم اکنون در ناوگان ریلی متعلق به این گروه فعال شده‌اند؛ این در حالی است که گروه کشتیرانی مالکیت بیش از ۱۲۰۰ دستگاه واگن فعال را نیز در اختیار دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این گروه طی سال گذشته بیش از ۳۸۰ میلیون دلار از مایحتاج ناوگان خود را از تولیدات داخلی تأمین کرده است که رقمی بسیار قابل توجه بوده و به بخش‌های اقتصادی مربوطه رونقی مجدد بخشیده است و به نظر می‌رسد در پایان سال جاری نیز این رقم نسبت به سال قبل به رکوردی تازه برسد.

همچنین در راستای توسعه همکاری‌ها با تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری حداکثری از خروج ارز، همه تعمیرات شناورهای قابل تعمیر در داخل با تکیه بر توان داخلی صورت می‌گیرد، انجام تعمیرات کانتینر و واگن‌های متعلق به ناوگان نیز با تکیه بر توان تولید داخلی انجام می‌شود، در حالی که به علت ماهیت بین‌المللی صنعت کشتیرانی، تکیه کامل بر تولید داخلی برای یک شرکت کشتیرانی در جهان کم‌نظیر است.

با الزام استفاده از سوخت کم‌سولفور توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO) از سال ۲۰۲۲، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از تولید سوخت کم سولفور با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، بیش از ۹۰ درصد نیاز ناوگان به این سوخت را از مبادی داخلی تأمین می‌کند، همچنین با سرمایه‌گذاری در پروژه سوخت رسانی در بندر سلخ جزیره قشم، گامی مهم در ورود کشور به صنعت بانکرینگ برداشته است.

جالب توجه است که همه این دستاوردها تحت تحریم‌های ظالمانه دشمنان انقلاب به دست آمده است، گفتنی است در همین رابطه، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ با حمل ۲۷ میلیون تن کالا رکورد حمل بار در تاریخ فعالیت خود را شکست.

بر اساس اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی، مجموعه این دستاوردها سبب شده است تا این شرکت در سال جاری عنوان برترین شرکت حمل و نقلی کشور و رتبه بیست و پنجمین شرکت بزرگ ایران را در میان ۱۰۰ شرکت برتر به خود اختصاص دهد.

گروه کشتیرانی طی ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیون دلار بدهی ارزی معوقه خود را نیز به سیستم بانکی کشور بازپرداخت کرده و موفق شده است سرمایه خود را طی ۹ مرحله از رقم ۱.۳ میلیارد ریال به مبلغ ۲۱۵۶۰ میلیارد ریال برساند، این در حالی است که سهامداران این شرکت از سه سهامدار به بیش از ۱۶۴ هزار سهامدار رسیده است.

روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان اطلاعیه خود آورده است، با هدف خنثی سازی تحریم‌ها، مقاوم سازی سیستم‌های ناوبری و عملیات در مقابل حملات سایبری با موفقیت انجام شده همچنین بیمه‌های مرتبط با کشتی‌ها از شرکت‌های بیمه خارجی به شرکت‌های داخلی انتقال یافته است.

کد خبر: ۲۰۵٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha