۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
بازار داخل کشش محصول شیمیایی باکیفیت را ندارد| قابلیت صادرات داریم؛ قوانین دقیقه نودی ناکامی می آورد
فعال بخش سم و کودهای کشاورزی در گفتگو با بازار:

بازار داخل کشش محصول شیمیایی باکیفیت را ندارد| قابلیت صادرات داریم؛ قوانین دقیقه نودی ناکامی می آورد

موسوی فعال بخش سم و کود می گوید: تولیدکننده های این حوزه توان تولید با کیفیت بین المللی را دارند اما غالبا قوانینی که لحظه آخر تحمیل می شود باعث می شود نتوانند تعهدات صادراتی خود را انجام دهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بخش کشاورزی اصولا برای تداوم تولید نیاز به یکسری نهاده های خاص از جمله سم و کود و بذر دارد بخش قابل توجهی از این کالاها از دیگر بازارها تامین می شود که هزینه های تولید به واسطه این واردات بالا می رود. با این وجود طی سالهای اخیر برخی تولید کننده های توانسته اند با بهره گرفتن از دانش روز خود تولید کننده این محصولات باشند و بخشی از نیاز بازار را تامین کنند اگرچه کشاورز ایرانی هنوز هم محصولات خارجی را به داخلی ها ترجیح می دهد.

با این وجود با توجه به افزایش نرخ ارز و گران شدن محصولات وارداتی به نظر می رسد کشاورزان به ناچار به سمت محصولات داخلی روی آورده اند و باید امیدوار بود که تولید کننده ها نیز از این فرصت استفاده کرده و کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند.

تولید کننده های سموم و کودهای کشاورزی توان تولید محصولاتی در سطح بین المللی را دارند اما از نظر قیمتی بازار کشش ندارد

در این میان برخی تولید کننده ها نیز معتقدند اگر کیفیت محصولات داخلی آنچنان که انتظار می رود بالا نیست به دلیل کشش نداشتن بازار است؛ به این معنا که ما در داخل توان تولید محصول با کیفیت های بین المللی را دارا هستیم اما از نظر قیمتی بازار کشش ندارد لذا تولیداتی متناسب با توان خرید کشاورزان ترجیحا تولید می کنند.

معصومه موسوی یکی از فعالان بخش سم و کود و کشور است که می گوید: مجموعه ما با توجه به دانش و پتانسیلی که دارد می تواند محصولات باکیفیت تر از تولیدات فعلی داشته باشیم اما از نظر قیمت نهایی بازار کشش پذیرش ندارد.

او می گوید: در واقع از نظر دانش تکنیکالی و فرمول بندی ما قابلیت تولید محصولات بهتر را داریم اما آیا بازار کشش قیمتی دارد؟ آیا ابزار آلات و ماشین آلاتی که برای بسته بندی باید استفاده کنیم در حد عالی انجام می شود؟ آن هم وقتی محصول وارداتی را در نظر می گیریم که با کیفیت بسته بندی ماشین آلات اروپایی وارد ایران می شود. قطعا همیشه چنین شرایطی فراهم نیست.

بر بازار کود و سموم نظارتی صحیحی وجود ندارد

موسوی تاکید کرد: ما به عنوان تولید کننده در بحث تامین مواد اولیه مشکل داریم و باید بپذیریم که شرکت هایی هم که کار بسته بندی و تولید بطری های مخصوص محصولات ما را انجام می دهد هم دغدغه دارند که کار خود را با مواد اولیه با کیفیت انجام بدهند. اما سوال اینجا است که مگر چند شرکت در ایران داریم که کیفیت مواد اولیه بسته بندی در سطح عالی باشد که همیشه مورد پست شرکتهای تولیدی کننده باشد؟

این فعال بخش سم و کود خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما تولید کننده انواع کودهای آلی، شیمایی، بیولوژیک هستیم که در رده های مختلفی مثل گرانول های جامد، مایع و پودری کار تولید را انجام می دهیم و در زمینه های مختلف سعی بر تهیه کالاهای باکیفیت و خدمات پس از فروش و حتی ارائه دانش کشاورزی به افرادی که به ما مراجعه می کنند، داریم. اما آنچه در مسیر تولید پیش روی ما است بسیار سخت و چالش زا است.

این تولید کننده در خصوص وضعیت کلی تولید سموم و کودهای کشاورزی در کشور گفت: تولید ادامه دارد اما مساله اینجا است که در این حوزه ما نیز مانند دیگر اصناف با دغدغه های بی شماری درگیر هستیم. شاید در این بخش بتوان گفت عدم نظارت صحیح از سوی سازمانهای مربوطه و توزیع محصولات جعلی به نام محصولات نامی خارجی از اصلی ترین مسائل باشد.

او ادامه داد: با این وجود باید توجه داشت که حوزه سم و کود کشاورزی به عنوان مثال مانند صنعت ساختمانی نیست که یک پیمانکار بی دانش ساختمان سازی کند و بگوید قرار نیست خانواده من داخل این ساختمان غیراستاندارد زندگی کند پس مهم نیست چه ساختمانی با چه کیفیتی عرضه کنم. بلکه سم و کود در کود سر سفره همه مردم حتی دستگاه ها و ارگان هایی که از نظارت صحیح بر بازار غافل هستند هم می رود و دامنگیر همه می شود.

قوانین دقیقه نودی دست و پای صادر کننده ها را بسته است

یکی دیگر از دغدغه های تولید کننده حوزه سم و کود به مقوله صادرات محصولات برمی گردد و این فعال بخش در خصوص مباحث صادراتی محصولات خود می گوید: تولید کننده های کشور پتانسیل صادرات را دارند و اگر راه را باز کنند از خیلی جهات قابلیت صادرات را داریم و حتی در قدم اول بازارهای خاورمیانه را می توانیم پوشش دهیم.

موسوی در خصوص موانع صادراتی پیش رو نیز اظهار داشت: به طور کلی صادرات محصولات کشور فرایندی با نا اطمینانی همراه است به این معنا که به عنوان مثال زمانی که قیمت رب در ایران بالا می رود صادرات را کنسل می کنند و دیگر کاری ندارند که فرد تولیدکننده با این نگاه که آنچه تولید می کند صادرات خواهد شد اقدام به تولید کرده است.

او ادامه داد: در مورد محصولات شیمیایی نیز مساله کمی جدی تر است یعنی یکی از موانع صادراتی کود این است که چون اغلب اوقات یک محصول استراتژیک محسوب می شود یک محدودیت وجود دارد در زمینه اینکه اگر مثلا ازت، فسفر و پتاس اش بالاتر از یک عددی باشد دیگر امکان صادرات اش وجود ندارد. با این وجود ما در خواست سالیانه از ترکیه داریم که محصول ارسال کنیم اما بنابر این محدودیت ها امکان صادرات نیست.

موسوی گفت: از سوی دیگر در مسیر صادراتی مانع دیگری به نام قوانین لحظه آخری وجود دارد که بر تولید کننده تحمیل می شود. یعنی در حالی که تولید کنند باید با طرف خارجی قرارداد ببندد، بی برنامگی و قوانین دقیقه نودی مانع می شود تعهدات خود را انجام بدهیم و لذا صادراتی صورت نمی گیرد.

کد خبر: ۲۰۵٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha