۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
سهم ایران از بازار شیلات جهان

سهم ایران از بازار شیلات جهان

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور گفت: ایران در تولید محصولات آبزی جایگاه ۲۳ جهان را دارد و سهمش در بازار جهانی ۰.۵ درصد است.

به گزارش بازار، محمود معلم، عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور گفت: با وجود ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد همچنان در برخی بخش‌ها وابستگی‌ها زیاد است. چالش عدم استفاده از این ظرفیت‌ها بوده که باید با مدیریت به حداقل برسد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مناسب کشور در حوزه شیلات است. سواحل جنوبی ایران ۴ هزار و ۵۰۰ کیلو متر است که اگر ۲۰۰ هزار کیلو متر سواحل شمالی کشور را به این آمار اضافه کنیم کل مساحت سواحل کشور ۶ هزار و ۵۰۰ کیلو متر می‌شود؛ اما سهم ایران در بازار جهانی شیلات ۰.۵ درصد است.

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور با اشاره به کل محصولات آبزی دنیا عنوان کرد: در جهان ۲۱۲ میلیون تن محصولات شیلات است که از این عدد ۵۵ درصد مربوط به تولیدات آبزی پروری بوده و ۴۵ درصد مربوط به بخش صید و صیادی است.

معلم با بیان اینکه چرا با این حجم سواحل دریایی ایران باید سهمی بسیار ناچیز در بازار شیلات جهان داشته باشد، ادامه داد: ایران در تولید محصولات آبزی جایگاه ۲۳ جهان را دارد و عمده تولیدات جهان یعنی ۷۳ درصد حجم در این حوزه مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله چین، اندونزی و هند است.

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور درباره سهم ایران در این آمار تولیدی اظهار کرد: پیش از انقلاب تولید محصولات شیلات ایران حدود ۴۰۰ هزار تن بوده که این عدد با رشدی که پس از انقلاب داشته در حال حاضر به سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است. ۶۵ درصد این آمار مربوط به حوزه صید و صیادی و ۳۵ درصد در بخش آبزی پروری است.

کد خبر: ۲۰۵٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha